• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
קנאביס

קנאבינואידים רפואיים וסינתטיים לטיפול בילדים: סקירת יעילות קלינית

במחקר זה נמצא כי קיים שימוש נרחב בקנאבינואידים לטיפול נוירולוגי בילדים, ולכן נדרש רענון של ההנחיות בנושא זה

אריזת קנאביס רפואי. צילום שאטרסטוק

קנאבינואידים הם חומרים פעילים פרמקולוגית אשר מופקים מצמח הקנאביס. קנאבידיול טטראהידרוקנאבינול (THC) הם הקנאבינואידים הנחקרים ביותר, ושניהם פועלים על קולטנים לאנדוקנבינואידים במגוון רחב של סוגי רקמות בגוף האדם. המערכת האנדוקנבינואידית מאטה תהליכים פיזיולוגיים כמו התפתחות נוירולוגית, קוגניציה ושליטה מוטורית.

המוצרים הטבעיים אשר מיוצרים מצמח הקנאביס כוללים מריחואנה (עלים ופרחים המיועדים בעיקר לעישון) ותמציות קנאבינואידים לצריכה דרך הפה בריכוזים שונים של הקנאבינואידים השונים, בהם קנאבידיול ו-THC.יTHC הוא המרכיב הפסיכואקטיבי העיקרי, ונראה שלקנאבידיול אין השפעות פסיכואקטיביות כלל. בנוסף, קיימים שני קנאבינואידים סינתטיים שאושרו על ידי ה-FDA האמריקאי, דרונאבינול ונאבילון, אשר דומות למבנה של אחד מסוגי ה-THC. נאבילון מאושר לשימוש גם בקנדה.

האינדיקציה לשימוש בדרונאבינול קיימת עבור ילדים הסובלים מבחילה והקאה כתוצאה מכימותרפיה. השימוש בנאבילון אינו מומלץ בילדים. בקנדה, הגיל המינימלי לצריכת קנאביס משתנה בין 18 ל-19 על פי מחוזות ואיזורים. דרוש מרשם על מנת לטפל בילד עם קנאבינואידים.

מבחינה קלינית, קנאביס נמצא בשימוש לטיפול באפילפסיה בילדים, בכאב כרוני, בפרקינסון ולטיפול פליאטיבי בסרטן. תופעות הלוואי שרופאים צריכים לנטר כוללות תהליכים פסיכואקטיביים שליליים ופיתוח סבילות. תהליכים פסיכואקטיביים יכולים להיות חיוביים, כמו רגיעה ואופוריה, או שליליים כמו חרדה ועצבנות.

בשנת 2016, ארגון ה-CADTH הקנדי כתב תמצות של דוחות Abstract בנושא השימוש בקנאביס בילדים עם בעיות רפואיות כמו הפרעות קשב וריכוז, הפרעות על הרצף האוטיסטי, תסמונת טורט, אפילפסיה, תסמונת דחק פוסט-טראומטית, או מחלות נוירודגנרטיביות, תוך בחינת חמישה ניסויים ללא קבוצת בקרה אקראית.

החוקרים מסכמים כי קיים צורך לבחון את היעילות הקלינית של קנאביס בטיפול בילדים, וכן את ההנחיות הקליניות הקיימות בנושא.

מקור: 

Chao YS et. al (2019) Canadian Agency for Drugs and Technologies in Health PMID: 31873990

נושאים קשורים:  קנאביס,  קנאבידיול,  קנאבינואידים,  THC,  מחקרים
תגובות