חדשות

מחקר ישראלי: לקנאביס השפעה משמעותית על לחץ דם במבוגרים

חוקרים מ"סורוקה" מצאו ירידה משמעותית בערכי לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי בקרב בני 60 פלוס לאחר בליעת קנאביס דרך הפה באמצעות תמציות שמן או עישון

פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה". "לישראל ולנגב במיוחד יש תפקיד מרכזי בחקר ופיתוח כלים להתמודדות עם משבר האקלים". צילום: דוברות המרכז הרפואי

מחקר ראשון מסוגו שנעשה במרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון בנגב מראה השפעה משמעותית של קנאביס על לחץ הדם בגילאי 60 פלוס. המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת European Journal of Internal Medicine, התמקד לראשונה בהשפעת הקנאביס על לחץ הדם, הדופק והפרמטרים המטבוליים אצל מבוגרים בני 60 ומעלה עם יתר לחץ דם.

"גילאי 60 ומעלה הם הקבוצה הצומחת במהירות הגבוהה ביותר של משתמשי קנאביס רפואי, אולם עדויות על השלכותיו על הלב וכלי דם בקרב אוכלוסיה זו הן מעטות", אומר ד"ר רן אבוחצירה מהמרכז למחקרים קליניים בסורוקה ומהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון. "מחקר זה הוא חלק מהמאמץ המתמשך שלנו לספק מחקר קליני על ההשפעות הפיזיולוגיות האמיתיות של קנאביס לאורך זמן".

שיטת המחקר התבססה על מדידת לחץ דם ביתית במשך 24 שעות (הולטר לחץ דם), א.ק.ג, בדיקות דם ומדידות גוף של מטופלים טרם התחלת הטיפול ושלושה חודשים לאחר הטיפול בקנאביס.

החוקרים מצאו ירידה משמעותית בערכי לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי במשך 24 שעות, כאשר הערך הנמוך ביותר התרחש כשלוש שעות לאחר בליעת הקנאביס דרך הפה, באמצעות תמציות שמן או עישון. הנתונים הצביעו על ירידה בלחץ הדם בשעות היום וגם בלילה, כאשר שינויים משמעותיים יותר נרשמו בשעות הלילה.

החוקרים משערים שייתכן שהקלה בכאב - האינדיקציה למתן קנאביס עבור רוב המטופלים - עשויה אף היא לתרום להפחתת לחץ הדם. פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה": "הממצאים מעלים אפשרות שעדיין צריכה להיחקר לגבי טיפול בלחץ דם באמצעות קנאביס".

חוקרים נוספים שהשתתפו במחקר: פרופ' יוסף חביב, מנהל המחלקה לנפרולוגיה ב"סורוקה"; פרופ' מירב לייבה, פרופ' עדי לייבה וד"ר לריסה ריבו מהמרכז הרפואי אסותא-אשדוד.

נושאים קשורים:  קנאביס,  טיפול ביתר לחץ דם,  בית החולים סורוקה,  ד"ר רן אבוחצירה,  פרופ' ויקטור נובק,  חדשות,  מחקר ישראלי
תגובות
אנונימי/ת
18.02.2021, 21:30

אין מידע איזה סוג קנאביס, מינון וכד׳