• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

30 מקרי הידבקות במוטציה הדרום אפריקאית התגלו בישראל

שלושה מקרים התגלו בישראלים שלא שבו מחו"ל ולא באו במגע עם אנשים שחזרו מחו"ל | "פייזר" ו"מודרנה" ישדרגו את תרכיבי החיסון להגנה יעילה יותר מפני הוריאנט הדרום אפריקאי

"80%-60% מכלל הנדבקים בקורונה מהמגזר החרדי בישראל נדבקו במוטציה הבריטית". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

המוטציות בנגיף הקורונה שיצרו את הוריאנט הבריטי, הדרום אפריקאי והברזילאי ממשיכות להעסיק את מערכת הבריאות בישראל וגם במדינות אחרות שבהן אותרו. אמש (ד') הודיע משרד הבריאות כי עד כה זוהו בוודאות בישראל 30 מקרים של נדבקים בוריאנט הדרום-אפריקאי, כולל שלושה מקרים שעליהם התקבלו דיווחים אתמול מתוך דגימות שנעשו בקהילה ועברו ריצוף גנטי מהיר במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות.

אלא שהתברר כי שלושה מקרים אלה התגלו בקרב נדבקים ישראלים שלא שבו מחו"ל ולא באו במגע עם אנשים ששבו מחו"ל – כלומר הם נתגלו מתוך שרשראות הדבקה שמקורן לא אותר במערך החקירות האפידמיולוגיות אלא מתוך דגימה אקראית בקהילה. מכאן עולה כי הוריאנט הדרום אפריקאי חדר את מעטפת הבידוק והבידוד של השבים מדרום אפריקה ודובאי שנחשדות כמקור הוריאנט הזה.

על פי נתוני משרד הבריאות ופיקוד העורף ב-26-24 בינואר נכנסו לישראל והועברו לבידוד במלוניות 347 נוסעים שהגיעו מדרום אפריקה ומדובאי. בשבוע שעבר דווח כי התגלו 27 נדבקים חדשים בתשע שרשראות הדבקה של הוריאנט הדרום אפריקאי ואתמול, כאמור, נוספו עוד שלושה מקרים.

אמש דיווחו כלי תקשורת שונים בעולם כי "פייזר" ו"מודרנה" ישדרגו את תרכיבי החיסון שלהן למתן הגנה טובה ויעילה יותר מפני הידבקות בוריאנט הדרום אפריקאי. קודם לכן נמסר כי התרכיבים הנוכחיים יעילים כנגד הוריאנט הבריטי. לפי הדיווחים, "פייזר" שוקלת להמליץ לחסן במנה השלישית המשופרת יותר את כל מי שהתחסנו במנה השנייה.

עם זאת, הראיות המדעיות הראשוניות הצביעו על כך שאמנם הוויאנטים הבריטי והדרום-אפריקאי הם "חמקנים" במידה מסוימת, אבל הגם שהם מידבקים במהירות גדולה יותר מהגירסה המקורית של נגיף הקורונה עקב השינויים הגנטיים שהתחוללו בחלבון המעטפת שלהם, שינויים אלה לא מספיקים לאפשר לנגיף לחמוק באופן מלא מהגנה על המתחסנים.

אלא שבינתיים בדיון בוועדת החוקה, החוק והמשפט של הכנסת שהתקיים אתמול (ד'), התבטא ד"ר רועי סינגר, סגן מנהל האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות: "אנחנו חוששים מהזן הדרום אפריקאי אבל בנוסף אותרו שני חולים שחזרו מפורטוגל וטרם ברור באיזה וריאנט של הנגיף הם נדבקו".

לפורטוגל, הסובלת מתחילת ינואר מהתפרצות חריפה, יש כידוע קשרי מסחר, תיירות ותעופה ענפים עם ברזיל. "יש חשש שוריאנט זה עמיד במידה מסוימת לחיסון, אבל אין לנו עדיין תוצאה סופית לגביו. לא מן הנמנע שההתפרצות בפורטוגל מתאימה לוריאנט הברזילאי". ד"ר סינגר מסר באותו דיון כי מתחילת החודש נכנסו לישראל, ככל הידוע, כ-150 נוסעים שהגיעו מפורטוגל – שניים מהם נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה.

וחזרה לוריאנט הבריטי - לפי נתונים שונים שפורסמו אמש, בגירסה זאת נדבקו 80%-60% מכלל הנדבקים בקורונה מהמגזר החרדי בישראל, 40%-20% מנדבקי החברה החילונית, בעוד שמקרב הערבים "מדובר במקרים בודדים בלבד, עד זניחים".

בחדשות ערוץ 12 דווח כי בירושלים נדבקו בשבוע שעבר 268 תושבים במוטציה הבריטית. בביתר עילית  75, בבית שמש 74, במודיעין עלית 58, באשדוד 42, בבני ברק 34, בתל אביב ובבאר שבע - תשעה, ברחובות - שבעה, בראשון לציון - חמישה, בפתח תקווה, בנהריה ובראש העין – ארבעה נדבקים. בעוד שבאבו גוש, בעוספיא ובטייבה אומת רק נדבק אחד בכל ישוב במוטציה הבריטית.

אתמול מסר המשרד לסטטיסטיקה בבריטניה (ONS) – המקביל ללמ"ס בישראל – כי בקרב נדבקים בוריאנט הבריטי נראה שהתסמין של אובדן זמני של חוש טעם וריח פחות נפוץ בהשוואה להשפעת זן הנגיף המקורי.

נושאים קשורים:  המוטציה הבריטית,  המוטציה הדרום אפריקאית,  נגיף הקורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות