מקרה השבוע

תיאור מקרה: הדימום הפשוט באף התברר כגידול ענק ונדיר

בניתוח רב צוותי של מומחים ב"שערי צדק", שכלל צנתור מוח מורכב וניתוח אנדוסקופי דרך הנחיר, הוצא גידול של 7 ס"מ והוסרה הסכנה לפניו ולראייתו של בן 16

ד"ר אורי פלג, מנהל השירות לניתוחי אף וסינוסים, וד"ר ליאור גונן מהמחלקה הנוירוכירורגית בניתוח המורכב ב"שערי צדק". צילום: דוברות בית החולים

מקרה נדיר של דימום באף שהתגלה כגידול מסוכן טופל לאחרונה במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים: נער בן 16 סבל בשנה האחרונה מדימומים באף, הפרעה בראייה וכאבי ראש. לאחר מספר בדיקות בקהילה, לא השתפר מצבו ואף הידרדר.

הנער הגיע למומחי אף אוזן גרון ב"שערי צדק". שם, לאחר בדיקה במרפאה ובדיקות הדמיה, התברר כי באפו של הנער התפתח גידול ענק בגודל 7 ס"מ. הגידול נראה ממלא את כל חלל האף והסינוסים, מתפשט עד סמוך ללסת התחתונה, לוחץ על העין ועל המוח.

הדמיה של הגידול לפני ואחרי הניתוח. צילום באדיבות "שערי צדק"

מדובר בגידול נדיר בשם JUVENILE ANGIOFOBROMA המופיע בעיקר בקרב בני נוער ומורכב מסבך של כלי דם. באזור הראש (לא כולל מוח) והצוואר גידול נדיר זה מהווה 0.05% מכלל הגידולים ושכיחותו בקרב האוכלוסיה היא 1:150,000.

הטיפול בגידול מסוג זה דורש ניתוח מורכב המבוצע דרך פתחי הנחיריים בגישה אנדוסקופית, ללא חתכים חיצוניים בפנים או בראש. אולם, בשל גודלו של הגידול והעובדה כי הוא מלא בכלי דם, ניתוח רגיל היה מסכן את חייו בשל החשש מאיבוד דם רב.

בשל כך הוחלט לבצע ניתוח רב צוותי מורכב ובמספר שלבים. בשלב הראשון, הנער עבר צנתור ראש מורכב שבוצע על ידי ד"ר יעקב אמסלם, מנהל יחידת צנתורי מוח ב"שערי צדק". בצנתור המוח אותרו כלי הדם שמספקים דם לגידול ובעזרת דבק אמבולי, התבצעה אטימה של כלי הדם.

"כיוון שמדובר בגידול שכולו מורכב מכלי דם ועל מנת למנוע דימום נרחב היה צורך להגיע לגידול מבפנים, לבודד אותו ובעזרת איטום של כלי הדם שבו - לנתק אותו ממערכת הדם של הגוף. ניתוק זה היה הכרחי לביצוע לפני ניתוח ההסרה של הגידול כדי למנוע איבוד דם וסכנה לחיי הנער", הסביר ד"ר יעקב אמסלם.

לאחר איטום וניתוק הגידול ממערכת הדם, ד"ר אורי פלג, מנהל השירות לניתוחי אף וסינוסים, ממחלקת אף אוזן גרון, ביצע ביחד עם ד"ר ליאור גונן מהמחלקה הנוירוכירורגית את הניתוח המורכב להוצאת הגידול דרך פתחי האף.

"הטיפול המורכב היה מאתגר במיוחד בשל גודלו של הגידול. מדובר בגידול שאינו נפוץ, אך נדיר עוד יותר לגלותו ולנתחו במימדים ענקיים כפי שקרה במקרה זה", סיפר ד"ר פלג. "המורכבות היא לא רק בהיותו בנוי מסבך של כלי דם, אלא גם עקב סמיכותו לאיברים החיוניים, כמו העיניים והמוח. הצנתור המקדים אפשר את ביצוע הניתוח בצורה בטוחה ועם דימום מועט יחסית.

"בנוסף, בניתוח נעשה שימוש במערכת CELL SAVER שמאפשרת איסוף הדם שיורד בעת הניתוח, ניקויו והחזרתו למטופל (שימוש במנת דם עצמית, במקום לתת מנות דם שנלקחו מאדם זר)".

הודות לניסיון הרב של הצוות הרב תחומי, הניתוח עבר בהצלחה וללא כל נזק לאיברים החיוניים שהיו בסמוך לגידול. הנער שוחרר לביתו כעבור מספר ימים, תוך שיפור משמעותי בראייה עקב הטיפול.

"דימומים באף קיימים בקרב צעירים ובני נוער ויש לבצע מעקב ולהיות עירניים", סיכם ד"ר פלג. "לא כל דימום אף הוא מסוכן, אולם אם הדימום לא נפסק מעצמו בתוך דקה, אם הוא חוזר מספר פעמים, או אם יש תופעות נוספות (כמו אף סתום), מומלץ להיבדק אצל מומחה לאף אוזן גרון כדי לברר את הסיבות לדימום".

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  מקרה השבוע,  בית החולים שערי צדק,  ד"ר יעקב אמסלם,  ד"ר אורי פלג,  ד"ר ליאור גונן,  הסרת גידולים
תגובות