חדשות

מעבדה חדשנית לטיפולי פוריות נחנכה ב"הדסה" ותאפשר שירותים נוספים

במעבדה, בסביבה סטרילית ברמה גבוהה, יינתנו טיפולים מורכבים כמו אבחון גנטי בעוברים במבחנה לפני החזרתם לרחם להשרשה, שימור פוריות בילדים חולי סרטן ובחירת תאי זרע איכותיים להפריה

מעבדת פוריות חדשה ב"הדסה עין כרם". צילום: דוברות בית החולים

מעבדת פוריות חדישה נחנכה ב"הדסה עין כרם" והשירותים שהיא מסוגלת להעניק – התרחבו.

המעבדה נבנתה על פי תקני GMP מהמתקדמים ביותר כדי לשמר את שיעורי ההצלחה הגבוהים בטיפולי IVF וכן להוסיף שירותים קיימים ולצמצם בזמני ההמתנה לתורים להליכים שנחשבים למסובכים באופן משמעותי.

פרופ' בנימין ראובינוף, מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים, מסר כי הרעיון המרכזי העומד בהקמת המעבדה הזאת הוא לאפשר עבודה בסביבה סטרילית ביותר. האוויר במעבדה עובר ניקוי בפילטרים קפדניים ולאורך כל הפעילות מוזרם בלחץ לתוך המעבדה וממנה החוצה, כך שאין כניסה של אוויר חיצוני שאיננו סטרילי.

"במעבדה מתבצעת עבודה עם ביציות, תאי זרע ועוברים אנושיים. לכן יש חשיבות עליונה לסביבת עבודה סטרילית", ציין פרופ' ראובינוף. "עד כה עבדנו בתנאים סטריליים מוקפדים אך המעבדה החדשה מאפשרת לעלות שלב ולהתיישר עם הסטנדרטים הנהוגים במעבדות המובילות בעולם בתחום ההפריה החוץ גופית.

"המעבדה תאפשר קיצור זמני המתנה לתורים, במיוחד כשמדובר בטיפולים מורכבים כמו אבחון גנטי בעוברים במבחנה לפני החזרתם לרחם להשרשה. יותר נשים יוכלו עתה לעבור טיפולי פוריות ובפחות זמני המתנה, הודות למעבדה המתקדמת שהקמנו".

פרופ' אלכס סימון, מנהל יחידת ה-IVF, הוסיף: "בשנה שעברה עברו במסגרת טיפולי ההפריה החוץ גופית בהדסה עין כרם כ-825 מטופלת הליך של שאיבות ביציות וכ-600 מחזורים של החזרת עוברים מוקפאים. טיפולים אלה יכולים כעת להתרחב ולאפשר ליותר מטופלות להגיע להליכים הללו. כמו כן תתאפשר הגדלה בהיקף שירותים כמו שימור פריון בנשים וכן בילדות וילדים חולי סרטן".

פרופ' ראובינוף ציין כי שימור פריון לילדים חולי סרטן לפני גיל ההתבגרות הוא שירות חדשני שמוצע עתה בבית החולים: "טיפולי הכימותרפיה או ההקרנות עלולים לפגוע בפוריות של בנים אלה. ההליך לשימור הפוריות נחשב עדיין לנסיוני אך מחקר שנעשה בקופים והתפרסם לאחרונה מצביע על הפוטנציאל הקיים בשימור זה לעתיד. אני שמח על כך שהקמנו את השירות הזה שבעתיד עשוי לאפשר לילדים להיות הורים בעצמם".

בד בבד עם פתיחת מעבדת ה-IVF החדשה, נחנכה גם מעבדה חדשה לבחירת תאי זרע איכותיים להפריית ביציות. "בחירת תאי הזרע האיכותיים יותר מכלל תאי הזרע מוצעת בשתי שיטות", מסר פרופ' ראובינוף. "שיטה אחת מיועדת לגברים שאצלם מבנה רוב תאי הזרע איננו תקין. המעבדה מאפשרת בחירת תאי זרע בעלי מבנה תקין באמצעות מיקרוסקופ עם הגדלה גבוהה (IMSI). השיטה השנייה מאפשרת הרחקת תאי זרע שהם בתהליך של אפופטוזיס, מה שיאפשר הפריית הביציות בתאי זרע חיוניים".

פרופ' חננאל הולצר, מנהל מחלקת הפוריות וסגן מנהל האגף הגינקולוגי, ציין: "המעבדה החדשה מאפשרת לקדם שירות, לחדש. היא צעד חשוב בתכנית להרחבה נוספת של שירותי הפריון הניתנים בבתי החולים של הדסה בירושלים".

נושאים קשורים:  פרופ' חננאל הולצר,  פרופ' אלכס סימון,  פרופ' בנימין ראובינוף,  טיפולי פוריות,  IVF,  החזרת עוברים,  שימור פריון,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות