חדשות

בינה מלאכותית גם בחדר הלידה: איזו יולדת תזדקק לניתוח קיסרי?

מודל שפיתחו חוקרים מהאוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי הדסה עושה שימוש בבינה מלאכותית ומאפשר לזהות צורך בניתוח קיסרי דחוף בלידה ולהעריך מצבי מצוקה בעובר

ניתוח קיסרי (אילוסטרציה)
ניתוח קיסרי (אילוסטרציה)

מחקר חדשני, שנערך בהובלת חוקרים מהאוניברסיטה העברית ומהמרכז הרפואי הדסה, פיתח מודל שיכול לחזות באופן מיטבי צורך בניתוח קיסרי דחוף בלידה. המודל המחקרי מבוסס בינה מלאכותית ומכיל מאגר נתונים על היולדת והעובר, כמו למשל נתוני היסטוריה רפואית, בשקלול עם נתונים ממהלך הלידה עצמה. באמצעות Machine Learning המחשב יוכל לזהות אלו יולדות צפויות ללדת בלידה רגילה ואילו צפויות להגיע ללידה קיסרית באופן חירום.

החוקרים סבורים כי כלי זה הוא בשורה חדשנית מאחר שהוא יוכל לספק למנהל חדר הלידה תמונה עדכנית הנדרשת במקרים שבהם יש צורך לנתב את הצוותים הרפואיים המנוסים בלידות בסיכון גבוהה, לדאוג ליולדות בסיכון ניטור צמוד וקפדני יותר, וכמו כן להעריך מצבי מצוקה שבהם נמצא העובר.

את המחקר ערכו אחות חוקרת באגף הנשים והיולדות ב"הדסה" - ד"ר מיכל ליפשיץ, בשיתוף עם ד"ר יהושע גדליה, חוקר נתונים מאוניברסיטת בר אילן וד"ר ישי סומפולינסקי, מומחה נשים ויולדות ב"הדסה", בהובלתם של פרופ' שמחה יגל, מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי הדסה ופרופ' רון אונגר מאוניברסיטת בר אילן.

במחקר המשך, יחד עם פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקות נשים ויולדות ב"סורוקה", החוקרים הצליחו להעתיק את המודל למרכז רפואי אחר, תוך התאמה לפרוטוקולים ואופן הטיפול המקומי, כך שגם מוסד רפואי עם מעט נתונים יוכל לייעל את הטיפול בחדר הלידה באמצעות מודל ממרכז רפואי עשיר בנתונים.

החוקרים הזינו לתוכנת מחשב נתונים של 80,000 לידות, שחלקן היו באופן רגיל וחלקן ניתוח קיסרי. המחשב "למד" ופיתח מודל המאפשר לזהות אלו יולדות מגיעות ללידה רגילה ואילו מנותחות באופן חירום. המודל המחקרי התבסס על נתונים על היולדת והעובר, כמו למשל נתוני היסטוריה רפואית בשקלול עם נתונים ממהלך הלידה עצמה - קצב התקדמות הלידה, פתיחת צוואר הרחם ועוד.

בשלב הבא, הוזנו למחשב נתונים של 20,000 יולדות נוספות שאותן המחשב לא הכיר בעבר, וזה הצליח לזהות ברמה טובה מאוד את הנשים שנאלצו ללדת באופן קיסרי בלתי מתוכנן וגם את אלו שילדו באופן רגיל.

פרופ' יגל: "כבר במחקר המשך שערכנו בשיתוף פעולה עם המרכז הרפואי סורוקה יחד עם פרופ' שיינר, העתקנו את המודל לנתוני המרכז וראינו כי לאחר התאמות לאופי המקום, המודל יכול לחזות באופן מיטבי אילו מהיולדות נמצאות בסיכון לניתוח קיסרי".

החוקרים סבורים כי ככל שיוזנו יותר נתונים והמחשב ילמד יותר על מקרים שונים של לידה, הממצאים יעזור לשפר באופן משמעותי את יעילות התהליך הרפואי ויסייעו להפחית את שיעורי סיבוכי הלידות כבר בשנה-שנתיים הבאות.

נושאים קשורים:  ד"ר מיכל ליפשיץ,  פרופ' שמחה יגל,  האוניברסיטה העברית,  לידה,  ניתוח קיסרי,  בינה מלאכותית,  מחקר ישראלי,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
11.04.2022, 21:00

נשמע מדהים. לדעתי שילוב של בינה מלאכותית ולמידת מכונה בקבלת החלטות הן עתיד הרפואה