חדשות

התורים לרפואה יועצת התארכו בעשרות אחוזים בשנתיים האחרונות

עקב המחסור ברופאים מומחים וגידול בביקוש לשירותים לאחר הקורונה, נאלצות קופות החולים לשלם לרופאים יועצים בקהילה שכר עתק: עד 240 אלף שקל בחודש או 1,500 שקל לשעת עבודה

בדיקת שומות. צילום: אילוסטרציה

זמני ההמתנה לתור אצל רופא יועץ-מומחה בקופת חולים, במקצועות עור, אורתופדיה, נשים, עיניים ואף אוזן גרון, מתארכים והולכים. ברפואת עור ההמתנה התארכה ב-60%, יותר מאשר בכל תחום אחר בשנת 2021 וזאת בהשוואה לזמני ההמתנה ברבעון הראשון של 2019. עתה ממתינים לרופא עור בקופת חולים 33 יום לעומת 20.5 בממוצע ארצי לפני למעלה משנתיים. בין הסיבות לכך: מחסור ברופאים וביקוש גדול יותר לטיפולים שעלה באופן תלול אחרי שמגיפת הקורונה דעכה. בעיקר סובלים מהמצב הזה מבוטחי קופות בדרום הארץ. כך דיווחה הבוקר (ד') רוני לינדר ב"דה מרקר" על פי נתונים שפרסם משרד הבריאות.

בדיווח הובאו נתונים השוואתיים נוספים: התור לרפואת נשים התארך ב-38% בין 2019 לרבעון האחרון של 2021 לכדי 19.6 יום בממוצע ארצי, לעומת 14.2 לפני כן; באורתופדיה ב-36% ל-19.8 יום לעומת 14.5 יום; לרופא א.א.ג ב-29% ל-18 יום (לעומת 13.9) ולרופא עיניים ב-14% ל-16.8 יום לעומת 14.3 קודם לכן.

עד כה לא חשף משרד הבריאות נתונים השוואתיים בנושא הזה בין הקופות השונות. הנימוק: תהליך פיתוח השיטה למדידת זמני המתנה מורכב במיוחד בשל השונות בין מערכות המידע הממוחשבות של קופות החולים והצורך ליצור סטנדרטיזציה ותיקון הטיות, אבל בעתיד יתפרסמו גם נתונים השוואתיים לפי קופות החולים.

בדיווח הודגש: המתנה של שבועיים-שלושה ואפילו חודש לרופא יועץ יכולה להישמע סבירה במקרים שאינם דחופים, אך יש עתה מגמה ברורה של הרעה במצב התורים. מנהלי הקופות הודו שהיא נמשכת גם השנה.

מההשוואה בין אזורי הארץ עולה שבהר הנגב הצפוני (דימונה וירוחם) זמן ההמתנה הממוצע לאורתופד אורך 72 יום – כמעט פי 4 מהממוצע הארצי; בבאר שבע – יותר מפי 2 מהממוצע  הארצי – 55 יום, ובאשקלון ההמתנה – 47 יום בממוצע. ברפואת עור ממתינים תושבי תל אביב 22 יום בממוצע, באשקלון 19 יום ובחולון 18 יום. ההמתנה הממוצעת לרופאי נשים בפתח תקוה, בנגב הצפוני, בירושלים ובאשדוד כ-25 יום, אבל חלק מהנשים ימתינו בתור יותר מ-80 יום. זמני ההמתנה לרופאי נשים בצפון קצרים בהרבה: שישה ימים בכרמיאל ותשעה ימים בנהריה.

סיגל דדון לוי, מנכ"לית "מכבי", מצוטטת בדיווח: "זו בעיה לאומית שאיתה מתמודדות כל הקופות והאתגר הגדול ביותר של מערכת הבריאות - לא הזקנה במסדרון או המחלקות העמוסות בבתי החולים". לדבריה, "קיים מחסור חמור בכוח אדם שיחריף וילך. אין במערכת הבריאות תכנון כוח אדם לאורך השנים, וכעת זה מתפוצץ לנו בפנים. קיים פער עצום בין התארכות תוחלת החיים והגידול הדמוגרפי לבין הגידול במספר הרופאים, ולא מדביקים את הפער הזה. העומס על הרופאים הקיימים גדל. הם עמוסים ושחוקים יותר מתמיד".

גם מנכ"ל "לאומית", חיים פרננדס, מצביע על נושא המחסור ברופאים כבעיה המרכזית של מערכת הבריאות. "המחסור ברופאים קשה עד כדי כך, אמר, שאנחנו לא מנצלים את התקציב המוקצה בכל שנה לרפואה יועצת. לא מגיעים ל-100%, מפני שאין מספיק מטפלים. בדרום, לפעמים הניצול פחות מ-90%. זאת תוצאת הזנחת נושא היצע הרופאים לאורך עשור שלם".

סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית "מאוחדת", טוענת לעומתם כי שאלת התורים היא בעיקר כלכלית: "הרפואה היועצת היא נושא שיש לפנות לו תקציבים ייעודיים גדלים והולכים משנה לשנה כדי לשמור על אורך התור".

אמש דיווח יואב אבן בערוץ 12 כי עקב המחסור ברופאים נאלצות לעתים קופות החולים לשלם לרופאים-יועצים גם 240 אלף שקל בחודש – למשרה מלאה של רופאה העובדת בקהילה שבה בעיקר ריכוז של אוכלוסיה חרדית; רופאות נשים מתוגמלות ב-1,500 שקל לשעת עבודה – 12 אלף ליום עבודה ורופא ילדים – 80 אלף שקל בחודש. על פי הדיווח, גם רופאים צעירים שזה עתה סיימו התמחות ברפואת ילדים מרוויחים בעבודתם הראשונה במסגרת הקהילה משכורות גבוהות במיוחד.

פרננדס התייחס לכך בדיווח של רוני לינדר: "אם לא אשלם לרופאת עור 150 שקל לביקור רבעוני, היא לא תעבוד אצלי. יש רופאי עור שרואים עשרה מטופלים בשעה ויכולים לכן להגיע לשכר אדיר. המחירים האלה מעידים על כך שאנחנו נמצאים בשוק של מחסור".

נושאים קשורים:  המחסור ברופאים,  רופאים מומחים,  רפואה יועצת,  שכר רופאים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
08.09.2022, 06:47

צריך לצאת מהקונספציה ולהבין שהבעיה היא במכנה ולא במונה. למה הכוונה?
בכתבה נאמר שהעומס נובע מביקוש גדול יותר לטיפולים (נתון שפחות נשלט ויותר אמורפי) ומחסור ברופאים.
איך מכמתים מחסור ברופאים? מספר רופאים לנפש. הנטייה היא להסתכל על מספר הרופאים, אבל צריך להסתכל גם על מספר הנפשות. במלים אחרות זה לא בהכרח שיש חוסר רופאים אלא עודף אנשים.
הריבוי הטבעי מתרחש בקצב גדול יותר מיצירת תשתיות ושירותים. זה מתבטא גם בחינוך, תחבורה (פקקים מטורפים) דיור ועוד.

אנונימי/ת
09.09.2022, 13:55

שקרנים! התורים מתארכים, כי הפקידונים לא רוצים לתגמל את הרופאים עבור עבודתם. מדוע ממשיכים לקבוע תקרה למספר הייעוציים, הניתנים בשעת עבודה ולמספר הניתוחים בחודש?

אנונימי/ת
10.09.2022, 15:15

היחידה שאמרה אמת היא סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית "מאוחדת", ובזה מסתכמת כל בעיית התורים: " שאלת התורים היא בעיקר כלכלית: הרפואה היועצת היא נושא שיש לפנות לו יותר תקציבים.
כל שאר דברי מנכלי\דוברי הקופות זה פייק ניוז, או בכי של הקוזק הנגזל!
אקדים ואומר, אינני מדבר על הפריפריה הרחוקה, אולם גם במרכז, חדרה-גדרה התורים הם לחודשיים שלושה לכל רופא יועץ. נכון שיש מחסור ברופאים, אולם, כדברי מנכל לאומית, עם קצת יותר משאבים התורים יכולים להתקצר ב 75%! באחריותי.
מכבי למשל לא מסכימה להכניס עוד רופאים יועצים בכול אזור חדרה – גדרה. יש למשל עשרות רופאי עור שרוצים לפתוח מרפאה של מכבי באזור זה! כך גם אורתופדים, כך גם רופאי גסטרו שיקצרו את התורים לקולונוסקופיה בשני שליש, כך רופאי קשב וריכוז לילדים, שאורך התורים למקצוע זה הוא 4-6 חודשים, כלומר לשנת הלימודים הבאה, וכך גם ברוב המקצועות.
הכללית, לא מוכנה להגדיל את שכר היועצים ולשנות להם את שיטת הרבעון, כך שרופאים יועצים, רופאי גסטרו, רופאי א.א.ג, רופאי קשב וריכוז, נוירולוגים וכל השאר, שלא מוכנים לעבוד בכללית.
נכון, שהגדלת ההיצע תגדיל גם את הביקוש ואת ההוצאה, וזו הסיבה שהקופות לא ממהרות לפתוח את הארנק, אולם, לצערי כבר מזמן עברנו את הקו האדום, ומשהו צריך לדאוג לכך שלא רק העשירים יוכלו להגיע לרופאים המקצועיים, לרופאי עור, אורתופדים, קולונוסקופיות, רופאי א.א.ג, רופאי אלרגיה, לספק לילדם רופא הפרעות קשב וריכוז, או רופא פזילה או אורתופד.

10.09.2022, 21:06

אין כיום תוכנית לאומית של כמות הרופאים הנדרש על פי סוג המומחיות.
בנוסף משרד הבריאות חייב לקבוע זמן מכסימלי להמתנה ובמידה והקופה לא עומדת בכך יוכל המטופל לפנות לרופא פרטי והקופה תישא בהוצאה.
ואז התורים יתקצרו