• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

המספר הרשמי: 70 אלף חולי קרוהן וקוליטיס בישראל

חולים רבים במחלות מעי דלקתיות אינם מאובחנים - היקף החולים בפועל מוערך כגבוה יותר | האיגוד לגסטרואנטרולוגיה: יש להקים מרפאות ייעודיות, לדאוג לתקינת תזונאיות, אחיות מתאמות ופסיכולוגים ולבטל המגבלות על תרופות ביולוגיות חדשות

מספר הילדים המאובחנים עם קרוהן במחוז צפון ב"כללית" הוא הגבוה ביותר. צילום: אילוסטרציה

כ-70,000 איש אובחנו עם מחלות מעי דלקתיות בישראל בשנת 2022 וההערכה היא שעם העלייה בשכיחות המחלה, שיעורם של החולים יגיע לאחוז אחד מהאוכלוסיה בשנת 2030, כלומר בין 96,000 ל-106,000 חולים. כך עולה ממסמך שעוסק בשכיחותן של מחלות מעי דלקתיות בישראל, שהוגש לוועדת הבריאות של הכנסת שתדון הבוקר (ב') במחלות קרוהן וקוליטיס בפריפריה.

ארגוני חולים קוראים להיערך לאתגרים באמצעות הקמת מרפאות אבחון, בתקנים לכוח אדם ייעודי ובהקלות בסל התרופות על אישור השימוש בתרופות חדשות.

על פי הנתונים במסמך, שנכתב על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת 2022 היו בישראל 68,299 מאובחנים עם קרוהן ו/או קוליטיס או שתיהן, שהם 0.71% מאוכלוסיית ישראל באותה שנה, 707 חולים ל-100,000 נפש. מנתוני קופות החולים עולה כי מספר המבוטחים המאובחנים עם קרוהן עומד על 43,087 (כ-0.45% מהאוכלוסיה) ומספר המאובחנים עם קוליטיס עומד על 28,155 (כ-0.29% מהאוכלוסיה).

שיעורם של החולים מתחת לגיל 18, על פי נתוני קופות החולים, עומדים על כ-9% ממאובחני הקרוהן (3,667) וכ-3% ממאובחני הקוליטיס (856). בין השנים 2021-2018 עמד מספר חולי הקרוהן החדשים על כ-3,000 חולים בשנה ומספר חולי הקוליטיס החדשים על כ-1,600 בשנה.

על פי הערכות, היקף החולים בפועל גבוה יותר שכן ישנם חולים שאינם מאובחנים.

מחלות מעי דלקתיות נפוצות יותר בקרב קבוצות אתניות כמו יהודים אשכנזים, אך ישנה עלייה בשכיחות המחלה בקרב כל האוכלוסיות. נכון להיום מחלות אלה אינן בנות ריפוי, אולם ישנם טיפולים תרופתיים וכירורגיים המאפשרים להקל את התסמינים, להשרות הפוגה ולמנוע התלקחות לתקופות שונות, ובהן תרופות ביולוגיות.

ה"כללית": שיעור גבוה של חולים במחוז צפון

ניסיון להתייחס לפיזור הגיאוגרפי אינו מעלה תמונה חד משמעית. כ-43% מהחולים במחלות מעי דלקתיות מבוטחים בקופת חולים כללית, המבטחת 51% מאזרחי המדינה. ניסיון להתייחס לפיזור הגיאוגרפי אינו מעלה תמונה חד משמעית. על פי נתוני הכללית, מספר המאובחנים הגדול ביותר בקרוהן ובקוליטיס הוא במחוז הצפון של הקופה, ומספר המאובחנים במחוזות הצפון וחיפה של הקופה יחדיו מהווה כמעט שליש מהמאובחנים. באשר לקרוהן, מספר הילדים המאובחנים עם קרוהן במחוז צפון הוא הגדול ביותר בצורה משמעותית ביחס ליתר מחוזות הקופה (כ-70% מהחולים עד גיל 18 שאובחנו בקופה).

גם בחינת מספר החולים החדשים בקרוהן בשנים 2022-2018 מעלה כי מספר החולים החדשים הגדול ביותר נמצא במחוז הצפון, כ-16% מכלל החולים החדשים. במחוז הצפון בולט שיעור תחלואה ניכר יותר באוכלוסיה הערבית וביחוד עד גיל 18 ומהקופה נמסר כי בודקים את הסיבות לכך.

המספר הגבוה ביותר של חולים חדשים במחלות מעי דלקתיות במכבי שירותי בריאות בשנים 2022-2018 היה במחוז ירושלים והשפלה של הקופה. כ-26% מהחולים החדשים בקרוהן וכ-24% מהחולים החדשים בקוליטיס. מנתוני "מאוחדת", עולה כי יותר משליש מהחולים החדשים בקופה בשנים 2022-2018 הם במחוז ירושלים של הקופה כ-38% מחולי הקרוהן החדשים וכ-37% מחולי הקוליטיס החדשים.  מנתוני "לאומית" עולה כי בשנים 2022-2021 כ-27% מחולי הקרוהן החדשים הם ממחוז המרכז של הקופה בעוד כ-29% מחולי הקוליטיס החדשים הם ממחוז הדרום של הקופה.

האיגוד הישראלי לגסטרו: לאפשר טיפול בתרופות ביולוגיות חדשות ללא הגבלות

התרופות החדשות יותר לטיפול במחלות הן תרופות ביולוגיות, הפועלות נגד מנגנון ספציפי שמחולל או מעצים את הדלקתיות ומטרתן לנטרל מנגנונים ביולוגיים-מולקולריים שמזינים את הדלקת. מהעמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס נמסר כי יש עלייה בטיפול הביולוגי ב-15 השנים האחרונות, דבר המהווה התקדמות משמעותית.

האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה קורא לאפשר טיפול בתרופות ביולוגיות חדשות ללא ההגבלות בסל התרופות. לדברי האיגוד, אפשרויות הטיפול בישראל כוללות את התכשירים הזמינים בעולם המערבי, אך באשר לתרופות הביולוגיות, בהגדרת ההתוויה של כמה מתרופות הכלולות בסל שירותי הבריאות, יש דרישה למיצוי טיפול קונבנציונלי כקו טיפול ראשון בטרם התחלת טיפול ביולוגי.

לדברי האיגוד, מאחר שתרופות קונבנציונליות מאופיינות ביעילות נמוכה, השפעה איטית וריבוי תופעות לוואי, ובפועל כמעט ולא נלקחות על ידי המטופלים גם אם נרשמו על ידי הרופא המטפל, יש לבטל התוויה זו ולפעול לכך שתרופות חדשות במחלות מעי דלקתיות המוגשות לוועדת סל התרופות יוכנסו לסל ללא הגבלה של קווי טיפול שלא מטעמים רפואיים.

חשיבות הקמת מרכזים יעודיים לטיפול בחולים

האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה והעמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס קוראים להקים מסגרת ייעודית לאבחון ולטיפול במחלה ומנהל המכון לגסטרו ילדים ב"שערי צדק", פרופ' דן רטנר, הדגיש את חשיבות הקמת מרכזים יעודיים כאלה במיוחד לילדים. במרכזים אלה יש צורך באחות מתאמת מחלות מעי דלקתיות, תפקיד שכרגע אין לו תקנון במשרד הבריאות; תזונאים, שכן תחום התזונה במחלות מעי דלקתיות עובר התמקצעות מהירה ודורש זמינות גבוהה של תזונאים עם הכשרה וניסיון מתאימים.

לדברי האיגוד, לא קיימים כמעט תקני תזונאיות במכוני גסטרו וביחידות מחלות מעי דלקתיות כשהמענה בפריפריה חלקי אף הרבה יותר מאשר במרכז.

עוד נדרשים אנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה ובריאות הנפש שכן לדברי האיגוד, בשנים האחרונות גוברת ההכרה בחשיבות הטיפול והתמיכה הנפשית על ידי אנשי מקצוע. לדברי האיגוד לא קיימת כלל תקינה עבור המקצועות האלה במכוני הגסטרו וביחידות מחלות מעי דלקתיות.

בנוסף לנושא המרפאות הייעודיות, הארגונים טוענים כי קיים מחסור בשירותים ברמה הארצית ופערים בהיקף השירותים המוצעים בין המרכז לפריפריה. הפערים נוגעים למחסר ברופאים גסטרואנטרולוגים בפריפריה, באיכות ובזמינות הטיפול וכן בניהול מעקב.

בעיות נגישות וזמינות הטיפול מובילות לעתים למצבי קיצון של כריתות. כל ארבע קופות החולים מסרו כי ישנו צורך לשפר את הנגישות לשירות.

ממשרד הבריאות נמסר כי למשרד לא ידוע על תלונות ספציפיות הנוגעות לפערים בשירותים. לדבריו, על אף שבאופן כללי ידוע כי אי השוויון בבריאות הוא אחד הנושאים שמעסיקים את משרד הבריאות ולצורך כך אף הוקמה יחידה ייעודית במשרד העוסקת בהובלת העיסוק בקידום שוויון בתוצרי בריאות ובשירותי בריאות בין קבוצות חברתיות שונות בישראל, אין בידי המשרד נתונים על פערי שימוש בסוגי טיפול למחלה מסוימת.

נושאים קשורים:  מחלות מעי דלקתיות,  קרוהן,  קוליטיס,  חדשות,  האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה,  משרד הבריאות
תגובות
19.02.2024, 21:00

האגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה לא נטל חלק בדיוני ועדת הבריאות . ד"ר אורי סגול , יושב ראש האגוד