חדשות

ב-22% מחולי מלנומה מתקדמת, ברובם גברים, מקור המחלה בראש ובצוואר

נתונים על המחלה ועל שיטות האבחון והטיפול החדישות בה הוצגו בכנס מקצועי שקיים המרכז הרפואי הדסה עין כרם

אבחון מלנומה. אילוסטרציה

תוצאות טיפוליות בחולי מלנומה של הראש והצוואר, שטופלו בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, הוצגו בכנס מקצועי מיוחד שהתמקד במחלה זאת. בין השאר נמסר בכנס כי חולי מלנומה של אזור הראש והצוואר מאופיינים בחשיפה לשמש ומכאן בעומס מוטציות רב יחסי. בקרב החולים שטופלו ב"הדסה" - חולים לא נתיחים או עם פיזור מחלה רחיקני - התברר שב-22% מהמקרים, מקור המחלה נמצא באזור הראש והצוואר עם דומיננטיות מובהקת לזכרים (89.5%) בגיל ממוצע של 61 שנה.

אף כי מדובר בקבוצת חולים עם מחלה מתקדמת, הודגמה הצלחה הישרדותית ב-60% מהחולים הנמצאים במעקב של שנתיים וחצי בממוצע.

ד"ר דיויד ג'יורקי, פרופ' מיכל לוטם וד"ר ניר הירשהורן בכנס ב"הדסה עין כרם". צילום: דוברות בית החולים

גם מבחינת התגובה לטיפול באמצעות אנליזה הדמייתית, על פי קריטריונים מקובלים (Ir-RECIST), הודגמה תגובה גבוהה ביחס למלנומה בגפיים, הגו, החזה והבטן.

בכנס גם הוצגו פרמטרים קליניים ומעבדתיים בעלי יכולת ניבוי להצלחה הטיפולית. הודגמה הצלחה טיפולית גבוהה יותר לטיפול האימונותרפי בקרב חולים מעל גיל 70 ובקרב חולים שאצלם הפיזור הגרורתי ספציפי לריאות ולקשריות הלימפה.

מנגד, הודגמה הרעה במדדי ההישרדות של חולים עם מחלה עורית מתקדמת - עם פיזור מחלה רחיקני, כך שעדיין יש חשיבות לברר את מאפייני המחלה הראשוניים.

הכנס אורגן על ידי היחידה למלנומה וטיפול אימונותרפי בממאירויות ב"הדסה", בראשות פרופ' מיכל לוטם יחד עם ד"ר ניר הירשהורן, מנתח אונקולוגי בכיר במחלקת אף אוזן גרון, בהשתתפות מומחים העוסקים במלנומה ממרכזיים רפואיים שונים בארץ. הכנס התמקד במיוחד במנגנוני הופעת המלנומה, במאפייני התגובה לטיפול, בפרוטוקולי האבחנה, בדרכי מעקב ובקווי טיפול מתקדמים - כאמור בדגש על חולי מלנומה מאזור הראש והצוואר.

ד"ר הירשהורן מסר: "מזה עשורים אחדים ידוע שחשיפה לשמש היא גורם מוביל להופעת מלנומה. אזור הראש והצוואר הוא האזור נפוץ ביותר בגוף מאחר שהוא החשוף ביותר לנזקי השמש - בעיקר בקרב בהירי עור ועיניים, אך לא רק.

"מלנומה היא גידול העור הקטלני ביותר הידוע כאגרסיבי מאחר שקיימת בו נטייה יחסית להתפשטות, בשונה ממרבית גידולי העור האחרים. הגידול נפוץ בנשים ובגברים בכל הגילים, אף כי שכיחותו עולה עם הגיל. אוכלוסיה לא מבוטלת של חולים חשופה לשמש כחלק מעיסוקם ופרנסתם".

פרופ' לוטם הוסיפה: "רבים עדיין לא מפנימים את העובדה עד כמה מסוכנת החשיפה לשמש ועד כמה עולה הסיכון לחלות בסרטן המלנומה. קרני השמש מעוררים שינויים גנטיים המהווים נדבך משמעותי בהתפתחות המלנומה. כל חשיפה לשמש היא גורם סיכון וככל שרמת החשיפה גדולה יותר, רמת הסיכון לחלות עולה".

עוד אמרה פרופ' לוטם: "כיום, עם היעילות הגבוהה של הטיפול, אנו מתמודדים עם חולים לאחר שנים רבות מרגע אבחנתם אל מול סיטואציות שבעבר לא היינו מגיעים אליהן. מנעד הטיפולים במלנומה הוא רחב: טיפול ניתוחי, קרינתי וטיפול תרופתי על סוגיו. גם הטיפול האימונותרפי הוא שיטת טיפול נגד סרטן העושה שימוש במערכת החיסונית העצמית של המטופל, הגורמת לה לזהות ולתקוף את התאים הסרטניים בצורה יעילה וטובה. ביחידה לטיפול במלנומה ב'הדסה' גם מעבדת מחקר אינטגרלית, דרכה הצוות יכול לתכנן טיפול מותאם אישית לכל מטופל - מה שמסייע רבות בהצלחה הטיפולית".

אורח הכנס היה ד"ר דיויד ג'יורקי, מנתח אונקולוגי ומומחה מוערך בטיפול במלנומה מתקדמת מהמרכז הרפואי על שם פיטר מק'קלום במלבורן, אוסטרליה. הוא ציין כי ארצו עדיין "מובילה" בשכיחות המלנומה בעולם ועל כן נצבר בה ניסיון טיפולי רב. ד"ר ג'יורקי הגיע לכנס בהזמנתו האישית של ד"ר הירשהורן שעבר בהדרכתו התמחות על.

ד"ר הירשהורן: "ההבנה אודות המלנומה, וכנגזרת מכך הטיפול, עברה מהפך בעשור האחרון. קיימים כיום מגוון אפשרויות לאבחנה וטיפול המובילים לשיפור משמעותי במדדי ההישרדות ואיכות החיים של החולים. הצוות הרב תחומי שלנו כולל מומחים באונקולוגיה, רדיולוגיה, פתולוגיה, אופטלמולוגיה וכירורגיה יחד עם  אחיות מתאמות ועובדת סוציאלית. שילוב המומחים תחת קורת גג אחת מאפשרת טיפול מקצועי ונגיש כדי להקל ככל האפשר על החולה ומשפחתו".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' מיכל לוטם,  ד"ר ניר הירשהורן,  מלנומה,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
07.08.2019, 11:04

זה מעודד לשמוע על שיפור בטיפול - אבל הדבר הכי טוב הוא מניעה.
זה לא מפתיע במלנומה באזור הראש נפוצה יותר אצל גברים. לחלק ניכר מהגברים יש נטייה לאבד שער.
מודעות לחבישת כובע בחוץ תוכל למנוע לפחות חלק מהמקרים.
אמצעי פשוט, זול ויעיל (ויש כאלה שיאמרו שגם יותר אופנתי/ אסתטי)