חדשות

"הדסה" רכשה לייזר לניתוחי קטרקט ומיקרוסקופ משוכלל למערך העיניים

הטכנולוגיות החדישות אמורות לשכלל את איכות ניתוחי העיניים ולהביא לקיצור זמן ההמתנה לתורים ולמיקסום תוצאות הניתוח

מכשיר לייזר לטיפולי קטרקט ב"הדסה עין כרם". צילום: דוברות בית החולים

בית החולים הדסה עין כרם הודיע השבוע כי החל להפעיל מכשור חדשני לניתוחי עיניים: לייזר לניתוחי קטרקט ו"מיקרוסקופ חכם". הטכנולוגיות החדישות אמורות לשכלל את איכות ניתוחי העיניים.

פרופ' איתי חוברס, מנהל מערך רפואת העיניים ב"הדסה", מסר: "הסיבות לרכישת המכשור החדיש הן בראש ובראשונה להביא לקיצור זמן ההמתנה לתורים ולמיקסום תוצאות הניתוח. זיהינו את הימצאותן של הטכנולוגיות העדכניות הללו בתחום ניתוחי העיניים והחלטנו לרכוש אותן בתוך זמן קצר".

הלייזר לניתוח קטרקט (Catalys) נחשב למתקדם ביותר מסוגו לפרוצדורות אלו. קטרקט (ירוד) הוא הגורם מספר אחת לפגיעה משמעותית בראייה בעולם. הביטוי לכך: עכירות עדשת העין הגורמת לירידה בחדות הראייה שעלולה לגרום לכפל ראייה, לסנוור ועד טשטוש מוחלט. ניתוח קטרקט הוא ניתוח העיניים הנפוץ ביותר בעולם. הסיבה השכיחה ביותר להתפתחות קטרקט היא גיל מבוגר. אולם קיימים מצבים שיכולים לגרום להופעת קטרקט גם בגיל צעיר יותר, ביניהן: סוכרת, קוצר ראייה גבוה, סיבות גנטיות, טראומה לעין.

במרבית המקרים ניתוח קטרקט נעשה בהרדמה מקומית שבו מוסרת העדשה הטבעית העכורה ובמקומה מושתלת עדשה מלאכותית המותאמת באופן מדויק וספציפי לעין המנותחת. באמצעות מכשיר הלייזר החדש ניתן לבצע פתחים מדויקים ברקמות העין השונות. המכשיר מצויד במערכת צילום חיה העוקבת אחרי מבנה העין של המנותח במהלך פעולת קרן הלייזר המבצעת את חיתוך עדשת העין העכורה לחלקים קטנים לשם שאיבתה בצורה קלה יותר מאשר בניתוח המסורתי.

כמו כן השימוש בקרן הלייזר המדויק ביותר מקצר גם את זמן הניתוח ובמקרים מסוימים, הדגיש עוד פרופ' חוברס, מקטין סיבוכים אפשריים.

המיקרוסקופ החדש שנוסף לחדרי ניתוח עיניים נקרא OPMI Lumera 700 ומאפשר בעזרת תוכנת CALLISTO דיוק במיקום השתלת העדשה בניתוח קטרקט כאשר משתמשים בעדשה מתקדמת מסוג טורית (לתיקון צילינדר - אסטיגמציה). המיקרוסקופ מאחד בין תמונת העין המתבצעת בעת מדידת העדשה המיועדת להשתלה במרפאה ובין התמונה של העין כאשר המטופל שוכב בחדר ניתוח תחת המיקרוסקופ, דבר המאפשר דיוק מרבי בזווית השתלת העדשה.

טכנולוגיה נוספת היא מצלמת OCTי(Optical Coherence Tomography) המאפשרת לראות חתכי עומק בניתוחי הקרנית והרשתית ברזולוציה של מאית מילימטר בתמונה חיה (live) בזמן הניתוח, רקמות שלא ניתן לראותן עם המיקרוסקופ לבד ובכך מאפשר למנתח להגיע לדיוק מקסימלי בעבודתו.

פרופ' חוברס: "מחלקת עיניים בבית חולים הדסה מטפלת בחולים המורכבים ביותר המופנים על ידי רופאי העיניים בקהילה. לבית החולים יש את הכלים והיכולות להתמודד עם מקרים מסובכים בעזרת צוות מיומן ביותר וטכנולוגיות חדישות".

נושאים קשורים:  רפואת עיניים,  קטרקט,  טכנולוגיית לייזר,  פרופ' איתי חוברס,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
02.01.2020, 16:59

ניתוח קטרקט בלייזר מקצר את זמן הניתוח? לא נכון בעליל

03.01.2020, 05:49

על סמך מה האמירה הזו ?

אנונימי/ת
03.01.2020, 09:42

מנתחי עיניים בנפחים גדולים (וגם אני כזה) יודעים את האמת- מכשיר הלייזר לרוב הוא נחמד ותו לא. בהחלט לא מקצר את המשך הניתוח, לא מפחית סיבוכים, לא משפר תוצאות סופיות ולא מדוייק יותר.
אכן משפר את חשבון הבנק של מכון העיניים ובחלק מהמקרים גם של הרופא המנתח.

אנונימי/ת
03.01.2020, 09:10

קטרקט בלייזר מקצר את זמן הניתוח ומוריד סיבוכים? בולשיט. מאריך משמעותית את זמן הניתוח, מעלה דרמטית את עלותו, ולא משנה בשום דבר outcomes וסיבוכים.

However, studies do not show that laser surgery results in fewer complications. Also, studies haven't found that laser surgery provides better outcomes.

https://www.aao.org/eye-health/diseases/traditional-vs-laser-assisted-cataract-surgery

אנונימי/ת
03.01.2020, 13:09

שאפו גדול להדסה על יחסי הציבור המעולים !