חדשות

לראשונה מציינים בישראל את יום הרוקח הבינלאומי

בישראל מועסקים כיום 9,251 רוקחים ורוקחות, מחצית מהרוקחים הם בוגרי לימודי רוקחות בישראל, 22% למדו בירדן

רוקחת, בית מרקחת. אילוסטרציה

יום הרוקח הבינלאומי יצוין היום (ד') לראשונה בישראל, בבתי החולים, קופות החולים ובבתי המרקחת. כותרת האירועים השנה: "הרוקח יודע" והביטוי הזה מופיע בכרזות שנתלו בבתי המרקחת השונים וברשתות הפארם. במסגרת יום הרוקח יתקיימו כמה כינוסים לצוותים הרפואיים וגם למטופלים.

משרד הבריאות בשיתוף קופות החולים, בתי החולים, ארגוני הרוקחים ובתי המרקחת הכינו עלוני מידע למטופלים ולצוותים הרפואיים לצד סרטונים משעשים על חיי הרוקח ותרומתו לאיכות ובטיחות הטיפול התרופתי.

בישראל מועסקים כיום 9,251 רוקחים ורוקחות, מתוכם 8,140 הם עד גיל 67. בשנים האחרונות נרשמה מגמת עלייה במספר הרוקחים והרוקחות בארץ והשיעור עומד כיום היחס של 0.91 ל-1,000 נפש – לעומת יחס של 0.79 ל-1,000 בסוף שנת 2010.

כשני שלישים מבעלי הרשיון לעסוק ברוקחות הם נשים. בסוף שנות 2018 מחצית מהרוקחים הם בוגרי לימודי רוקחות בישראל, 22% למדו בירדן, 9% בבריה"מ לשעבר, 4% הוכשרו ברומניה ו-4% באיטליה.

בהודעה לתקשורת מסר משרד הבריאות: "עלינו להכיר בכך שהרוקחים והרוקחות הם משאב אנושי חיוני ביותר במקצועות הבריאות. הם הערובה לטיפול תרופתי מיטבי למטופל. יש חשיבות רבה להשקיע במקצועיות ובעדכון הידע של הרוקחים לאור הפיתוחים המתקדמים בתעשיית התרופות והמידע הרב המצטבר בהקשר לאינטראקציות שבין תרופות – מה שיוצר בעיה המחייבת התייחסות – לצד הצורך לחנך את ציבור המטופלים לשימוש מושכל בתרופות".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בירך את ציבור הרוקחים והרוקחות לרגל יום הרוקח. באגרת הברכה שלו כתב הנשיא: "בשנים האחרונות מתפתח דיון על מקצועות שלא ישרדו את תמורות הזמנים ואת ההתקדמות הטכנולוגיה. על פי התחזיות, זרועות מכאניות וטכנולוגיות מתחום בבינה המלאכותית, חיישנים, יתפסו את מקומם של בעלי מקצועות שונים. אבל את החמלה והמגע האנושיים הם לא יחליפו. ללב המקשיב שלכם ולעיניים הטובות, הרואות האדם בצערו, אין תחליף.

"מקצוע הרוקחות הוא גם דוגמה למרחב המגוון והפתוח שקבוצות רבות ושונות בחברה הישראלית זוכות בו לייצוג. אני מקווה שרבגוניות ציבור הרוקחים והרוקחות בארץ תשתקף במקצועות ובמערכות נוספות בישראל, באותו האופן".

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הוסיף: "פועלכם המסור, רוקחים ורוקחות, מציג באופן מובהק את הרצון להעניק למטופלים מענה רוקחי מקיף ומלא הכולל תשאול וייעוץ רוקחי תוך גילויי יחס חם ואנושי  באופן הראוי ביותר. לאורך השנים זוהתה תרומתם הרבה של הרוקחים  לבריאותם של מטופלים רבים. לרוקח אחריות רבה בעת שהוא מנפק תרופות למטופל, מדריך אותו לשימוש מושכל וכן לקידום הבריאות. אני מברך ומוקיר כל אחד ואחת מכם ומודה לכם על שבחרתם במקצוע החשוב הזה".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר: "לצד הגדלת מספר הרוקחות והרוקחים ומקסום מרחב הסמכות והעצמאות שלהם, יש להבטיח את שילובם בתפקידים מגוונים ובכירים במסלולי פיתוח מקצועי, ושיתופם המלא בקבלת החלטות ובקביעת מדיניות הבריאות במדינת ישראל. כמו כן, יש להמשיך ולחתור למודל עבודה משותף עם מטפלים נוספים במערכת הבריאות, המשלב מומחיות קלינית. ביום זה אני רוצה להביע הוקרה והערכה רבה לכם הרוקחות והרוקחים, על תרומתכם המשמעותית ביותר לשירותי הבריאות".

אלי מרום, מנהל בפועל של אגף הרוקחות במשרד הבריאות, הוסיף: "האתגרים העומדים בפנינו הולכים ונעשים שאפתניים ומורכבים לאור העלייה בתוחלת החיים, התפתחות הטכנולוגיות הרפואיות והרפואה המותאמת אישית. גם השנה החולפת היתה עבורנו שנה עם עשייה רחבת היקף. יחד העצמנו ונמשיך להעצים את תפקיד הרוקח ותרומתו. חיזקנו את הערכים המקצועיים עליהם מושתתת העשייה הרוקחית; הרחבנו את נהלי העבודה והידע, המיומנות והאוטונומיה המקצועית המאפשרים לרוקחים ליטול חלק חשוב ומרכזי בטיפול המקיף בחולה. פעלנו ללימוד המסקנות שהושגו בסקר השחיקה בקרב הרוקחים. אנו נמצאים בתהליך של עיבוד הנתונים והתובנות ופיתוח כלים, לרבות שינוי בהוראות החוק והנהלים שמטרתם צמצום בשחיקה.

"בזכות פעולות אלו ורבות אחרות הגענו לתוצאים קליניים טובים יותר בטיפול; לביצוע התערבויות טיפוליות טובות יותר ולניצול טוב יותר של משאבי המערכת. אנו חיים בעולם משתנה מהבחינה הטכנולוגית, החברתית, הדמוגרפית והסביבתית. השינוי הוא עצום. אנחנו ערים לכך ומכינים את עצמנו לקראת הצפוי תוך שמירה איתנה על הערכים שלנו".

בישראל פועלים כיום שני בתי ספר ללמוד מקצוע הרוקחות - בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים ובפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. לימודי התואר הראשון נמשכים ארבע שנים, בכלל זה התמחות בת חצי שנה בבתי מרקחת במערכת האשפוז בקהילה ובתעשייה. חלק נכבד מהרוקחים הוא בעל תארים מתקדמים במדעי הרוקחות והבריאות. יש גם התמחות לתואר שלישי - ד"ר לרוקחות קלינית  .

בשנים האחרונות הוגדרו תפקידים חשובים לרוקחים בתעשיית התרופות על מנת לקדם ולשמור על רמה גבוהה של איכות, בטיחות ויעילות התרופות.

הרוקחים בבתי החולים הם נדבך מהותי בטיפול התרופתי הניתן במערכת האשפוז - הן מבחינת התאמת הטיפול המיטבי למצבים רפואיים מסובכים והן מבחינת קידום השימוש המושכל בתרופות וצמצום בתופעות הלוואי ובטעויות.

רוב הרוקחים בישראל עובדים בבתי המרקחת בקהילה. הם הוכשרו לבצע תשאול רוקחי, בדיקת המרשמים למניעת טעויות, הנפקת התכשירים למטופלים יחד עם הדרכה מתאימה לשיפור ההיענות לטיפול התרופתי. משרד הבריאות שם לו למטרה לצמצם בעיסוקים המנהלים והלוגיסטיים של הרוקחים ולפנות את עיקר זמנם לעבודה רוקחית מקצועית עם המטופלים והצוות הרפואי.

נושאים קשורים:  רוקחות,  רוקחים,  בתי מרקחת יום הרוקח הבינלאומי,  הנשיא ראובן ריבלין,  חדשות,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
25.09.2019, 20:07

שותפים לטיפול המיטבי במטופלים!

25.09.2019, 20:40

ברכות לכל הרוקחים ביומם הבנלאומי.

אנונימי/ת
26.09.2019, 12:12

"רוב הרוקחים עובדים בבתי חולים ובקהילה" - נראה לי נתון לא עדכני. מניסיוני בעשור האחרון רוקחים רבים עוזבים את העבודה של רוקחות קלאסית תוך 5 שנים מסיום הלימודים בשל תנאי עבודה ירודים, תנאי שכר קפואים, והיעדר אופק לקידום. הביקוש ללימודים בישראל ירד גם הוא, וכך גם מספר היוצאים ללימודים בירדן.

אנונימי/ת
26.09.2019, 16:02

"הנפקת התכשירים למטופלים "
הנפקות יש בבורסה. תרופות *מנפקים* ולא מנפיקים.

אנונימי/ת
26.09.2019, 16:27

יפה אמרת

אנונימי/ת
26.09.2019, 16:29

במרפאת הכללית בה אני עובד חגגו את יום הרוקח ע"י ספירת מלאי בבית המרקחת!!! יש מישהו בחלונות הגבוהים של הקופה שיש לו כנראה חוש הומור מיוחד...