צוואר הרחם

הסרה לא מלאה של נגעים בצוואר הרחם והסיכון לחזרת הנגע

מטופלות בהן הייתה הסרה לא מלאה של נגע מסוג CIN בדרגה 2 או 3 נמצאות בסיכון גבוהה יותר למחלה שארית או חזרה של הנגע

צילום מיקרוסקופי של דגימה היסטולוגית של קרצינומה בצוואר הרחם (מקור: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של דגימה היסטולוגית של קרצינומה בצוואר הרחם (מקור: ויקיפדיה)

במחקר זה שאפו החוקרים לבדוק את הסיכון ארוך הטווח לנגע שארי או לחזרה של נגע בצוואר הרחם (Cervical Intraepithelial Neoplasia - CIN) בדרגה גבוהה בקרב נשים שטופלו עבור CIN 2/3 וכיצד נתון זה משתנה כתלות בשוליים (Margin) הניתוחיים, המיקום, התחלואה הנלווית, נוכחות בתר-ניתוחית של HPV בסיכון גבוה וגורמים נוספים.

מחקר עוקבה פרוסקטיבי זה כלל 991 נשים עם CIN בדרגה 2 או 3 שהוכח בהיסטופתולגיה ושעברו קוניזציה בין 2000-2007. מידע על הממצא ההיסטופתולוגי המוקדם, דרך הטיפול, תחלואה נוספת, גיל והימצאות HPV מזן בסיכון גבוה במהלך תקופת המעקב, בנוסף למחלה שארית או חזרת המחלה וודאו בעזרת מאגר מידע שוודי על סרטן בצוואר הרחם ומתיקים רפואיים. ההיארעות המצטברת של מחלה שארית/מחלה חוזרת יחד CIN בדרגה גבוהה תוארו בעזרת עקומות ע"ש קפלן-מאייר, ובעזרת רגרסיית COX.

במהלך תקופה חציונית של עשר שנים (מעקב מקסימלי של 16 שנה), 111 מטופלות אובחנו עם מחלה שארית/חזרה של CIN בדרגה גבוהה או מנגע גרוע יותר. נשים עם שוליים ניתוחי חיובי או שמצבו לא יודע היו בעלות סיכוי גבוה יותר למחלה שארית/חוזרת לעומת נשים ללא שוליים, לאחר תקנון לערפלנים אפשריים (יחס סיכונים 2.67, רווח בר-סמך 95%: 1.81-3.93). הסיכון לתחלואה חוזרת/שארית היה גבוה כתלות באזור בו נשאר השוליים החולים (בתוך צוואר הרחם - 2.72 [1.67-4.41], בתוך צוואר הרחם וב-Ectocervixי– 4.98 [2.85-8.71]). הסיכון לא עלה בצורה משמעותית כאשר הייתה שארית רק ב-Ectocervix. נוכחות של תחלואה נוספת (מחלה אוטואימונית, זיהום ב-HIV, צהבת נגיפית מסוג B או C, ממאירות, סוכרת, תחלואה גנטית או השתלה של איבר) הייתה גורם משמעותי ועצמאי שניבא חזרה או השארות של מחלה. בנשים עם ממצאים החיוביים ל-HPV בדרגת סיכון גבוהה בזמן המעקב ועם שוליים חיוביים, יחס הסיכונים לחזרה או הימצאות של המחלה היה גבוה באופן משמעותי בהשוואה לנשים ללא שוליים של מחלה.

גינקולוגיה ומיילדות

Obstetrics & Gynecology

מחקר עוקבה, צוואר החרם, חזרה

Cohort Study, Cervix, Recurrence, Cervical Intraepithelial Neoplasia

Alder S. et al (2020). Am J Obstet Gynecol 2020;222:172.e1-12;

https://doi.org/10.1016/j.ajog.2019.08.042

נושאים קשורים:  צוואר הרחם,  Cervical Intraepithelial Neoplasia,  HPV,  מחקרים
תגובות

עדיין לא מבינה, למה החיסון מוצע רק לבנות ולא לכולם.

אנונימי/ת
22.10.2020, 11:06

החיסון מוצע גם לבנים