מחלות מעי דלקתיות

תינוקות שנולדו לאימהות עם מחלת מעי דלקתית מציגים מיקרוביום שונה במעי המשפיע על מערכת החיסון

במחקר זה החוקרים מצאו כי למחלת מעי דלקתית אמהית ישנה השפעה שלילית על המיקרוביום שלהן במהלך ההיריון ועל המיקרוביום של הילודים. הבדלי המיקרוביום הדגימו שינויים בהתפתחות מערכת החיסון בעכברים

22.03.2020, 17:25
מיקרוביום (צילום: אילוסטרציה)

קולוניזציה חיידקית טרם הלידה ובשלבים הראשונים של החיים משחקת תפקיד חשוב בעיצוב התפתחות החיסון. מעבר לכך, יש יותר ויותר עדויות הקושרות חשיפות בשלבי החיים הראשונים לסיכון לסיכון לחלות במחלת מעי דלקתית מאוחר יותר במהלך החיים. החוקרים רצו להעריך כיצד מחלת מעי דלקתית אמהית משפיעה על הרכב המיקרוביום במהלך ההריון ועל הרכב המיקרוביום של הצאצא.

החוקרים בדקו באופן פרוספקטיבי את הטקסונומיה של המיקרוביום של נשים בהריון עם ובלי מחלות מעי דלקתיות ואת המיקרוביום של התינוקות שלהן בנקודות זמן שונות. החוקרים העריכו את ההשפעה של מחלת המעי הדלקתית של האם, אופן היילוד, טיפול אנטיביוטי, ואופן ההזנה של הילוד על המיקרוביום בשלבים הראשונים של החיים. על מנת להעריך את ההשפעה של מחלת המעי הדלקתית של האם ושל המיקרוביום של הילוד על מערכת החיסון האנטרית, החוקרים העבירו את המיקרוביום של הנבדקים לעכברי מעבדה נטולי מיקרוביום במעי germ-free miceי(GFM). לאחר מכן החוקרים בדקו את ההשפעה על אוכלוסיות תאים של מערכת החיסון המולדת והנרכשת במעי של המכרסמים.

החוקרים מצאו כי אימהות עם מחלת מעי דלקתית וצאצאיהן הציגו מגוון חיידקי מצומצם יותר וייצוג חיידקי שונה בהשוואה לאמהות וצאצאים בקבוצת הביקורת. מחלת מעי דלקתית אימהית היה המנבא העיקרי למגוון החיידקים במיקרוביום של הילוד בגיל 7, 14, 30, 60 ו-90 ימים לחיים. תינוקות שנולדו לאימהות עם מחלת מעי דלקתית הדגימו עליה בקולוניזציה עם Gammaproteobacteria וירידה ב-Bifidobacteria. בנוסף לכך, עכברי מעבדה נטולי מיקרוביום שהושתלו עם צואה של אמהות עם מחלת מעי דלקתית בטרימסטר השלישי ושל התינוקות שלהן בגיל 90 ימים הדגימו מגוון חיידקי נמוך יותר ופחות תאי זיכרון מסוג B שעברו class-switch ופחות תאי T רגולטוריים בקולון.

לסיכום, בנשים עם מחלת מעי דלקתית, מיקרוביום חריג קיים במשך כל תקופת ההריון ומשנה את המגוון החיידקי ואת המיקרוביום בצואה של הילוד. כמו כן, החוקרים מצאו כי המיקרוביום הדיסביוטי גורם לבעיות במערכת החיסון האנטרית בעכברי מעבדה נטולי מיקרוביום.

מקור: 

Torres J, et al. (2020) Gut 69(1): 42-51

נושאים קשורים:  מחלות מעי דלקתיות,  ילוד,  מיקרוביום,  מערכת חיסון,  מחקרים
תגובות