• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

אנטרוסקופיה ספירלית ממונעת לבדיקת המעי הדק ב"הלל יפה"

ד"ר אורן גל, מנהל היחידה לאנדוסקופיה מתקדמת במכון הגסטרואנטרולוגי ב"הלל יפה", מסביר על טכניקה חדשנית המאפשרת בחינה מדוקדקת של המעי הדק תוך אבחון וטיפול בזמן אמת

פרופ' יעל קופלמן, מנהלת מכון הגסטרואנטרלוגיה וד"ר אורן גל, מנהל היחידה לאנדוסקופיה מתקדמת בעת ביצוע הבדיקה ב"הלל יפה". צילום: דוברות בית החולים

במכון הגסטרואנטרולוגי של המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה החלו להשתמש לאחרונה במכשיר ייעודי מתקדם לבדיקת המעי הדק. השיטה החדשנית - אנטרוסקופיה ספירלית ממונעת - משתמשת בצינור אנדוסקופי עליו מולבשת ספירלה ממונעת אשר תוך כדי סיבובה "מפשילה" את המעי הדק ומאפשרת את סריקתו. "הפשלת המעי" על האנדוסקופ מאפשרת חדירה עמוקה יותר לאורך המעי ואבחנה מדויקת יותר.

כיום קיימות מספר שיטות לצילום של רירית המעי הדק, החל מבליעת קפסולה זעירה עם מצלמה וכלה בביצוע בדיקה אנדוסקופית על ידי החדרת צינור גמיש (אנדוסקופ) שבקצהו מצלמה. שיטה נוספת, האנטרוסקופיה, בוצעה עד כה על ידי אנדוסקופ ארוך מעט מן הרגיל המכונה אנטרוסקופ אם כי היכולת לצלם את המעי הדק בשיטה זו מוגבלת. שיטה נוספת היא אנטרוסקופיה בעזרת בלון אחד או שניים בקצה האנדוסקופ ואילו הטכנולוגיה החדשה ביותר היא אנטרוסקופיה ספירלית.

לא בכדי קיימות מספר שיטות לבדיקת המעי הדק. המבנה האנטומי של המעי הדק מקשה על סריקתו, הן בשל אורכו (כשישה מטרים) והן בשל היותו "מקופל" בחלל הבטן. כניסתן של שיטות חדשניות ומקובלות, כגון האנטרוסקופיה כפולת הבלון, נתנה פתרון מסוים אם כי מדובר בשיטה מסורבלת מבחינה טכנית לאור הצורך לנפח בלון אחד או יותר בחלל המעי על מנת להתקדם והן בשל הצורך בצוות גדול אשר מונה, בין היתר, שני רופאי גסטרואנטרולוגיה וזמן בדיקה ארוך יחסית.

ד"ר אורן גל, מנהל היחידה לאנדוסקופיה מתקדמת במרכז הרפואי הלל יפה, ציין: "טכנולוגיית האנטרוסקופיה הספירלית הממונעת קיימת כיום במספר מצומצם של מרכזיים רפואיים בארץ. טכניקה זו מאפשרת כניסה קלה יותר למעי הדק, מקצרת את זמן הבדיקה, מאפשרת לקיחת דגימה של רקמה במידה שישנם ממצאים חשודים לצורך אבחנה מדויקת ואף צריבה של נגעים וסקולריים. בנוסף ניתן לכרות בעזרתה נגעים בזמן אמת".

נושאים קשורים:  ד"ר אורן גל,  בית החולים הלל יפה,  אנדוסקופיה,  המעי הדק,  אנטרוסקופיה ספירלית ממונעת,  חדשות
תגובות