COVID-19 בישראל

המומחים בישראל מבהירים: "אין מניעה להתחסן בכל שלבי ההריון"

מומחים לרפואת נשים, אם ועובר וטרטולוגיה פרסמו נייר הבהרה ועדכון בהתאם לעמדת ארגון הבריאות העולמי: ההמלצות לחיסון נגד נגיף הקורונה בישראל לנשים המתכננות הריון, הרות ומניקות

הריון במגיפת הקורונה. צילום: אילוסטרציה

החברה הישראלית לרפואת האם והעובר, האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה, החברה הישראלית לרפואת האם והעובר, המועצה הלאומית לרפואת נשים נאונטולוגיה וגנטיקה ופורום הטרטולוגים הקליניים בישראל פרסמו אתמול (ב') נייר הבהרה ועדכון בנושא חיסון ל-19-COVID עבור נשים המתכננות הריון, נשים בהריון ונשים מניקות. ההמלצות תואמות את עדכון ארגון הבריאות העולמי בנושא.

כזכור, ארגון הבריאות העולמי שינה בשבת האחרונה את עמדותיו בנושא וממליץ עתה לנשים בהריון להתחסן נגד נגיף הקורונה. קודם לכן ציין ה-WHO כי הוא אינו ממליץ לנשים בהריון להתחסן בחיסוני החברות פייזר ומודרנה כיוון שתרכיבי החיסון עדיין לא נבדקו באופן מקיף על קבוצת יעד זו.

"בהינתן כי הריון מהווה גורם סיכון לתחלואה קשה יותר ב-19-COVID ורוב התחלואה האימהית הקשה כתוצאה מ-19-COVID מתרחשת בשליש השלישי של ההריון", כותבים מחברי מסמך ההמלצות בישראל, "אין מניעה להתחסן בכל שלבי ההריון".

"דוקטורס אונלי" מביא את ההמלצות כלשונן:

  1. בכל שלבי ההריון, אין מניעה להתחסן. עמדה זו תואמת את גישת ארגון הבריאות העולמי ואת עמדת המרכז לבקרת מחלות. היא מתבססת על כך שאין כל הוכחה על נזק לעובר או למהלך ההריון כתוצאה מהחיסון ולא מוכר מנגנון ביולוגי היכול להצביע על אפשרות כזאת.
  2. נשים מניקות – ההמלצה היא להתחסן.
  3. נשים שמתכננות הריון או שנמצאות בטיפולי פריון – מומלץ להשלים את שתי מנות החיסון טרם ההריון.
  4. אישה אשר קיבלה מנה ראשונה של החיסון וגילתה כי הרתה – מומלץ להשלים את המנה השנייה של החיסון לפי לוח הזמנים המקובל.
  5. אנו ממליצים לנשים הרות הנמצאות בקבוצת סיכון להידבקות (עובדות מערכת הבריאות או כל קבוצה אחרת שהוגדרה בסיכון לפי משרד הבריאות) או בקבוצת סיכון לתחלואה קשה )כגון: השמנת יתר, סכרת טרום הריונית, יתר לחץ דם) להתחסן.
  6. נשים בהריון בשליש השני או השלישי – ההמלצה היא להתחסן.
  7. השליש הראשון של ההריון מאופיין בשיעור גבוה יחסית של דימומים והפלות ספונטניות. כמו כן, זו התקופה שבה מרבית המומים העובריים נוצרים. חשוב לציין כי בכל הריון קיים סיכון בסיסי של 5%-3% למומים מולדים בעובר ו-15%-10% להפלות מוקדמות.

נשים שאינן שייכות לקבוצות הסיכון, הנמצאות במהלך השליש הראשון להריון – על מנת למנוע חשד לקשר, אף מקרי, בין קבלת החיסון ותופעות אלו, ניתן להתחסן החל מהשליש השני. עם זאת, קיימת אפשרות שבדומה לזיהומים נגיפיים אחרים, נגיף הקורונה עלול לגרום נזק שלייתי גם בתחילת ההריון, לו ייתכנו השלכות על העובר, מהלך ההריון והיילוד. האמצעי להפחתת הסיכונים מהמחלה הוא על ידי התחסנות מוקדמת.

  1. אחת מתופעות הלוואי של החיסון היא חום ויש לטפל בה תרופתית בהתאם לשבוע ההריון, במיוחד בשליש הראשון של ההריון.
  2. לגבי נשים המתכננות דיקור מי שפיר, רצוי להימנע מביצוע החיסון סביב מועד הדיקור (רצוי מרווח של לפחות שבוע ימים בין החיסון לדיקור) על מנת להימנע מחום או תופעות לוואי אחרות שעלולות להתפרש כסיבוך של הדיקור.
  3. בשל חומרת מחלת הקורונה ופגיעתה הקשה, אנו חוזרים וממליצים לכלל האוכלוסיה ובמיוחד לנשים בגיל הפוריות, לנשים הרות ולנשים מניקות, להמשיך ולהקפיד על שמירת כללי הריחוק החברתי ועל עטיית מסיכה ובכך להקטין את סיכון החשיפה וההידבקות במחלה.

הבהרה זו משקפת את עמדת משרד הבריאות והוכנה על ידי נציגי הארגונים: פרופ' מתי ברקוביץ ופרופ' אורנה דיאב-ציטרין בשם פורום הטרטולוגים הקליניים בישראל; פרופ' יואב ינון בשם החברה הישראלית לרפואת האם והעובר; פרופ' רוני מימון בשם האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה; פרופ' אליעזר שלו בשם המועצה הלאומית לרפואת נשים, נאונטולוגיה וגנטיקה.

נושאים קשורים:  חיסון בהריון,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות