חדשות

מהיר ומדויק: בית החולים כרמל הצטייד בטכנולוגיית ה-CT המתקדמת בעולם

פרופ' נתן פלד, מנהל מכון הדימות בבית החולים: "לסורק החדש דיוק רב ויכולת לזהות ממצאים קטנים בנוסף לבדיקות זרימת דם למוח ולהדגמת עורקי הלב, החזה, הבטן והגפיים"

מכשיר ה-CT החדש במרכז הרפואי כרמל. כ-35,000 בדיקות בשנה

מכשיר CT חדש נכנס לפעילות במרכז הרפואי כרמל בחיפה – דגם FORCE של חברת סימנס שברכישתו הושקעו שמונה מיליון שקל.

פרופ' נתן פלד, מנהל מכון הדימות בבית החולים ויו"ר המועצה הלאומית לדימות, ציין כי למכשיר החדש יכולת סריקה של עד 74 ס"מ שטח גוף בשנייה אחת. "סריקה של החזה והבטן תארך פחות משנייה", הסביר, "וסריקת הלב - שליש שנייה. המהירות מושגת הודות לטכנולוגיה העושה שימוש בשני מקורות קרינה בו זמנית, מה שמקצר את זמן הסריקה וזמן החשיפה לקרינה".

מתי שנפ, הרנטגנאי הראשי בבית החולים, הוסיף: "לסורק החדש יכולת ליצור תמונה במנת קרינה הנמוכה ביותר הקיימת בהשוואה לסורקים מקבילים ברמתו. זה מאפשר הפרדה יעילה בין מרכיבי רקמה בצפיפות קרובה, אפיון רקמה ומיפוי זרימת דם באיברי הגוף שונים".

ב"כרמל" מתבצעות כ-35,000 בדיקות CT בשנה, באמצעות שני סורקי CT - הסורק האחר הוא של "פיליפס" המספק 256 פרוסות, כך שמדובר במספר בדיקות גדול משמעותית יחסית לגודלו של בית החולים. בנוסף קיים במכון הדימות סורק ייעודי מיוחד, CT ארינטה, לבדיקות לב וכלי דם בלבד, המיוצר בקיסריה. סורק זה הוא עתה הראשון המופעל בשירותי בריאות כללית והשני בכלל בתי החולים בארץ.

פרופ' פלד הדגיש כי הסורק החדש הוא המתקדם מסוגו בעולם, יעיל מאוד בשימוש בילדים שאינם יכולים לשתף פעולה ומבטל את הצורך בהרדמה במרבית המקרים. כמו כן הוא נוח לשימוש בחולים מורכבים ומבוגרים המתקשים לשתף פעולה עם טכנאי הדימות.

עוד ביכולתו של הסורק לאפיין רקמות, להבדיל בין סידן לחומר ניגוד ויש לו תכונות נוספות המאפשרות דיוק רב ויכולת זיהוי ממצאים מאוד קטנים כמו גידולים סרטניים או תסחיפים ריאתיים קטנים בנוסף לבדיקות זרימת דם למוח באירוע מוחי, בדיקות להדגמת עורקי הלב, החזה, הבטן והגפיים, וכל זאת עוד בסביבת חדר המיון.

נושאים קשורים:  פרופ' נתן פלד,  בית החולים "כרמל",  דימות,  CT,  חדשות
תגובות

וואהו נשמע מעניין חשוב וחכם. מעניין האם המכשיר הזה ידע לזהות או נגעים או הדבקויות או נקודות דם של אנדומטריוזיס בקרומי הריאה והסרעפת?