קורונה בישראל

70% מהנשים בטיפולי פוריות היו חוזרות לטיפולים בתקופת הקורונה

מחקר של יחידת ה-IVF ב"שמיר-אסף הרופא" בדק את השפעת החלטת משרד הבריאות להפסיק את טיפולי הפוריות על עמדותיהן ותחושותיהן של המטופלות

פרופ' אריאל הורביץ, מנהל יחידת ה-IVF במרכז הרפואי שמיר. "חשוב שמקבלי ההחלטות המדינה ילמדו את המחקר"

כחלק מההערכות להתמודדות עם מגיפת הקורונה, יצאה הנחיה של האיגודים הבינלאומיים לפוריות להפסקה גורפת של כל טיפולי הפוריות. הסיבות אשר הובילו להחלטה זו היו חשש להדבקה של המטופלות ושל הצוות הרפואי, הפניית משאבים להתמודדות עם מגיפת הקורונה והיעדר מידע מספק לגבי השפעת נגיף הקורונה בהריון על האם והעובר.

ב-22 במארס אומצו המלצות אלו גם על ידי האיגוד הישראלי לפוריות ומשרד הבריאות. מחזורי טיפול מתוכננים בכל היחידות וקופות החולים הוקפאו. נשים וזוגות בטיפול נותרו ללא מענה לרצונם להגשים את חלום ההורות, ובימים אלה מתקיים דיון ער בקרב הציבור ואנשי המקצוע בנושא החזרת טיפולי הפוריות.

במרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא נערך מחקר במטרה לבחון את עמדותיהן ותחושותיהן של המטופלות לגבי ההנחיה הגורפת להפסקת הטיפולים. המחקר נערך על ידי רופאים מהיחידה החוץ גופית - ד"ר מיכל יונגסטר וד"ר אלון קדם,  ומנהל היחידה פרופ' אריאל הורביץ, בשיתוף הפסיכולוגית רעות בן קמחי והחוקרות פרופ' אורית טאובמן בן-ארי מאוניברסיטת בר אילן ותמר מדינה הרטום ממכון ברוקדייל.

160 נשים המטופלות בטיפולי פוריות ביחידה להפריה חוץ גופית השיבו על שאלונים. במחקר נמצא כי במידה והדבר היה נתון לבחירתן, 70% מהמטופלות היו חוזרות לטיפול בתקופה זו.

מבין הנשים שהיו מעדיפות שלא לחזור לטיפול, רוב המטופלות ציינו את החשש מהידבקות בנגיף הקורונה כסיבה העיקרית להעדפתן. סיבות נוספות היו חשש להריון או סיבה כלכלית.

בבדיקת משתני רקע של אוכלוסיית הנשים אשר השיבו בחיוב לשאלה זו, לא נמצאו הבדלים בין הנשים מבחינת גיל, מספר ילדים, מצב כלכלי והשכלה. כלומר רוב הנשים, ללא תלות בנתוניהן הדמוגרפים, היו מעוניינות לחזור לטיפולי פוריות כבר בשלב זה.

ההסברים לרצונן לחזור לטיפול למרות החששות כללו אמירות כגון: "החלום של להקים משפחה גדולה גובר על כל חשש" ,"הצורך ליצור חיים גובר על כל מחיר בעיניי", "מחכים כ"כ הרבה זה לא מה שיעצור אותנו!", "רוצה להיות אמא, אין דבר העומד בפני הרצון".

ממצא מעניין נוסף שעלה במחקר הראו כי רוב הנשים המטופלות מנסות להרות באופן ספונטני בתקופה זו, למרות חוסר הוודאות.

פרופ' הורביץ, מנהל יחידת הפריה חוץ גופית, סיכם: "דווקא בתקופות קשות אלו, אנו רואים את הצורך והחשיבות לתת תקווה ומעט אור לזוגות ולנשים אשר כל כך רוצים להקים משפחות בישראל. חשוב שמקבלי ההחלטות המדינה ילמדו את המחקר ויבינו כי העניין הוא בנפשם".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  טיפולי פוריות,  הנחיות משרד הבריאות,  IVF,  פרופ' אריאל הורביץ,  בית החולים אסף הרופא-שמיר,  חדשות,  19-COVID
תגובות