מחקרים

סנסיטיזציה למזון נקשרה עם סיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולרית

IgE לאלרגניים נפוצים במזון נקשר עם תמותה קרדיווסקולרית, כאשר מספר מזונות נמצאו כבעלי סיכון מוגבר. ממצאי החוקרים מעלים ספק בסברה כי סנסיטיזציה ללא אלרגיה גלויה היא שפירה

באנשים ללא אלרגיה סימפטומטית למזון, IgE ספציפי למזון נחשב כלא רלוונטי מבחינה קלינית. עם זאת, מחקרים אחרונים שנערכו בנושא הדגימו כי galactose-α-1,3-galactose (alpha-gal) IgE נקשר עם תחלואה קרדיווסקולרית (CV).

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'The Journal of allergy and clinical immunology' מטרת החוקרים הייתה לקבוע האם סנסיטיזציה לאלרגנים נפוצים במזון נקשרת עם תמותה CV.

לצורך בחינת הקשר בין סנסיטיזציית IgE למזונות ובין תמותה CV לשנת 2019 החוקרים השתמשו ב-NHANES National Health and Examination Survey (NHANES) 2005-2006 ובאתר ה-Wake Forest של עוקבת ה-Multi-Ethnic Study of Atherosclerosisי(MESA). ב-MESA נכללו מבוגרים ללא תחלואה CV בבסיס אשר השתתפו במחקר בין השנים 2000 ל-2002.

החוקרים בדקו את ה-IgE הכולל והספציפי לחלב פרה, ביצה, בוטנים, שרימפס, ופאנל של אלרגנים נשימתיים (aeroallergens) (NHANES), ולחלב פרה, alpha-gal, בוטנים, קרדית האבק, ו-timothy grass (MESA). בנוסף, החוקרים בנו מודלי סיכונים פרופורציונליים של קוקס, עם תיקנון למין, גיל, גזע/מוצא אתני, עישון, חינוך ואסתמה.

במסגרת המחקר נכללו בסך הכל 4,414 מבוגרים מה-NHANES (229 מקרי תמותה מ-CV) ו-960 מ-MESA (56 מקרי תמותה מ-CV). מתוצאות ה-NHANES עולה כי סנסיטיזציה למזון אחד לכל הפחות נקשרה עם שיעורי תמותה CV גבוהים יותר (יחס הסיכונים 1.7, רווח בר-סמך של 95% 1.2-2.4; P = .005). כמו כן, נמצא כי סנסיטיזציה לחלב נקשרה באופן מיוחד (יחס הסיכונים, 2.0; רווח בר-סמך של 95%, 1.1-3.8, P = .026), ממצא אשר שוכפל ב-MESA (יחס הסיכונים, 3.8; רווח בר-סמך של 95% 1.6-9.1; P = .003). אנליזות מגבילות ב-NHANES לצרכנים של האלרגנים הרלוונטיים חיזקו את הקשר עם סנסיטיזציה למזון, והדגימו כי סנסיטיזציות לשרימפס ולבוטנים מהוות גורמי סיכון נוספים לתמותה CV.

החוקרים מסכמים כי ממצאיהם המדגימים את הקשר בין סנסיטיזציה למזון לבין סיכון מוגבר לתמותה CV מאתגרים את הפרדיגמה הנוכחית, לפיה סנסיטיזציה ללא אלרגיה גלויה היא שפירה. על כן, החוקרים מוסיפים כי קיים צורך במחקר נוסף בנושא על מנת להבהיר את המנגנונים מאחורי קשר זה.

מקור:

IgE to common food allergens is associated with cardiovascular mortality in the National Health and Examination Survey and the Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis. Corinne Keet, Emily C. McGowan, David Jacobs, Wendy S. Post, Nathan E. Richards, Lisa J. Workman, Thomas A.E. Platts-Mills, Ani Manichaikul, effrey M. Wilson. Journal of Allergy and Clinical Immunology Available online 9 November 2023

נושאים קשורים:  מחקרים,  סנסיטיזציה,  אלרגיה למזון,  תחלואה קרדיווסקולרית,  IgE
תגובות