חדשות

אחרי 35 שנה ברמב"ם: מנהלת בית החולים לילדים פורשת לגימלאות

פרופ' מרים בן הרוש, מייסדת המערך ההמטואונקולוגי לילדים במרכז הרפואי רמב"ם: "אמשיך להשקיע זמן ומאמצים לקידום הטיפול בילדים חולי סרטן בארץ"

פרופ מרים בן הרוש ונכדתה במעמד הטקס. צילום: פיוטר פליטר/ רמב"ם

בתום קריירה ענפה, במהלכה ייסדה את המערך ההמטואונקולוגי לילדים במרכז הרפואי רמב"ם ושינתה את פני התחום הזה בישראל, פרופ' מרים בן הרוש, פורשת מתפקידיה ויוצאת לגמלאות. עמיתיה ערכו לה בשבוע שעבר אירוע פרידה.

פרופ' בן הרוש עבדה ברמב"ם 35 שנים וראתה בבית החולים, כך אמרה, את ביתה השני.

בין האורחים שהגיעו לאירוע היו השר לשעבר מאיר שטרית, בתם של ברוך ורות רפפורט שתרמו להקמת בית החולים לילדים, הגב' ורד רפפורט-דרגנר, ד"ר שפרה אש יו"ר האיגוד ההמטואונקולוגיה ילדים, ד"ר ג'ואו נינו וד"ר דניאל בן שושן שהגיעו מצרפת, ד"ר מיקי הלברטל מנהל רמב"ם, פרופ' עמוס עציוני, לשעבר מנהל בית החולים לילדים ברמב"ם וכן חברי הנהלת המרכז הרפואי, מנהלי מחלקות, בכירים רבים, מטופלים ובני משפחותיהם.

"פרופ' בן הרוש היא לא רק רופאה בחסד עליון אלא גם אישה אהובה על כל מטופליה ועל וכל מי שמכיר אותה", אמר ד"ר הלברטל. "הודות למסירות ללא קץ שאותה הנחילה במהלך השנים הרבות לצוות הרופאים והאחיות במחלקה, זו הגיעה ומגיעה להישגים ולפרסים ומהווה דוגמה לאגף הילדים ברמב"ם. מטופלים בה ילדים מכל קצוות הארץ, מהרשות הפלשתינאית וגם מהעולם.

"היתה לנו זכות גדולה לעבוד  במחיצתך", אמר עוד ד"ר הלברטל. "רמב"ם זכה. השארת את חותמך בבית החולים לא רק בפן המקצועי אלא גם בפן האנושי. נועם הליכותייך תמיד הלך לפנייך וליווה אותך כאורח חיים ועל כך רמב"ם אומר לך תודה". את הטקס הנחה ד"ר אבי וייסמן, סגן מנהל רמב"ם.

פרופ' בן הרוש הנרגשת חלקה את תחושותיה עם האורחים: "אני עומדת על הבמה ומאוד מתרגשת וזוכרת את היום הראשון שלי ברמב"ם – עולה חדשה שהגיעה מצרפת למכון האונקולוגי למבוגרים, לחדרו של פרופ' רובינזון, המנהל דאז, אחרי חודש באולפן עברית. פרופ' רובינזון שאל אותי מתי אני יכולה להתחיל לעבוד ואם אפשר בהקדם האפשרי כי לא היה רופא מומחה בסרטן בילדים. עניתי שאשמח מאוד להתחיל מיד".

בהמשך גוללה את התמורות שחלו מאז תחילת עבודתה במחלקה ברמב"ם ותרומת הצוות לפיתוח הטיפול האונקולוגי בישראל, בפיתוח ההון האנושי ודור העתיד, בהצלחות הטיפוליות שהושגו ובקידום המחקר למען המטופלים.

"בנינו ביחד מחלקה למופת שהיא משפחה אחת גדולה ואוהבת. תחום האונקולוגיה בילדים מגיעה לתקופה מרתקת בעיניי. אמרתי למתמחים ולרופאים הצעירים שאני מקנאה בהם. המרכז שלנו מוכר על ידי הקבוצה האירופאית למחקרים קליניים בילדים וזאת גאווה אמיתית להיות שייכת לפריצת הדרך המרתקת.

"אמשיך להשקיע זמן ומאמצים רבים כדי לקדם את הטיפול בילדים חולי סרטן בארץ ואמשיך במחקרים בארץ ובחו"ל, לייעץ ולקדם את הרפואה. כל ההתקדמות שחלה בתחום אונקולוגית ילדים ברמב"ם לא הייתה אפשרית ללא העזרה הענקית שקבלתי מגורמים רבים ועל כך תודה לכל מי שהגיע לאירוע כיוון שלקח חלק משמעותי בעשייה שלי לאורך כל הדרך".

פרופ' בן הרוש  נולדה ב-1953 בצרפת. היא למדה רפואה בעיר דיז'ון, עלתה לישראל ב-1985 והחלה לעבוד ברמב"ם באוקטובר אותה שנה. התמחתה ברפואת הילדים ולאחר מכן באונקולוגיית ילדים ברמב"ם. עבדה כרופאה בכירה במחלקת ילדים וב-1994 קיבלה את ניהול היחידה לאונקולוגיית ילדים שאותה הקימה וייסדה. שימשה גם יו"ר האיגוד להמטואונקולוגיה והשתלות מח עצם בילדים, מרכזת ארצית לטיפול בילדים הסובלים מלימפומה על שם ברקיט וסרקומות, חברה בוועדה הפסיכו-סוציאלית של האיגוד הבינלאומי לאונקולוגיית ילדים וכחברה בארגון אונקולוגיית ילדים בארה"ב. בשנים האחרונות ניהלה את אגף רפואת הילדים ברמב"ם.

היא זכתה באותות ובעיטורי הצטיינות בכלל זה כראש צוות מצטיין ממשרד הבריאות, אות המופת של רמב"ם כהוקרה על פועלה, פרס הצטיינות מטעם הארגון הרפואי הבינלאומי ואות לגיון הכבוד הצרפתי.

פרופ' בן הרוש משמשת גם פרופסור מן המניין בפקולטה לרפואה בטכניון וכתבה יותר מ-170 מאמרים בעיתונות בינלאומית ונשאה כ-150 הרצאות בכנסים בינלאומים ולאומיים. היא עורכת משנה של כתב העת להמטואונקולוגיה ועורכת ראשית של ספר העוסק בהיבטים פסיכו-סוציאליים בילדים באונקולוגיית ילדים.

נושאים קשורים:  פרופ' מרים בן-הרוש,  המטואונקולוגיה ילדים,  חדשות,  ד"ר מיקי הלברטל,  רמב"ם
תגובות