חדשות

"הלל יפה": אבחון לסרטן הערמונית באמצעות ביופסיית פיוז'ן

במחלקה האורולוגית של המרכז הרפואי הלל יפה הוכנסה לשימוש טכניקת אבחון וטיפול מדויקת המאפשרת לקיחת דגימה ממוקדת מהערמונית תוך שימוש ב-MRI ואולטרסאונד

ד"ר גאלב לדאוי בעת בדיקת ערמונית בשיטה המשולבת. צילום: דוברות "הלל יפה"

סרטן הערמונית, אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר בקרב גברים בישראל ובעולם, מהווה גורם רביעי בשכיחותו לתמותה מסרטן בקרב גברים בישראל לאחר סרטן הריאה, המעי הגס והלבלב. סרטן הערמונית מאופיין על ידי גדילה לא סדירה של הרקמה והיווצרות גוש גידולי אשר עלול לחדור לאיברים סמוכים או להתפשט לאיברים מרוחקים. בשנים האחרונות מאובחנים בישראל, מדי שנה, מעל ל-2,400 מקרים חדשים של סרטן הערמונית.

"עקב שכיחותה הגבוהה של המחלה, הושם דגש על גילוי מוקדם שעשוי לאפשר החלמה מלאה כתוצאה מהטיפול. לעתים לא יופיעו כלל תסמינים מוקדמים ולכן ישנה חשיבות רבה לאבחון המוקדם", מציין ד"ר גאלב לדאוי, רופא בכיר במחלקה האורולוגית במרכז הרפואי הלל יפה. האבחון מבוסס על בדיקת דם ל-PSA שהינו חומר חלבוני שהערמונית מפרישה בשילוב של בדיקה ידנית של החלחולת (בדיקה רקטאלית) של הערמונית. במקרים של חשד לסרטן, תילקח דגימה בעזרת מחט מהערמונית.

ביופסיה של הערמונית לאבחון או שלילה של גידול בבלוטה מתבצעת כיום בעולם על ידי טכניקה טרנסרקטלית מונחית אולטרסאונד. בעבר, הרופא השתמש באולטרסאונד כדי להתכוונן לגוש על ידי האצבע הבוחנת מבלי לדעת במדויק את מיקום הגידול בתוך הערמונית (כלומר "ביופסיה עיוורת").

עם התפתחות אמצעי ההדמיה, הביופסיה נלקחה בהנחיית אולטרסאונד, שהדגים אזורים חשודים לגידול. עם זאת, רבות מהביופסיות הניבו מידע מטעה מאחר שבנוכחות גידולים קטנים מיקרופוקלים פעמים רבות הביופסיה הייתה מפספסת אזורים אמיתיים קטנים אך משמעותיים, כלומר מספר הגידולים החמורים שלא זוהו הגיע לשיעורים של עד 35%.

לאחרונה פותחה שיטה חדשה לדגימה ממוקדת מהערמונית, נתמכת MRI, הקרויה "ביופסיית פיוז'ן". הבדיקה נעשית בעזרת MRI של הערמונית ומסוגלת לזהות גידולים משמעותיים באחוזים גבוהים. כמו כן, לראשונה ניתן גם לזהות, למדוד ולדגום באופן סלקטיבי את המוקדים החשודים. הבדיקה ניתנת לביצוע בהרדמה מקומית או בהרדמה כללית. בשיטה זו, הרופא מדגים את הערמונית בזמן אמת באמצעות האולטרסאונד תוך כדי צפייה בתמונות מ-MRI של הערמונית שבוצע קודם ואוחסן במכשיר.

צילומי ה-MRI והאולטרסאונד מתמזגים בו זמנית באמצעות טכנולוגיה דיגיטלית, המאפשרת לסמן במדויק את המוקדים החשודים לגידול. מוקדים אלה פוענחו וסומנו עוד קודם על ידי רדיולוג. בעזרת טכניקות התהודה המגנטית, נוצר שחזור תלת מימדי של הערמונית ועל המודל המשוחזר מתבצעת הביופסיה במוקדים שסומנו בערמונית.

ד"ר לדאוי מסכם: "ביופסיה ממוקדת באמצעות הנחיית תהודה מגנטית וסונוגרפית מציעה דרך לאתר ולדגום אזורים חשודים לסרטן בדיוק מירבי. במחקרים שונים נמצאו שיעורי הצלחה של עד 90% לאבחון או שלילה של גידול בערמונית. מיזוג התמונות מספק לאורולוג אמצעי מדויק ויעיל לאבחון וטיפול במחלה. בעתיד, השימוש ב-MRI עשוי לתפוס מקום נכבד, בנוסף לאבחון, גם בטיפולים ממוקדים ובמעקב".

נושאים קשורים:  ד"ר גאלב לדאוי,  סרטן הערמונית,  אבחון סרטן הערמונית,  בית החולים הלל יפה,  אורולוגיה,  חדשות
תגובות
10.09.2021, 14:11

ד״ר לדאוי פורץ דרך באבחון וטיפול בממצאים פרוסטטיים .
אבחון וביופסית פיוז׳ן של הערמונית תוך כדי שימוש בתהודה מגנטית וסונר מכוון מעלה את הרגישות והסגוליות של הבדיקה !
רופא בכיר וחוקר פורץ דרך בתחום האורולוגי !
המשך בעשייה המבורכת למען הנזקקים לאבחון יותר רחב וטיפול מהיר .