חדשות

אלגוריתם שפותח במכון ויצמן יאפשר זיהוי מוקדם של סיכון לסוכרת הריון

האלגוריתם פותח על בסיס רשומות רפואיות של ה"כללית" | בעזרת הזיהוי, מקווים המדענים, אפשר יהיה למנוע התפתחות סוכרת בהריון על ידי שינויים בתזונה

בדיקת העמסת סוכר לאישה בהריון. אילוסטרציה

מדענים במכון ויצמן, בשיתוף עם רופאים מהמרכז הרפואי רבין וחוקרים מ"הכללית", פיתחו אלגוריתם שיאפשר זיהוי מוקדם של סיכון לסוכרת הריונית וכך למנוע את התפתחותה על ידי שינוי באורח החיים ותזונה נכונה של האישה ההרה. דיווח על הפיתוח פורסם שלשום (ב') ב-Nature Medicine.

האלגוריתם פותח על בסיס נתונים של כמעט 600 אלף הריונות שלגביהם קיימים דיווחים רפואיים במסד הנתונים של שירותי בריאות כללית, ארגון הבריאות הגדול בישראל. האלגוריתם יוכל לזהות מראש, ממש בתחילת ההריון או אפילו לפני תחילתו, אילו נשים מצויות בסיכון גבוה לפתח סוכרת הריונית, הדגיש הצוות הבין-מוסדי בדיווחו.

פרופ' ערן סגל מהמחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית והמחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא במכון ויצמן, שהוביל את המחקר, מסר: "מטרתנו היתה לעזור למערכת הבריאות למנוע מקרים של סוכרת הריונית".

סוכרת הריונית מאופיינת ברמות גבוהות של סוכר בדם במהלך ההריון ללא היסטוריה של סוכרת. היא מופיעה ב-3%-9% מההריונות וכרוכה בסכנות בריאותיות משמעותיות לאם ולעובר. כיום, המחלה מאובחנת בדרך כלל בין השבוע ה-24 לשבוע ה-28 של ההריון באמצעות בדיקה של העמסת סוכר - שתיית תמצית סוכר ולאחר מכן בדיקת דם המגלה באיזו מהירות מסולק הסוכר מן הדם.

במחקר החדש נותחו בעזרת שיטות של למידת מכונה נתונים ממסד הנתונים של "הכללית" לגבי כ-450 אלף הריונות בין השנים 2017-2010. בכ-4% מהם אובחנה סוכרת הריונית בבדיקת העמסת סוכר.

לאחר שהאלגוריתם ניתח יותר מ-2,000 מאפיינים עבור כל הריון, כולל תוצאות בדיקות הדם של הנשים, נתוני היסטוריה רפואית של כל אישה ומשפחתה – התגלה כי תשעה ממאפיינים אלה מספיקים כדי לזהות במדויק אילו מצויות בסיכון גבוה לסוכרת הריונית. תשעת הפרמטרים כללו, בין היתר, את גיל האישה, ה-BMI שלה, היסטוריה משפחתית של סוכרת ותוצאות בדיקות העמסת סוכר מהריונות קודמים, במידה שהיו כאלה.

בשלב השני של המחקר וידא הצוות שתשעת הפרמטרים אכן מנבאים בהצלחה סיכון לסוכרת הריונית. לשם כך נבחנו 140 אלף הריונות שלא נכללו בשלב המקורי של המחקר. התוצאות אישרו: תשעת הפרמטרים אכן זיהו בהצלחה את הנשים שפיתחו סוכרת הריונית.

מהממצאים עולה כי באמצעות שאלון קצר אפשר לקבוע מראש אם האישה עלולה לפתח סוכרת הריונית. גילוי מוקדם של הסיכון בתחילת ההריון, או אפילו לפני שהאישה נכנסה להריון, יאפשר לנשים ההרות להפחית את הסיכון לסוכרת הריונית באמצעות פעילות גופנית או תפריט מיוחד. כמו כן, השאלון עשוי לחסוך מנשים המצויות בסיכון נמוך לפתח סוכרת הריונית את הטרחה ואת העלויות הכרוכות בבדיקת העמסת סוכר.

מחקר זה הראה כיצד ניתוח "ביג דאטה", ובמקרה זה ניתוח נתונים מכמות גדולה במיוחד של רשומות רפואיות יכול להוביל להמלצות אישיות לטיפול במחלות או למניעתן.

במעבדתו של פרופ׳ סגל מבוצע עתה גם פרויקט 10K – מחקר תצפיתי ארוך טווח לאיסוף מידע על אורחות חיים ומחלות באוכלוסיה ישראלית המשלב בדיקות רפואיות חדשניות ושיטות מתקדמות של בינה מלאכותית לחיזוי מצבים רפואיים עתידיים. השאיפה היא לפתח שיטות שיאפשרו למנוע מצבים אלה, לשפר את איכות החיים ולהאריך את תוחלתם. בימים אלה מגייס הפרויקט משתתפי לצורך ניסוי נרחב.

במחקר השתתפו תלמידי המחקר ניצן שלום ארצי, ד"ר סמדר שילה וחגי רוסמן ממכון ויצמן; פרופ' ערן הדר, ד"ר שירי ברבש-חזן, פרופ' אבי בן הרוש ופרופ' ארנון ויז'ניצר מהמרכז הרפואי רבין-בילינסון בפתח תקוה; פרופ' רן בליצר וד"ר בקה פלדמן ממכון המחקר של שירותי בריאות כללית.

נושאים קשורים:  סוכרת הריון,  סוכר הריונית,  העמסת סוכר,  מכון ויצמן,  הכללית,  פרופ' ערן סגל,  פרופ' רן בליצר,  חדשות,  אלגוריתם
תגובות