מחקרים

ביופסיות במסגרת מחקרית אצל מטופלות עם ממאירויות גינקולוגיות

במחקר זה נמצא כי ביופסיות במסגרת מחקר התקבלו באופן כללי בצורה טובה

23.01.2022, 16:07
בדיקה גינקולוגית (צילום: אילוסטרציה)

על אף העלייה באינטגרציה של ביופסיות מנדטוריות במסגרת מחקרים קליניים אונקולוגיים, ישנם רק מעט נתונים לגבי תוצאים, תפיסות, והעדפות של מטופלות על סמך דיווח. מחקר זה נערך על מנת להעריך פרוספקטיבית את ההשפעה של ביופסיות במסגרת מחקרית על איכות חיים של מטופלות עם ממאירות גינקולוגית, וכן בכדי לבחון תוצאים מדווחי מטופלות, ולהגדיר את הגורמים הקשורים לנכונותן של מטופלות לעבור ביופסיות נוספות.

החוקרים ביצעו מחקר פרוספקטיבי אצל מטופלות עם ממאירויות גינקולוגיות אשר עברו ביופסיות מחקריות בין 2015 ל-2-19 במרכז בודד. החוקרים דיווחו על תוצאות של סקר שבוצע לפני ושבוע לאחר ביופסיה. על אף שהשאלונים העריכו כולם את ההשפעה של חרדה, השאלונים אשר חולקו לאחר הביופסיה בדקו באופן ספציפי את הסבירות לעבור ביופסיות נוספות, תסמינים בעקבות ביופסיה, סיבוכים ותפיסות.

במחקר נכללו 129 מטופלות, מתוכן 91 (70.5%) השלימו את המענה על שאלון 1 לפחות. תוצאות המחקר הראו כי המטופלות היו עם סרטן שחלות (89%; 81 מ-91) או אנדומטריום (11%; 10 מ-91). מכל הביופסיות שנלקחו, 75% היו מהבטן או מהאגן (67 מ-89). כמו כן, היה מקרה אחד של סיבוך אשר דווח על סמך ממצאים קלינים, המטומה פריפריאלית (1%). כאב במהלך הביופסיה ואי נוחות פיסית היו אצל 60.3% (41 מ-68) ו-61.8% (42 מ-68), בהתאמה. מבוכה ותחושה של פגיעה בכבוד העצמי נחוו על ידי 13.2% ו-11.8%, בהתאמה.

על אף שהציון הממוצע על פי דירוג ה-Hospital Anxiety and Depression Scale היה בטווח הנורמה לפני ולאחר ביופסיה, החוקרים זיהו ירידה משמעותית בדירוג הכולל לאחר ביופסיה (טרם הביופסיה, 5.3 לעומת לאחר ביופסיה, 3.7; P=.005) ; 84% מהנבדקות הצהירו שהן היו מסכימות בוודאות או בסבירות גבוהה לביופסיה נוספת.

כמו כן, החוקרים מצאו כי לא הייתה השפעה של סטטוס Eastern Cooperative Oncology Group, אתר ביופסיה, גיל, מספר ליבות שנדגמו, וכאב במהלך הביופסיה על נכונות לעבור ביופסיות עתידיות. יחד עם זאת, מטופלות אשר הרגישו אי נוחות גופנית, מבוכה או תחושה של איבוד כבוד עצמי בעת הביופסיה  ואלו שחוו תסמינים דמויי שפעת או חוו חום שבוע 1 לאחר הבדיקה, היו עם סבירות נמוכה יותר לעבור ביופסיה עוקבת. באופן דומה, אלה שהיו עם ציונים גבוהים יותר של דירוג ה-Hospital Anxiety and Depression Scale לפני הביופסיה ולאחר הביופסיה היו עם סבירות נמוכה יותר להסכים לביופסיה נוספת.

החוקרים סיכמו כי ביופסיות במסגרת מחקר התקבלו באופן כללי בצורה טובה. מרבית המטופלות (83%) היו מוכנות לעבור סדרה של ביופסיות במידת הצורך.

מקור:

Ainhoa Madariaga et. al (2021) AJOG DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajog.2021.06.071

נושאים קשורים:  מחקרים,  ביופסיה,  בדיקה גינקולוגית,  סרטן שחלות
תגובות