חדשות

רפורמת ההפלות של הורוביץ אושרה ותיכנס לתוקף בעוד כ-3 חודשים

אחרי יותר מ-30 שנה שהתקנות לא עודכנו, אושרה רפורמת ההפלות של שר הבריאות: אפשרות להפלה תרופתית בקופות, הסרת השאלות המשפילות ונהלים ארכאיים וביטול החובה להופיע פיזית בפני ועדה ועו"ס

הפסקת הריון תרופתית. אילוסטרציה

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בראשות ח"כ אפרת רייטן אישרה כעת את התקנות החדשות להפסקת הריון שהוביל שר הבריאות ניצן הורוביץ יחד עם חברות הכנסת מיכל רוזין וגבי לסקי. התקנות החדשות ייכנסו לתוקף בעוד כשלושה חודשים, במהלכן משרד הבריאות יעדכן את נהלי העבודה של הוועדות להפסקת הריון ויתאימן לעקרונות שנקבעו.

על רקע החלטת ביהמ״ש העליון בארה״ב לבטל את הפסיקה ״רוד נגד וייד״ מ-1973 שעיגנה את הזכות להפלה בחוקה ומאפשרת למדינות השונות לקבוע כי הפלות אינן חוקיות בתחומן, ולאחר יותר מ-30 שנה שהתקנות בנושא לא עודכנו בישראל, רפורמת ההפלות של שר הבריאות ניצן הורוביץ אושרה הבוקר (ב').

הרפורמה כוללת אפשרות להפלה תרופתית בקופות החולים, הסרת השאלות המשפילות ונהלים ארכאיים וביטול החובה להופיע פיזית בפני ועדה להספקת הריון ובפני עובדת הסוציאלית. עם זאת, הוועדות להפסקת הריון לא יבוטלו, כיוון שצעד כזה מצריך שינוי חקיקה. בשלב זה ובשל הרכב הממשלה גם נראה כי אין צפי לקידום החוק.

שר הבריאות הורוביץ מסר: ״הזכות על גופה של אישה היא של האישה בלבד. המהלך של בית המשפט העליון בארה"ב לשלול את הזכות מאישה על גופה הוא מהלך חשוך, דיכוי האישה והחזרת מנהיגת העולם החופשי והליברלי מאה שנים לאחור. אנחנו במקום אחר ואנחנו עושים היום צעדים גדולים בכיוון הנכון".

עוד אמר הורוביץ: "יותר מ-30 שנה שמשרד הבריאות פעל לפי נוהל ארכאי שמנחה את חברי הוועדות להפסקת הריון לעשות כל שביכולתם לצמצם 'הפלות מיותרות'. החוזר קרא לחברי הוועדות לנסות ולשכנע נשים הפונות לוועדה לשקול שוב. זה נגמר.

"ביטלנו את החוזר המגוחך הזה. כשראיתי את הנהלים של הוועדה להפסקת הריון זה היה נראה כמו בדיחה גרועה. טופס השאלון כלל שאלות משפילות כמו 'מדוע לא השתמשת באמצעים להפסקת הריון?' - שאלות שהן לא עניינו של אף אחד, בטח לא של המדינה. כשקוראים את הנהלים המיושנים האלה ברור שנכתבו על פי תפישה שוביניסטית, לפיה אי אפשר לסמוך על שיקול דעתה של האישה. הרפורמה שאישרנו היום תייצר הליך פשוט יותר, מכבד יותר, מתקדם יותר ותחזק את הזכות של אישה על גופה. זכות אדם יסודית״.

על פי הרפורמה, לראשונה תינתן האפשרות לנשים לבצע הפלה תרופתית בקופות החולים. כיום נשים נאלצות להגיע לאשפוז יום בבתי החולים או במרפאות כירורגיות לצורך הפסקת הריון – גם כשהיא תרופתית בשלבים מוקדמים וגם כשאין צורך בכך.

על פי התקנות החדשות, נשים לא יחויבו להגיע פיזית ולהופיע בפני ועדות להפסקת הריון במעמד שיכול להיות משפיל ומיותר לחלוטין. לא ניתן יהיה לחייב להגיע פיזית לעמוד מול הוועדה, לא להגיש את הטפסים, והאישה גם לא תחויב גם לפגוש פיזית את העובדת הסוציאלית, שהגדרת התפקיד שלה תשתנה והיא תהיה משאב לבחירת הפונה.

הטפסים הישנים ינוסחו מחדש, השאלות המשפילות יוסרו והשאלון יצטמצם למינימום הנדרש. הטופס יעבור תהליך דיגיטציה כך שחברי הוועדה יקבלו את מלוא המידע מראש, והאישה הפונה תוכל להגיש את הפנייה מרחוק, ולא תיאלץ להגיע פיזית.

השר הורוביץ הוסיף: "הבחירה אם לבצע הפלה חייבת להיות בידי האישה. זו עמדתי הפשוטה וזה העיקרון שמוביל אותי. נאפשר גם הליכי הפסקת הריון פשוטים יותר, זמינים יותר ומכבדים הרבה יותר. אלה שינויים חשובים שנועדו לאפשר חופש מירבי לנשים, ולחזק את כבודן זכותן על גופן. הגיע הזמן להתקדם למאה ה-21".

נושאים קשורים:  הפלות,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  הפסקת הריון,  חדשות
תגובות

בשעה טובה,
ויישר כוח לעושות ולעושים במלאכה!

אנונימי/ת
27.06.2022, 19:39

מצויין. יהיה יותר אפשרות למתמחים לתרגל שוק ספטי ושוק היפוולמי.
סומך על הרופאים בקופות עם מפיג׳ין ציטוטק שבכירים באשפוז יום עוד בוחרים מקרים בפינצטה.
ותודה להורוביץ שעוזר לברירה הטבעית, דור או שניים וזה יעצור את עצמו.

אנונימי/ת
27.06.2022, 20:22

תלמדו לעשות את זה נכון. Malpractice איננו תירוץ לבלום את התהליך. עם כל המורכבות של סוגיית ההפלות, אין מקום יותר לפטרנליזם. גם דתי וגם רפואי

אנונימי/ת
27.06.2022, 21:01

מדוייק!

אנונימי/ת
27.06.2022, 22:35

הכל טוב, רק שאין שאלות משפילות בועדות המודרניות. חבל להכניס fake news מאיזה מסמך ערכאי שלא משתמשים בו בכלל. כמו כן היות ונשים רבות עוברות 4,5,6 הפלות יזומות (כ30 אחוזים מהמפילות יבקשו לפחות הפלה מלאכותית נוספת) וזה גם יקר וגם עם פוטנציאל לסיבוכים, בהחלט יש מקום לתת את הדעת איך משפרים את החינוך למניעת הריון שאיננה על ידי הפלות חוזרות.

ברכה תבוא על ראשך הורוביץ. אפילו רק בעבור זה , נזכור אותך לטובה. ונקווה שלא יקומו פוליטיקאים אטומים או נבערים, ויסכלו את המעשה רק כיוון שבא ממך

אנונימי/ת
29.06.2022, 03:35

القتل الحرام

אנונימי/ת
29.06.2022, 03:35

عاد قوم لوط

29.06.2022, 05:53

לא ראיתי את פרטי הרפורמה אבל כל מה שיקל ביורוקרטית על התהליך מבורך. יחד עם זאת כחבר ויו״ר הועדה במוסדי שנים מרובות כל הסיפור של שאלות משפילות מבוססות על הנחיות וטפסים לא קיים. כן יש צורך לברר אם אישור הועדה עונה על אחד מארבעת סעיפי החוק. למשל אם מדובר באשה לא נשואה קרי רווקה, גרושה או אלמנה אין שום צורך או סיבה לשאול שאלות נוספות. מה לעשות ואת זאת צריך לשנות!!! , נשים נשואות ללא סיבה רפואית נוספת אינן רשאיות לפי חוק לעבור הפלה במדינת ישראל. אם מישהו מחברי הועדה שואל שאלות לא רלוונטיות מיותרות ואולי משפילות זה חבל, ואין מדיניות כזאת בועדות בתקופה הנוכחית. נכון הטופס באמת גדול (פיסית) וארכאי מבחינת גילו יש שם שאלות מיותרות למשל לגבי שנות לימוד וכו׳ אבל לא משפילות!. את החוק צריך להשתנות ולאפשר הפלות מוקדמות בשליש הראשון לכל הנשים, אבל נראה לי שבמדינתינו ברשות המחוקקת יש גורמים דתיים יהודים וערבים וגם מפלגות ליברליות יותר שתלויות בהם עקב ריבוי המפלגות ותלות בקואליציות של דתיים חרדים וכו׳ זה לא יקרה בימינו אנו. אז בואו נסתפק במה שיש ונפיק את המירב כדי לעזור לאותם נשים שהרו בהריון לא רצוי מכל סיבותיו. שוב הנושא של השפלות הוא פייק ואם מישהו חוותה נקודתית התייחסות לא מכובדת ונשאלה שאלות לא רלוונטיות ומשפילות בעיניה זכותה להתלונן. אנא בו נסתכל על חצי הכוס המלאה, לעומת חלק לא מבוטל ממדינות המערב ובטח לבטח ארה״ב עם שינוי הפסיקה, בישראל ניתן לבצע הפסקות הריון עפ״י חוק כולל בכל גיל הריון במידה ונמצא מום/מחלה קשה בעובר דבר שלא קיים ברוב המדינות בעולם.