מחקרים

הזרקות בוטוקס לטיפול בשלפוחית רגיזה בחולי MS

מרבית חולי ה-MS הסובלים משלפוחית רגיזה ו/או פעילות יתר של שריר הדטרוזור עקב מחלתם המשיכו לקבל את הטיפול עם זריקות בוטולינום גם לאחר 5 שנים מתחילתו. מידת המוגבלות של החולים וסוג ה-MS מאפשרים לנבא את הסיכון להפסקה מוקדמת של הטיפול  

זריקות לתוך השלפוחית (intravesical) של בוטולינום נוירוטוקסין A (BoNT-A) מומלצות כיום לחולים הסובלים מפעילות יתר נוירוגנית של שלפוחית השתן העמידה לטיפול ו/או מפעילות יתר של שריר הדטרוזור (OAB/DO). עם זאת, עדיין לא ברור עד כמה טיפול זה יעיל ובר קיימא לטווח הארוך בקרב חולי טרשת נפוצה (MS).

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Multiple Sclerosis Journal', מטרת החוקרים הייתה להעריך את שיעור הדבקות בטיפול לטווח הבינוני עם זריקות BoNT-A לטיפול ב-OAB/DO נוירוגני בקרב חולי טרשת נפוצה, וכן לבדוק את גורמי הסיכון הספציפיים להפסקת הטיפול בקרב חולים אלו.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי אשר כלל את נתוניהם של כלל חולי הטרשת הנפוצה שטופלו עם BoNT-A ל-OAB/DO נוירוגני בין השנים 2008 ו-2013 מ-11 מרכזים רפואיים אוניברסיטאיים בצרפת. המידע כלל את נתוני המעקב של החולים, אשר ארך במשך 5 שנים לכל הפחות.

במחקר נכללו בסך הכל 196 חולי טרשת נפוצה, כאשר 159 (81.1%) מהם עדיין היו תחת הטיפול עם BoNT-A לאחר 5 שנים מההזרקה הראשונה. ממצאי החוקרים הדגימו כי שילוב של ה-Expand Disability Status Scale (EDSS < 6 או ⩾ 6) וסוג הטרשת הנפוצה (התקפית-הפוגתית לעומת פרוגרסיבית) ניבאו את הסיכון להפסקת הטיפול. הסיכון לכך עמד על 5.5% בחולים ללא גורמי סיכון, ולחולים עם גורם סיכון אחד או שניים נמצא סיכוי גבוה פי 3.3 ו-5.7 להפסקת הטיפול, בהתאמה.

לסיכום, BoNT-A מהווה טיפול משביע רצון לטווח הבינוני עבור מרבית מחולי ה-MS הסובלים מ-OAB/DO נוירוגנית. הערכה המשלבת את מדד ה-EDSS ואת סוג הטרשת הנפוצה עשוי לסייע בניבוי הסיכון להפסקת הטיפול עם BoNT-A בחולים אלו.

מקור:

Delaval S, Dequirez P-L, Hentzen C, et al. Intravesical injections of botulinum neurotoxin A to treat overactive bladder and/or detrusor overactivity related to multiple sclerosis: 5-Year continuation rate and specific risk factors for discontinuation—A study from the neuro-urology committee of the French Association of Urology. Multiple Sclerosis Journal. 2023;29(8):1024-1032. doi:10.1177/13524585231174580

נושאים קשורים:  מחקרים,  שלפוחית רגיזה,  בוטוקס,  טרשת נפוצה
תגובות