• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

"מתחילים לראות את אפקט החיסונים - מדי יום יש פחות נדבקים"

על אף שמספר המאומתים החדשים גבוה כעת משהיה בכניסה לסגר הנוכחי, פרופ' ערן סגל אופטימי: בערים עם שיעור מתחסנים גבוה יש ירידה במספר המאומתים, המאושפזים והחולים הקשים

מבצע החיסון במתחם ה"כללית" בתל אביב. צילום ארכיון: מרים אליסטר/ פלאש 90

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, שמציג מדי כמה ימים מודל חיזוי על תחלואת הקורונה בישראל, מדגים הבוקר (א') כי בערים שבהן אחוז המתחסנים הוא גבוה, יש במקביל ירידה משמעותית במספרי המאומתים, המאושפזים והחולים הקשים. "זה גל התחלואה הקשה ביותר שראינו", אמר הבוקר בראיון לאטילה שומפלבי ב-ynet והצביע על נתוני התחלואה הגבוהים, "עם מספר מאומתים גבוה יותר ממה שהיה בזמן הכניסה לסגר, לפני חמישה שבועות". עם זאת הוא מאמין שלאור מבצע החיסונים, תיראה בקרוב ירידה במספר החולים הקשים.

לדבריו, מקדם ההדבקה נמצא כעת מתחת ל-1, "מה שאומר שמדי יום יש פחות ופחות נדבקים. מקדם ההדבקה היה 0.9 ועלה ל-0.95. כלומר, אנחנו עם 10% פחות מאומתים מהשבוע שעבר, אבל לפני מספר ימים היינו עם 20% פחות. קצב הירידה הואט, אבל אנחנו עדיין בירידה".

הנתון המשמעותי, לדבריו, הוא כרגע הוא מספר החולים הקשים, שנותר יציב - כ-1,200 בשבועיים האחרונים, מספר גבוה שגורם לתמותה עודפת". להערכתו, בגל השני הגיעה התמותה העודפת לכ-20% ובגל השלישי לכ-30%. עם זאת, סגל מגלה אופטימיות: "מניתוחים שאנחנו עושים ניכרת השפעה של החיסונים על הקבוצה שהתחסנה. בערים שבהן התחסנו הכי הרבה אנשים בני 60 ומעלה, יש ירידה של 50% במספר המאומתים, של 40% במספר המאושפזים ושל 15% במספר החולים הקשים. לא רואים את המגמה הזו בקרב בני 50 ומטה באותן ערים - הקבוצה שרובה עדיין לא התחסן - וגם לא בערים שבהן פחות התחסנו. האפקט של החיסון ניכר".

היישובים שבהם אחוז החיסונים הוא גבוה הם מבשרת ציון, רמת השרון, ראש העין והרצליה. ערים שבהן אחוז החיסונים הוא נמוך: נצרת, אשדוד ולוד. "במגזר הערבי מתחסנים הכי פחות", אמר, "והבא אחריו - המגזר החרדי".

סגל התייחס לכוונה להאריך את הסגר: "מספר החולים הקשים הוא מאוד-מאוד גבוה וייתכן שכדאי לקחת עוד כמה ימים כדי לוודא שמגמת הירידה נמשכת. ברמה האסטרטגית", הוסיף, "אנחנו חייבים להמשיך לדאוג לחיסון כלל האוכלוסיה, עם דגש על קבוצת הסיכון. עדיין יש מגזרים שלמים שמתחסנים הרבה פחות".

נושאים קשורים:  פרופ' ערן סגל,  מכון ויצמן,  חיסון לקורונה,  חולים קשים,  מקדם הדבקה,  סגר,  19-COVID
תגובות