חדשות

עישון סיגריות אלקטרוניות עלול לגרום לפגיעה ביציבות הגנום

במחקר חדש נתגלו בקרב משתמשי סיגריות אלקטרוניות שינויים ביולוגיים בדנ"א השכיחים במחלות אונקולוגיות וגורמים לכשל תפקודי של גנים מסוימים

משתמש בסיגריה אלקטרונית. צילום: שאטרסטוק

שינויים ביולוגיים חשובים בדנ"א, שנראו אצל מעשני סיגריות, נמצאו גם אצל אנשים ש"מאיידים", כלומר משתמשי בסיגריות אלקטרוניות ובמוצרי עישון דומים. כך על פי מחקר חדש שפרטיו פורסמו בסוף השבוע שעבר בכתב העת Epigenetics.

צוות המחקר מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת דרום קליפורניה הדגיש בדיווחו כי אצל אנשים שאיידו נראו שינויים כימיים דומים בכלל הגנום שלהם ובחלק מהדנ"א, ממש כמו אצל מעשני סיגריות בעירה. השינויים האפיגנטיים עלולים לגרום לכשלי תפקוד של הגנים ואלה קיימים בשכיחות גדולה בקרב כמעט כל חולי הסרטן וגם בקרב חולים במחלות קשות אחרות.

הממצאים החדשים מצטרפים לסדרה הולכת וגדלה של בעיות בריאות מדאיגות שנקשרו לתופעת האיוד המוצגת על ידי גורמים אינטרסנטיים כתחליף בטוח לעישון סיגריות בעירה.

תופעת האיוד והשימוש בסיגריות אלקטרוניות נמצאת בנסיקה בקרב צעירים. לפי ה-CDC, יותר מ-25% מתלמידי בתי ספר תיכוניים בארה"ב משתמשים בסיגריות אלקטרוניות ובמוצרי איוד, חרף האזהרות מפני הסכנות הבריאותיות שקיימות גם בהן.

במחקר שהובל בידי פרופ' אחמד בסטרטיניה (Ahmad Besaratinia) נבחן נושא העבודה על קבוצת אנשים שונים בכלל זה בגיל, במגדר ובמוצא אתני והם חולקו באופן שווה לשלוש קטגוריות: כאלה שרק מאיידים, כאלה שרק מעשנים וקבוצת ביקורת שלא איידה ולא עישנה כלל.

נלקחו דגימות דם מכל משתתפי המחקר ובהן נבדקו שינויים ברמות של שני "תגים כימיים" ספציפיים שמקושרים לדנ"א וידועה חשיבותם לפעילות הגנים וכן לתפקודם. אלה היו קבוצות המתיל ברצפי דנ"א ספציפיים – המכונים LINE-1י(Long Interspersed Nucleotide-1), וקבוצת ההידרוקסימתיל בכלל הגנום. השינויים ברמות של "תגים כימיים" אלה, החשובים לשמירה על יציבות הגנום ולתהליכי הבקרה (רגולציה) של ביטויי הגנים, מופיעים בשלבים שונים של ההתפתחות במחלות שונות, בכלל זה בסרטן.

45 משתתפי המחקר, המאיידים והמעשנים כאחת, הראו הפחתה מובהקת ברמות של שני ה"תגים הכימיים" הללו בהשוואה לקבוצת הביקורת.

זה המחקר הראשון, הדגישו מחברי הדו"ח, שהראה כיצד מאיידים, כמו מעשנים, מציגים שינויים ביולוגיים חשובים שניתן לזהותם בתאי הדם שלהם.

עם זאת, ציין ראש צוות החוקרים: "עדיין אין זה אומר שאותם אנשים עומדים לפתח סרטן, אבל מה שראינו הוא ששינויים דומים בתגים הכימיים שחלים בגידולים ממאירים, בקרב חולי סרטן, נמצאו גם אצל מעשנים ומאיידים. ההנחה היא שזאת התוצאה לחשיפה שלהם לכימיקלים גורמי סרטן שנמצאים בעשן סיגריות ובדרך כלל ברמות נמוכות באד העולה משימוש בסיגריות אלקטרוניות".

אותו צוות פרסם בשנה שעברה ב-IJMS, כתב עת בינלאומי בתחום המולקולרי, מחקר שבחן את השינויים בביטויי הגנים בתאים אפיתליים שנלקחו מדפנות הפה של מעשנים ומאיידים והושוו עם קבוצת ביקורת. גם כאן, בקרב מעשנים ומאיידים נראו ביטויי גנים א-נורמליים במספר גדול של גנים הקשורים בסרטן.

"המחקר החדש הוא אבן נוספת בפאזל שממחיש את חשיבות הנושא האפיגנטי, המנגנונים ובמיוחד השינויים הספציפיים החלים בתגים הכימיים הקשורים בדנ"א שתורמים לביטויים א-נורמליים של גנים אצל מאיידים ומעשנים", הדגיש עוד ראש צוות החוקרים. מחקר ההמשך שלהם יעסוק בזיהוי הגנום כולו ובזיהוי כל הגנים שהם יעדי השינויים הכימיים הנ"ל.

לממצאים יש חשיבות בכל הנוגע למידע שחייב להימצא בידי מקבלי החלטות בתחום בריאות הציבור וההשלכות שלהן. "מימדי הפגיעות החמורות שנראו בריאות של משתמשי סיגריות אלקטרוניות ומאיידים בארה"ב רק ממחישים את חשיבות הראיות המדעיות שישמשו בסיס לגורמים המפקחים על כל מה שמתרחש בתחום הזה – יצרנים, משווקים, מפיצים ומעל לכל המשתמשים עצמם", הוסיף פרופ' בסרטיניה.

נושאים קשורים:  מחקר,  סיגריות אלקטרוניות,  סיגריות אידוי,  דנא,  שינויים גנומיים,  חדשות
תגובות