חדשות

מערכת חדישה לזיהוי מהיר של זיהום בדם הוכנסה לשימוש במרכז הרפואי כרמל

יתרונו של המכשיר, פרט לזיהוי בתוך שעה וחצי בלבד של זיהום העלול להוביל לספסיס, הוא בהצגת המרקרים לעמידות לאנטיביוטיקה החל מהטיפול הראשוני

ד"ר פנינית שקד-משען, מנהלת המעבדה למיקרוביולוגיה קלינית, וד"ר לילך אשכנזי לצד מכשיר ה-E-Plex החדש ב"כרמל". צילום: אלי דדון

מערכת מתקדמת לזיהוי זיהום בדם – E-Plex, הנחשבת לחדשנית ביותר כיום לצורך בדיקות מיקרוביולוגיה, נכנסה לשימוש במרכז הרפואי כרמל. בית החולים מסר כי תאפשר קיצור משמעותי בזמן הנדרש לאיתור זיהום זה המוביל לאלח דם, ספסיס, ובכך להציל חיי אדם. הפעלת המכשיר נעשית בצמוד עם מומחים למחלות זיהומיות וצוות היחידה לטיפול נמרץ בניהולו של ד"ר אריק עדן שבה מרוכזים חולים עם ספסיס.

ד"ר פנינית שקד-משען, מנהלת המעבדה למיקרוביולוגיה קלינית בבית החולים, מסרה: "באמצעות המכשיר החדש יתקצר הזמן הנדרש לאיתור ואבחון הזיהום בגופו של החולה ממינימום של 36 שעות באמצעות ציוד הבדיקות הסטנדרטי לשעה וחצי בלבד".

על פי הערכות, מספר הנפגעים בזיהום בדם בעולם עומד כיום על כ-30 מיליון בשנה. בישראל, על פי נתונים שנמסרו מ"כרמל", כ-27 אלף מקרים. העלייה במספר הזיהומים, עמידויות החיידקים לאנטיביוטיקה ותמותה כתוצאה מאיחור בזיהוי הגורמים המזהמים הן הבעיות המאתגרות את בתי החולים בעולם ובישראל.

מנהלת המעבדות ב"כרמל", ד"ר דינה פרין-שכטר, ציינה כי הוועדה המייעצת לנושאי ציוד בשירותי בריאות כללית בחרה בבית החולים כרמל להיות הראשון מבין מוסדות ה"כללית" שבו יוצב המכשיר הזה. על פי הניסיון שיצטבר מהפעלתו ב"כרמל", הוא יוכנס גם למעבדות האחרות בבתי החולים של הקופה.

בין יתרונות המכשיר: המכשיר מסוגל לבדוק עשרות דגימות דם ביום. השימוש בו מתאים לחולים שקיים חשד להימצאות בקטרמיה בדמם או כאשר יש חשד שמדובר בספסיס - מצב חמור הרבה יותר. בעולם נפטר אדם אחד בכל שלוש-ארבע דקות מאלח דם. בישראל מדובר בכמה אלפי מקרים בשנה. "כל שעת איחור בטיפול בספסיס מעלה סיכון לתמותה. הטיפול המהיר והמותאם הוא לכן קריטי", הדגישה ד"ר פרין-שכטר.

ד"ר שקד-משען הוסיפה: "בדיקה יכולה להימשך 36 עד 48 שעות מרגע לקיחת דגימת הדם. קביעת הטיפול האנטיביוטי המותאם למצב החולה יכולה לקחת עד 72 שעות".

יתרונו הגדול של המכשיר החדש, פרט לזיהוי המהיר של החיידק, הוא בהצגת המרקרים והסימנים לעמידות לאנטיביוטיקה, החל מהטיפול הראשוני. זאת בעוד שהזיהוי באמצעים הרגילים איננו מגלה את מצב עמידות האנטיביוטיקה בשלב הראשוני של הטיפול. בנוסף, המערכת החדשה מאפשרת גם לזהות במהירות הימצאות של פטריות בדם - מצב הדורש טיפול אנטיביוטי ספציפי. גם בעיה זאת דורשת כיום 72 שעות באבחון הסטנדרטי.

הפעלת המכשיר תאפשר גם למנוע זיהומים והתפשטות חיידקים עמידים והדבקה של חולים אחרים המאושפזים בבית החולים. ניתן בנוסף להרחיב את השימוש במכשיר זה לאבחון דלקת ריאות או מחלות נשימתיות בקרב פגים.

נושאים קשורים:  בית החולים "כרמל",  ספסיס,  זיהומים בדם,  ד"ר דינה פרין-שכטר,  ד"ר פנינית שקד-משען,  דגימת דם,  עמידות לאנטיביוטיקה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.10.2019, 16:23

מרכז רפואי כרמל? מרכז סופני כרמל ! טיסה לכיוון אחד !