חדשות

תרופה לטיפול בסרטן השד והשחלות מספקת תקווה לחולי סרטן הלבלב

השימוש ב"לינפרזה" צמצם בכמעט 50% את הסיכוי להתקדמות המחלה ואצל יותר מחמישית החולים הסרטן לא החמיר במשך שנתיים | טיפול ב"קיטרודה" העלה את סיכויי ההישרדות בחולי סרטן ריאה פי ארבעה

ממצאי מחקר בינלאומי חדש, שבו נטלו חלק גם מרכזים רפואיים בישראל, העלו כי הטיפול באמצעות התרופה הביולוגית לינפרזה יעיל משמעותית בטיפול בסרטן הלבלב ובמיוחד לחולים שהם נשאי הגן BRCA, שהמוטציה שלו גורמת אצל נשים לסרטן שד ושחלות. חולות אלו מטופלות בלינפרזה.

ממצאי המחקר הוצגו אתמול (א') בכנס האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה קלינית בשיקגו ובמקביל ב-New England Journal of Medicine.

ד"ר טליה גולן, מנהלת יחידת הלבלב ויחידת המחקרים הקליניים ב"שיבא" והמחברת הראשונה של דו"ח המחקר הנקרא POLO, מסרה כי העבודה בוצעה ב-92 מרכזים רפואיים (ביניהם "שיבא") ב-12 מדינות ביניהן: צרפת, איטליה, בלגיה, ספרד, ארה"ב, דרום קוריאה, בריטניה וגרמניה, וכי 154 חולים קיבלו את התרופה.

בישראל, כדי לאתר את החולים בעלי המוטציות המתאימות לצורך המחקר, נעשתה סקירה גנטית לכ-3,000 חולים. הוברר כי חלק לא מבוטל מקרב  חולי סרטן הלבלב – גברים ונשים הנושאים אותן המוטציות – מגיבים באופן חיובי לתרופה. היא מצליחה לעכב את התקדמות המחלה לפרק זמן חציוני של 7.4 חודשים לעומת 3.8 חודשים אצל אלה שטופלו רק בתרופת דמה. בקבוצת המשתתפים בניסוי היו גם חולים שהתרופה הצליחה לעכב את התקדמות מחלתם בכשנתיים ואצל שני חולים הגידולים נעלמו לגמרי אבל הם עדיין ממשיכים ליטול את התרופה.

חשוב להדגיש: התרופה מיועדת רק עבור חולי סרטן הלבלב שפרופיל הגידולים שלהם כולל מוטציות BRCA 1/2, כלומר לכ-7% מהחולים בעולם המערבי ולכ-15% מחולי סרטן הלבלב בישראל.

כשליש מ-154 חולי סרטן לבלב מרחבי העולם שנטלו חלק במחקר היוו קבוצת ביקורת. כל החולים היו עם סרטן לבלב גרורתי, לאחר טיפול כימותרפי סטנדרטי שנמשך 16 שבועות לפחות. התרופה ניתנה בכדור שהחולים נטלו פעמיים ביום.

השימוש בתרופה, הוברר במחקר, צמצם ב-47% את הסיכוי להתקדמות המחלה ואצל 22.1% מהחולים הסרטן לא החמיר כלל במשך שנתיים. ד"ר גולן אמרה כי "זה הישג חסר תקדים אצל חולי סרטן לבלב גרורתי. יש לנו שני חולים שהגידולים נעלמו לגמרי והם עדיין מטופלים בתרופה אבל היו גם כאלה שלא הגיבו. 5.5% מחברי קבוצת הניסוי ו-1.7% מקבוצת הביקורת נאלצו לעזוב את המחקר לפני סיומו עקב תופעות לוואי שהעיקריות בהן היו, על פי דיווחיהם, עייפות ואנמיה.

סרטן הלבלב נמצא במקום ה-12 ברשימת גידולי הסרטן הנפוצים בעולם ובמקום הרביעי מבין סוגי הסרטן הקטלניים ביותר בעולם המערבי. קיים קושי לאבחן אותו בשלביו המוקדמים וקושי נוסף לטפל בו כשהוא מגיע למצב הגרורתי, מצב שבו 80% מהחולים מאובחנים במחלה. בשנת 2018,  458,918 בני אדם אובחנו במחלה בעולם וכ-430 אלף מהם מתו באותה השנה. מדי שנה מאובחנים בישראל כ-500 חולי סרטן הלבלב. רק 3% מהם שורדים יותר מחמש שנים מיום האבחון. מרביתם חיים שלושה עד חמישה חודשים ממועד גילוי המחלה.

באשר לנשאות הגן BRCA יש לציין: באוכלוסיה היהודית בישראל שיעור נשאות גבוה יחסית של מוטציות BRCA בהשוואה לעולם המערבי. אחת מכל 40 נשים היא נשאית BRCA לעומת אחת מכל 350 נשים בעולם המערבי. בהתאם לכך עולה שכיחותם של נשאי הגן בקרב חולי סרטן הלבלב. מוטציות של הגן הזה אחראיות לסרטן שד, שחלות, ערמונית ולבלב.

החוקרים ציינו כי ב-40 השנים האחרונות שופרה שרידותם של חולי סרטן הלבלב ב-1% בלבד. הטיפול שהם מקבלים: כריתה של הגידול בשלבים המוקדמים וכימותרפיה בשלבים מתקדמים. עד כה נחשב סרטן הלבלב כלא מתאים לטיפולים החדישים, אולם המחקר החדש שינה את ההערכה כלפיו.

מנגנון הפעולה של לינפרזה (של "אסטרה-זניקה" ו"מרק") ייחודי והוא מעכב את יכולת התא הסרטני לתקן את הדנ"א שלו, ובכך מביא לחיסולו של התא ולעיכוב המחלה. התרופה משתייכת לקבוצת מעכבי פארפ (PARP).

המוטציות בגנים BRCA 1/2 ידועות כמעלות סיכון להתפתחות גידולים סרטניים בשד, שחלה, ערמונית ולבלב. גנים אלה במצב בריא מייצרים חלבונים שתפקידם לתקן DNA ולשמר את היציבות הגנטית של התאים. אולם כאשר חלה בהם מוטציה, ה-DNA ניזוק ולא ניתן לתקן נזק זה באופן מלא. התאים שניזוקו הופכים לבלתי יציבים. כתוצאה מכך גוברת ההיתכנות שיפתחו שינויים גנטיים נוספים שעלולים להוביל לסרטן.

ד"ר גולן מסרה כי ממצאי המחקר הם בגדר הישג משמעותי אחרי שנים רבות שבהן לטיפול בסרטן הלבלב היה ארסנל כלים טיפולי מצומצם. "סוף סוף יש לנו מחקר שלב 3 עם תרופה ראשונה המבוססת על סמן ביולוגי, ביו-מרקר, גם לסרטן הלבלב. למעשה, זה טיפול ה'רפואה המותאמת אישית' הראשון לסרטן הלבלב. למעלה מעשור ניתן לטפל בסוגי סרטן אחרים - ריאות, מעי גס ושד - במתכונת הרפואה המותאמת אישית, אך בסרטן הלבלב זה לא קרה עד היום ולכן עוררו התוצאות התרגשות גדולה ובשורה אמיתית ומשמעותית לחולים, למשפחותיהם ולקהילת הרופאים והמדענים. חיכינו לבשורה הזאת שנים רבות ותמיד הרגשתי וקיוויתי שאלו יהיו תוצאות הניסוי המבוסס על מתן טיפול ביולוגי מכוון מטרה לחולים ככל שניתן יהיה לתכנן עבורם טיפול מותאם אישית".

קיטרודה לסרטן ריאה – סיכויי ההישרדות עלו פי ארבעה

בשבת הוצגו באותו הכנס בשיקגו ממצאי מחקר אחר שנעשה בתרופה האימונותרפית קיטרודה עבור חולי סרטן ריאה. הוברר כי הטיפול באמצעותה העלה פי ארבעה את סיכויי הישרדותם. משתתפי הניסוי – כולם עם סרטן ריאות מתקדם מסוג NSCLC – טופלו בה במשך חמש שנים.

בעת הצגת הממצאים נמסר כי 23% מהחולים שטופלו בקיטרודה כטיפול ראשון שרדו במשך חמש שנות המחקר, לעומת 5.5%  מחולים שקיבלו טיפול אחר, שאיננו אימונותרפיה.

ד"ר אדוארד גרון מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, שעמד בראש צוות המחקר מסר לתקשורת: "התפישה השלילית שהיתה קשורה עד כה לאבחון סרטן ריאות מתקדם כבר איננה נכונה. עובדה: יש לנו עתה ממצאי מחקר בו הוכח שמטופלים חיים הודות לתרופה זאת גם אחרי שבע שנים". בישראל הטיפול בקיטרודה נכנס לסל התרופות ב-2016.

המחקר החל ב-2011 כאשר נעשו הצעדים הראשונים בשימוש בתרופות אימונותרפיות. השתתפו בו 550 חולי סרטן ריאות מסוג NSCLC השכיח בקרב 85% מחולי סרטן הריאות, מהם 101 מטופלים שלא קיבלו טיפול קודם ו-449 מטופלים שקיבלו לפני כן כימותרפיה או טיפול מותאם אישית. משך המעקב הממוצע אחרי החולים - מעל 60 חודש. בשלב זה 18% מהמשתתפים עדיין בחיים. שיעור ההישרדות של חולים שקיבלו קיטרודה כטיפול ראשון הגיע ל-23% ובקרב אלה שקיבלו טיפול קודם ובהמשך קיטרודה שיעור ההישרדות הגיע ל-15.5%.

חולים שהגידול שלהם ביטא יותר קולטנים לחלבון PD-L1, הנמצא על פני תאי הגידול ושאליו נקשרת התרופה, האריכו יותר זמן. אצל חולים שביטוי החלבון בגידול עמד על 50% ומעלה שיעורי ההישרדות היו 25%-29% לעומת אלה עם ביטוי נמוך יותר ששיעור הישרדותם היה 12.6%-15.7%.

התגובה החציונית לטיפול זה נמשכה 16.8 חודשים בקרב חולים שקיבלו טיפול קודם לקיטרודה ו-39 חודשים לחולים שקיבלו קיטרודה כקו טיפולי ראשון.

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, מדי שנה מתגלים בישראל כ-3,000 חולים חדשים במחלה זו ומתים מדי שנה כ-1,900. הסיבה המרכזית הידועה למחלה - עישון, אבל יש מיעוט של מקרי סרטן הריאה שאיננו נגרם בגלל עישון. אצל גברים סרטן הריאה הוא הקטלני ביותר.

נושאים קשורים:  סרטן הלבלב,  סרטן הריאה,  קיטרודה,  לינפרזה,  חדשות,  BRCA 1-2,  ד"ר טליה גולן,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות