חדשות

סטארט-אפ מ"בני ציון" מציע פתרון לבעיית אבחון אנדומטריוזיס

כ-200 מיליון נשים בעולם סובלות מאנדומטריוזיס, 75% מהמקרים אינם מאובחנים | מכשיר אולטרסאונד רובוטי ייעודי של חברת סטארט אפ צעירה מסוגל לזהות נגעים מזעריים הגורמים למחלה ולהביא לאבחון מיטבי

מכשיר האולטרסאונד של חברת אנדוקיור. צילום: איליה אוטוצקין ומאיה גטניו

חברת אנדוקיור, חברת סטארט-אפ צעירה, הפועלת בתכנית "בייבי סטארט-אפ" במרכז החדשנות בבית החולים בני ציון לאיתור מיזמים טכנולוגיים פורצי דרך ובעלי פוטנציאל עסקי גדול, הצליחה לפתח מכשיר אולטרסאונד רובוטי אשר מיועד לזהות נגעים בקוטר של מילימטר לאבחון מחלת אנדומטריוזיס. המכשיר הראה תוצאות מרשימות בניסויי חיות.

ציסטות של אנדומטריוזיס נוצרות מתאי רקמת הרחם המצטברים  בשכבות החיצוניות של הרחם ויכולות לגרום לכאבים, להפרעות במחזור החודשי ואפילו לקושי להיכנס להריון. בשל גודלן הקטן של הנגעים קשה עד כמעט בלתי אפשרי לאתר אותם באולטרסאונד רגיל. מכשיר האולטרסאונד הייעודי שפיתחה חברת אנדוקיור מציע פתרון לבעיה זו.

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית כרונית אשר יש המעריכים כי 200 מיליון נשים ברחבי העולם סובלות ממנה. הסימפטומים יכולים לכלול כאבים עזים, דיכאון, חוסר פוריות, וסת לא סדירה ועוד. הקושי הגדול הוא, כאמור, באבחון המחלה. נמצא כי 75% מהמקרים אינם מאובחנים, מה שזיכה את המחלה בשם "המחלה השקופה". נשים רבות אינן מקבלות אבחון הולם ולעתים המערכת הרפואית עלולה אף לשלול את הלגיטימיות של מצבן ובכך לגרום להן סבל נוסף.

במרכז החדשנות ב"בני ציון" החליטו לקרוא תיגר על בעיית האבחון וקלטו לתכנית לאיתור מיזמים טכנולוגיים את "אנדוקיור", שאותה הקימה המנכ"לית ד"ר הדס זיסו, בוגרת הנדסה ביו-רפואית ובעלת דוקטורט ברובוטיקה רפואית.

בחברה מאמינים כי מכשיר האולטרסאונד הרובוטי הייעודי, שנמצא עכשיו לקראת ניסויים קליניים, יאפשר לרופאים למפות את הנגעים בתוך זמן קצר ובלי צורך במומחיות עתירת ניסיון לצורך קביעת דרגת המחלה, תכנון ניתוח במידת הצורך וביצוע מעקב שגרתי לניהול מיטבי של המחלה.

בשנים האחרונות, גוברת המודעות למחלת האנדומטריוזיס ולקשיים הרבים אשר היא מביאה עימה. אבחון נכון יאפשר טיפול בזמן ומזור לרווחת החיים של המטופלת, אך יהווה גם כלי לרופא המטפל לצורך מעקב והמשך טיפול נכון.

ד"ר זיסו עומלת עתה על בחינת הטכנולוגיה וחדירה שלה לשוק האמריקאי. צוות "אנדוקיור" אף זכה במענק קרן המו"פ מטעם רשות החדשנות והטכנולוגיה נבחרה ל-Top 12 at Medica Competition מתוך 280 חברות, מטעם אגודת האנדומטריוזיס בישראל.

פרופ' זהבה ודס, סגנית מנהל "בני ציון" וראש רשות המחקר והחדשנות: "תכנית בייבי סטארט-אפ מאפשרת למיזמים עם פוטנציאל אך ללא תמיכה כספית או משאבים, לקבל מעטפת של 360 מעלות, החל מייעוץ קליני ועד רגולטורי, ולמקסם את היכולת שלהם להתקדם ולהביא את טכנולוגיות רפואיות לשוק".

דורין ברבי, מנהלת רשות החדשנות בבית החולים, הוסיפה: "אנחנו מקבלים פניות רבות לתכנית 'בייבי סטארט-אפ' בשל האטרקטיביות והחיבור הטבעי לרופאים ולרופאות בבית החולים. 'אנדוקיור' היא דוגמה להצלחה של התכנית שלנו, וכולנו תקווה שהטכנולוגיה אכן תאפשר מענה הולם למטופלות ברחבי העולם".

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס,  בית החולים בני ציון,  ד"ר הדס זיסו,  חברת אנדוקיור,  סטארט-אפ ישראלי,  חדשות
תגובות