קורונה בישראל

סקר חדש מגלה: 87% מהמתמחים נתנו טיפול רפואי טוב יותר במתכונת החירום

סקר שנערך בקרב מתמחים אינו מותיר ספק: עבודה במשמרות מקוצרות מובילה לטיפול רפואי טוב יותר, מעלה את סף הסבלנות לחולים ומפחיתה את מספר הטעויות. יו"ר ארגון מרשם: "אסור לחזור למשמרות של 26 שעות"

בנות צוות רפואי ב"שערי צדק". אין קשר בין המצולמות לכתבה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

בעוד רבים מבתי החולים בישראל חוזרים בימים אלה למתכונת שגרה, מבהירים ב"מרשם" - ארגון המתמחים לרפואה: "אסור לחזור למשמרות המסוכנות של 26 שעות". מסקר שערכו השבוע בארגון עולה כי רוב המתמחים מעידים כי נתנו טיפול טוב יותר למטופלים בעבודה במתכונת של 12 שעות. רוב המתמחים גם העידו כי ביצעו פחות טעויות או כמעט-טעויות במהלך המשמרות המקוצרות.

עם המעבר למתכונת חירום בבתי החולים עקב משבר הקורונה, צומצמה עבודת המתמחים ורובם עבדו בתורנות מקוצרת של 12 שעות במקום 26 שעות כבשגרה. מהסקר עולה כי רוב המתמחים מעדיפים לעבוד במתכונת העבודה שאומצה לתקופת משבר הקורונה וכי הם סבורים כי משמרות בנות 12 שעות תורמות לאיכות הטיפול הרפואי.

הסקר שנערך לאחרונה בקרב כ-500 מתמחים וסטאז'רים בחן את השפעת קיצור התורנויות במהלך תקופת הקורונה מ-26 שעות ל-12 שעות על העייפות, מספר הטעויות והכמעט טעויות, הסבלנות למטופלים, איכות הטיפול הרפואי והעייפות של המתמחים והסטאז'רים.

בתשובה לשאלה באיזו מתכונת העניקו טיפול רפואי יותר טוב, ענו 87% מהנשאלים כי העניקו טיפול רפואי טוב יותר במשמרות של 12 שעות בהשוואה ל-26 שעות תורנות. בנוסף, 90% מהמשיבים ציינו כי היתה להם יותר סבלנות למטופלים בתורנויות של 12 שעות בהשוואה לאלו של 26 שעות.

94% מהמתמחים דיווחו גם על שינוי במצב העייפות וכי הם עייפים יותר במהלך תורנות של 26 שעות. בתשובה לשאלה כיצד שינוי אורך התורנות השפיע על הטעויות ועל כמעט-טעויות שביצעו, ענו 76% מהמתמחים כי הם ביצעו יותר טעויות וכמעט טעויות בתורנויות של 26 שעות.

יש לציין כי במהלך משבר הקורונה הגיעו פחות אנשים לבתי החולים וצומצמה הפעילות הרפואית משמעותית. הדבר אפשר לא רק תורנויות מקוצרות אלא גם, לרוב, פחות עמוסות.

ד"ר ריי ביטון, יו"ר "מרשם", מסרה: "קיצור התורנויות הוא קריטי לאיכות החיים שלנו ושל המטופלים וקיצור תורנויות הוא אפשרי. ההבנה הזו אינה מאפשרת לנו לחזור לשגרה של 26 שעות. תורנויות של 26 שעות הן אסון למטפלים ולמטופלים. החודש האחרון הדגיש עבור כולנו כמה המאבק שלנו לקיצור התורנויות מוצדק ואנחנו נמשיך להיאבק עד שאף מתמחה לא יידרש לעבוד בתנאים לא אנושיים במשך 26 שעות רצוף ואף מטופל לא יצטרך לקבל טיפול מרופא שלא יכול להחזיק את עיניו פקוחות".

בארגון מציינים עוד כי כדי להמשיך לעבוד בתורנויות מקוצרות גם בשגרה, יש צורך בתוספת תקנים, "שנדרשים גם ככה". עוד ציינו: "אם למישהו עוד היה ספק, תורנות של 26 שעות היא צורת עבודה בלתי אנושית שפוגעת בבריאותם הנפשית והפיזית של המתמחים וגם באיכות הרפואה למטופלים".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מתמחים,  סקר,  ארגון מרשם,  קיצור תורנויות,  עבודה במשמרות,  קורונה,  ד"ר ריי ביטון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.04.2020, 19:17

ח ח ח
הנחתום מעיד על עיסתו...

אנונימי/ת
30.04.2020, 10:24

בכל סקר הנחתום מעיד על עיסתו.

אנונימי/ת
02.05.2020, 11:58

נראה מה תהיה הדעה לאחר שהמתמחים יבינו שמדובר ב 12-16 משמרות בחודש ושאין(!!!) יותר יום חופש לאחר תורנות (כולל יום חופשי נוסף למי שמבצע תורנות בשישי- כי בשבת בלאו הכי חופש).
שעות התורנות זה קשקוש. הבעיה האמיתית היא מחסור במתמחים ותקנים לא שפויים - מחיר ההרעבה השיטתית של משרד האוצר ובשנים האחרונות של הגיס החמישי במשרד הבריאות - משה בר סימן טוב. אילו היו יותר תורנים וכל אחד היה זוכה במספר שעות מנוחה במהלך התורנות - לא היו טעויות.

אנונימי/ת
06.05.2020, 19:38

יש מחלקות ששיטת העבודה במשמרות של 12 שעות מתאימה להן יותר (פנימית, כירורגיה, ילדים...) ויש מחלקות ששיטת תורנות של 26 שעות מתאימה להן יותר (מחלקות עם עומס נמוך יותר במהלך התורנות)

19.05.2020, 02:23

אני שייך לדור ההרופאי שסיים לימודיו בבית הספר לרפואה בירושליים. וא פוזרנו בבתי חולים בכל האר. בכל בתי החולי בהם התמחו הרופאים היה מקובל שהמתמחה הוא סוס העבודה של המחלקה. אחרי תורנות של 24 שעות היה מקובל ללכת הביתה רק לאחר ביקור הבוקר במחלקה אחרי שנים של דיונים בין הר"י , ארגון המתמחים ובתי החולים הגיעו לסיכוםשל 24 שעות המתמחה ילך הביתה לפני ביקור הבוקר - כך התורנות תהיה בת 24 שעות בלבד.לאט לאט במשך הזמן הסיכום הז התמסמס. מרום שנותיי הרבות כרופא ילדים אני חייב לציין שעבודת המתמחים כיום קשה יותר, מורכבת יותר ובשנים שלפני מבחני המומחיות הם צריכים לשלב את העבודה הרפואית שלהם עם התורנויות הקשות לא פעם ללא תנאי עבודה נאותים. ברור דדיפור תנאי עבודתם יחייב קיצור ולעתים הפחתת תורנויות.. לצורך זה יש להיאבק על הגדלת התקנים כשמתמחה נ וסף יאפשר חלוקת העבודה בתורנות ותהיה גם אפשרות מדי פעם לחטוף תנומה קלה.