קורונה בישראל

מי יטפל בשאר החולים? בתי החולים הונחו להתמסר בעיקר לטיפול בחולי הקורונה

הנהלות בתי החולים נדרשו לצמצם הפעילות הרגילה עד 20% ולהיות ערוכים לכך שכ-80% מכלל המיטות יוקדשו לטיפול בחולי קורונה קשים | מנהל בית חולים: "ניאלץ לבחור במי לטפל - זה לא מעשי ולא מוסרי"

טיפול בחולים מאושפזים. אילוסטרציה

נציגי כל בתי החולים בישראל אמורים להציג הבוקר להנהלת משרד הבריאות את תכנית ההיערכות של כל מוסד למקרה קיצון שבו בתוך שלושה עד חמישה שבועות יהיה צורך לצמצם את הפעילות הרגילה עד כדי 20% ולהיות ערוכים לכך שכ-80% מכלל המיטות יוקדשו לטיפול בחולי קורונה קשים ומונשמים. כך מדווחת הבוקר (ה') שרית רוזנבלום ב"ידיעות אחרונות". ההנחיה נתקלת בביקורת קשה, נמסר בדיווח, מאחר שהדבר לא נעשה בהתייעצות עם מנהלי בתי החולים.

בהוראה, כך מדווח, נאמר בין השאר: "לכל בית חולים הוגדרו יעדי מיטות להסבה והקמה על פי עקרונות אלה: כ־20% מכלל המיטות שברשיון ימשיכו לפעול במתכונת רגילה על פי צורכי השירותים הניתנים בבית החולים, על פי שיקול דעת של מנהל בית החולים (צנתורי מוח, לב, אונקולוגיה, דיאליזה, פעילות כירורגית דחופה וכו'). כ־80% מהמיטות יהיו ערוכות לבידוד טיפתי וטיפול במונשמים באופן הבא: 30% מכלל המיטות למאושפזים במצב בינוני-קשה מונשמים (מיועדות לחולי קורונה בלבד), כ־50% מכלל מיטות בידוד טיפתי למאושפזים במצב בינוני-קשה שאינם מונשמים".

כמו כן מכילה ההנחיה את מספר המיטות שיוקצו לחולים במחלות שאינן קורונה, בכל בית חולים: ב"וולפסון" - רק 137 מיטות מתוך 683; ב"שיבא" 223 מתוך 1,116; ב"איכילוב" 216 מתוך 1,080; ברמב"ם 186 מתוך 930; ב"זיו" 62 מתוך 312; בפדה-פוריה 62 מתוך 310; ב"אסף הרופא" 162 מתוך 811; ב"בני ציון" 79 מתוך 400; ב"הלל יפה" 100 מתוך 500; ב"גליל" 133 מתוך 665 וב"ברזילי" 107 מתוך 536.

הנחיה דומה הועברה גם לבתי החולים של שירותי בריאות כללית.

בכלל בתי החולים בישראל יש היום כ-15 אלף מיטות ועד היום כ-2,000 הוסבו לטיפול בחולי קורונה. משרד הבריאות הורה עוד לפני כמה ימים להיערכות לתרחיש שיהיה צורך במקרה קיצון להקדיש 5,000 מיטות למונשמים.

בדיווח מצוטט בכיר במערכת הבריאות שאמר: "המחלקות הקשות (אונקולוגיה, טיפול נמרץ לב, ניתוחי לב ונוספות) מלאות תמיד עד אפס מקום. לא נוכל לעמוד בגזרה החדשה. משמעות הדבר: נצטרך לבחור בין במי נטפל לבין במי שיופקר לגורלו. ההנחיה רחוקה מלהיות ריאלית. איך נוכל לצמצם את המיטות לחמישית בלבד? נפסיק טיפולים אונקולוגיים? ניתוחי לב דחופים? זה בלתי נסבל".

מנהל בית חולים נוסף אמר: "מספר המיטות שמשרד הבריאות הותיר לשימוש רגיל, שאיננו קורונה לא יאפשר לענות לצרכים הבסיסיים ביותר של החולים. המשרד קובע בכך שהרוב המוחלט של משאבי המערכת בישראל יושקע בקורונה. מי יטפל בשאר החולים? צמצום הפעילות האלקטיבית שהונהג לפני שבוע תגרור מחירים קשים בעתיד לבריאות החולים. המינימום הנדרש כדי להמשיך לטפל בכל מי שזקוק לטיפול רפואי - בחולים הקשים ביותר - הוא 50% מהמיטות. פחות מזה זה לא מעשי ולא מוסרי".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפת הקורונה,  בתי החולים,  משרד הבריאות,  מיטות אשפוז,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
02.04.2020, 10:20

כל בכיר ומנהל רפואי שלא מסתדר עם ההנחיות החדשות מוזמן להתפטר לחפש עבודה בניהול במערכת לא רפואית. נראה כמה מהם ימצאו עבודה כזו. מי שלא יהיה יצירתי (בתי חולים שדה, זימון פנסיונרים חזרה לעבודה, ניוד רופאים מיחדות או מרפאות לטובת מחלקות עמוסות, ארגון מושכל של המשאבים וכדומה) מוזמן כאמור לפנות את מקומו. לא נראה לי שמישהו יוותר על מקום עבודה כה מתגמל כמו ניהול בית חולים.

03.04.2020, 10:12

למה שהמדינה לא תפעיל את מערך בתי"ח שדה אזרחיים לטובת הפעילות השוטפת שנפגעת??? פעילות מרפאתית, ניתוחים קטנים וכד'. את כח האדם שהולכים לצמצם בבתי החולים הכלליים שיעבירו לעבוד בבתי החולים האלה.

אנונימי/ת
03.04.2020, 10:20

קריאות השבר והאוי וויי אינם תחליף להפשלת שרוולים להתארגנות למלחמה הזו. נכון, כשיציפו את בתי החולים במנשמים , תתעורר בעיית הצוותים והמומחים להנשמה. אז רופאים ומנהלים רפואיים- הנשמה אינה תורה שבשמיים. היא מעשית ותתחילו להכשיר את הצוותים היום כדי שלא תהיה לכם עילה לילל כלא יחסר ציוד.

אנונימי/ת
03.04.2020, 10:30

עם כל הכבוד לשפעת הקורונה, החלטות לטיפול רפואי עליהן להתקבל לפי שיקולים מקצועיים ולא בהתאם לרמת החרדה.
לכל אדם יש,זכות לטיפול ראוי ומציל חיים. הסבה של מירב כח העבודה והמיטות בבבתי החולים לטיפול במשבר הקורונה, משמעו להעדיף לא אחת מבוגרים עם מחלות רקע וסיכוי נמוך להחלמה על פני חולים צעירים הדורשים ניתוחי חרום, פעולות מצילות חיים, טיפולים אונקולוגים ועוד.
אם חלילה נגיע למצב של אלפי מונשמים, הרי שמדובר במתווה " פיגוע המוני", ובו המשאבים מופנים להצלת הרוב, ולא בהכרח להילחם על הקשה, והאבוד לעיתים.
מן הראוי שמקבלי ההחלטות יתיעצו עם העומדים בחזית, המטפלים ומנהלי בתי החולים, אחרת נבכה החלטה זו

03.04.2020, 10:50

האם משרד הבריאות שוקל את כלל התמונה הרפואית? מעט הדיווחים מהעולם מראים הצלחה נמוכה לחולים שהגיעו להנשמה ובעיקר למאוד מבוגרים. לעומת זאת גם החולים ללא קורנה "יודעים למות". האם נשקל המחיר בחיים של סגירת רוב מערכת הבריאות לתקופה של מספר חודשים למול מספר המטופלים שנציל? אם כן אולי כדאי לשתף את אנשי הבריאות ואת הציבור הרחב בנתונים ובשיקולים? לא מדובר באירוע בטחוני שבו יש חשיבות לביטחון שדה. לקורנה אין מערך האזנה.

אנונימי/ת
03.04.2020, 11:50

איך מתים מקורונה ללא הנשמה? מחנק? איזה פתרון רפואי יש לחולים סופניים מקורונה שלא יחוברו למכונות הנשמה? לפי התקשורת, באיטליה עזבו אותם לנפשם (או ליציאת נפשם) ללא יכולת טיפול. סליחה על השאלה אבל דומני שהיא מזמינה את עצמה לאור הערתך.

04.04.2020, 17:03

טיפול פליטיבי תומך. כיוון שבחרת להיות אנונימי אינני יודע מי את/ה אבל תשאל כל מתמחה בפנימית

אנונימי/ת
04.04.2020, 18:52

לאמנון להד, אני אינני האנונימי שהגיב אתמול, אבל יש בעיה עם מה שאתה אומר, ואני אסביר.
כאשר מדובר במחלות סופניות מסוימות (סרטן לבלב גרורתי, ALS בשלב מתקדם וכו') , יש מספיק מידע על הפרוגנוזה של המחלה. די ברור שהחולים האלה ימותו, וזו רק שאלה של מתי. במקרים כאלה נכנס לפעולה גם חוק החולה הנוטה למות.

לעומת זאת במצב של קורונה זה סיפור אחר לגמרי. היא מפילה גם צעירים, וגם מבוגרים שעד לפני רגע חיו ותפקדו (כן, גם אם סבלו מל"ד וסוכרת עדיין היו להם חיים). אין לנו , לפחות כרגע, שום אפשרות לדעת מי ישרוד ומי ימות. אם היינו יכולים לדעת שכל מי שיזדקק להנשמה גם ינפח את נשמתו זה היה יותר קל- במקרה כזה אין טעם להנשים. אין לנו אפשרות לדעת שהחולים "סופניים" מראש. זה מסתבר רק בדיעבד לאחר שהנשמנו אותם.

אנונימי/ת
03.04.2020, 13:06

מה אתם מצפים ממשרד בריאות כושל -ממנהלים שמסתכלים מה יאמרו בועדת החקירה בשר שמצפצף על הנהלים וחי במאה החמש עשרה ובפאניקונר ראש ממשלה שצריך כבר לשבת מזמן בכלא?

אנונימי/ת
03.04.2020, 13:14

אין בעיה של החלטה בכלל.
כמו תמיד אותם טיפולים שמכניסים כסף לבית החולים יבוצעו והכל היתר כמובן שלא. זה היה תמיד התעדוף של מנהלים בתי החולים ולכן לפעולות לא ריווחיות נוצר תור של ממתינים.
שנאמר מה נשתנה היום מהמצב לפני הקורונה?

אנונימי/ת
03.04.2020, 13:26

e

היום ראיתי טבלה של כל מאושפזיי הקורונה בבתי החולים בישראל.
כצפוי החלק הקטן הינם המונשמים. כרגע סה"כ מספרם מתקרב ל-100.ובחלוקה לכ-25 בתיי חולים 4 בכל בית חולים.כולנו נסכים שזה מספר "זניח" בהקשר ליכולות שלנו.
הרוב הינם (כמובן) הקלים.
למישהו יש הסבר הגיוני מדוע "חולה" כמעט מחוסר תסמינים משמעותיים צריך לתפוס מיטה יקרה בבית חולים עם אין ספור רופאים ואחיות מיקצועיים שמודדים לו חום פעמיים ביום.לא נשמע לכם מופרך והזוי?
לי אין ספק שחלק לא מבוטל "מהקרבניטים" מצוי בפאניקה ורק חושב על מה יגידו בעתיד.
וכמו שכבר נאמר למה ומדוע בחולה הקורונה יותר חשוב לטפל מבחולה סרטן מתקדם.
האם חייו יקרים יותר?

אנונימי/ת
04.04.2020, 16:36

ומה עם הצוות הרפואי? איך מחליטים מי אמור באמצע החיים לשנות את חייו המקצועיים ולהפוך לרופא זוטר המטפל בחולי קורונה? אם מדובר במלחמה אז כולם צריכים לעמוד מתחת לאלונקה. ללא הדבל במעמד. מה שקורה היום שנהלי מחלקות בוחרים את ההכי חלשים וזורקים אותם לשדה הקרב של הקורונה. בלי לשוחח, בלי להסביר. מצאתי את עצמי ברשימת רופאים האמורים לטפל בחולי קורונה בדואר אלקטרוני! רופאה בכירה עם 20 שנות וותק ו3 התמחויות, עוסקת במקצוע מאוד רחוק מטיפול נמרץ.
איפה הביטחון המקצועי שלנו? איפה הר"י?
ביזיון!!!

אנונימי/ת
04.04.2020, 17:03

הטענות שלך צודקות ומובנות, אבל אין לך מה לחשוש. זה לא שמישהו יתבע אותך על חולה שימות. יש כבר הבנה בציבור שמדובר במגפה יהיו קורבנות.

אנונימי/ת
05.04.2020, 11:20

צודקת כמובן. אבל כך זה היה מאז ומתמיד.
וחוץ מזה כל הבכירים והמנהלים עסוקים ללא הרף להתראיין לכל מי שמבקש.
גמזו יודע לדבר מאד יפה.
שאלי מתי בפעם האחרונה ראה (לא חס וחלילה טיפל) בחולה כלשהו.

אנונימי/ת
05.04.2020, 11:23

הר"י הינו אירגון מיקצועי.
הוא לא קובע סידריי עבודה ואיזה רופא יעבוד במקום כלשהו.
ונראה לי שטוב שכך.
אבל הוא צריך לדאוג לשערוריה שרופא שנחשף בעבודתו ונשלח לבידוד יקבל תמורה מלאה על עבודתו ולא שיורידו לו ימיי חופש או מחלה.

אנונימי/ת
04.04.2020, 23:01

פתרון חלקי אבל חשוב:
בתי החולים הפרטיים ממשיכים בניתוחים אלקטיביים לחלוטין בשעה שכל המשק נעצר.
הסבת מוסדות האשפוז הפרטיים ברחבי הארץ לטיפול בחולי קורונה בכל דרגות החומרה . הדבר ישחרר מיטות בבתי החולים הציבוריים לטיפול בחולים הזקוקים לטיפולים אחרים שאינם קורונה .
כל מוסד כזה יקבל גיבוי מבית חולים ציבורי . צוות המרדימים בבתי החולים הפרטיים יקבלו הכשרה מהירה לטיפול נמרץ .

חברים,
"הגיעו מים עד נפש" !...
ההנחיה הגורפת "להפקעה" של 80% המיטות האשפוז הכללי וצוותיהן ל"טובת" חולי הקורונה ,בחתימתה דר' ורד עזרא מנהלת החטיבה הרפואית שבמשרד הבריאות, הוקעה ע'י פרופ ציון חגי, יו'ר הרי, בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים.
הוקעה ודחיה בכתב של הנחיה רפואית זו ,שתיזכר לדראון עולם ברבות הימים, הנחיה אכזרית, מרושעת, אווילית וקטלנית באופיה, מחייבת פעולה.
דר' תמי קרני, יו'ר הלשכה לאתיקה, ובהישתתפותם של יו'ר קודמים אבינועם רכס , ערן דולב, תזמן לתחקיר את דר עזרא :
האם היא ההוגה של ההנחה ?
באם לא -- מיהו ומהו תפקידו ?
בעקבות מידע זה יכנס יו'ר הר'י מסיבת עתונאים ראויה ובהשתתפותם של חברי "ועדת הקורונה " של הכנסת ,( יתכן רק היו'ר שלה, בגלל הנחית הבידוד) ובה יציג יו'ר הר'י בהרחבה וביחד עם עם הלשכה לאתיקה את עמדת הר'י המקצועית והאתית שבגללה לא ימלאו הרןפאות/ים חברי הר'י את ההנחיה העומדת בסתירה מוחלטת לאושיות הרפואה ושבועת הרופא.
אכן, אני קורא למרי אזרחי של הר'י !!!
בברכה, פרופ תיאו דב גולן.

אשריי המאמין

החלטות לא חוקיות יש להתעלם מהן. מנהלי בתיה"ח לא צריכים להתפטר, הם צריכים להמשיך לנהל ע"פ הגיון רפואי בלבד.
ובסיום המחלה, תוקם ועדת אגרנט של פרשת הקורונה.

06.04.2020, 16:00

מאד מסכים עם ד"ר שניידר 03.04.2020, 14:30. 25 מתקנים רפואיים בישראל מסוגלים להכיל חולים שיזדקקו להנשמה או חולים קשים. קופות החולים צריכות להמשיך ולשלוח חולים קלים למלוניות המנוהלות על ידי פיקוד העורף ולא לבתי חולים. יש כבר יותר מ 1000 מאושפזים כאלה.
למזלנו ישראל עומדת במקום מצוין מבחינת היחס בין מתים למאובחנים (0.6 אחוז לעומת 5.5% בעולם, 4% בסין, 9.4% בספרד, 12.3% באיטליה, 1.4% בגרמניה). אם זה לא מעיד על מערכת בריאות מתפקדת אז מה כן?. בעת הזאת בתי החולים צריכים ולחזק את הקשר עם הקופות, לדרוש מהם לבצע טריאז' ראשוני ולעודד חולים במחלות קשות להגיע לטיפול רפואי.
ועצה שימושית: בבקשה להרגיע את השיח. יש כאן מנגנון מורכב שמנהל את האירוע- אין טעם להטיח האשמות ועלבונות כאשר המלחמה עדיין בעיצומה.