• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

רופאים ב"הדסה עין כרם" ביצעו תיקון מום לבבי בצנתור בפגה במשקל 860 גרם

בהליך ראשון מסוגו בישראל, בוצעה סגירת דוקטוס ארטריוזוס פתוח בצנתור במקום בניתוח חודרני מורכב

הפגה ב"הדסה עין כרם". רק מספר לא רב של הליכים דומים בוצעו בבתי חולים בעולם

בבית החולים הדסה עין כרם בוצע צנתור בפגה שנולדה בשבוע ה-25 להריון וסבלה ממום לבבי. הפגה נולדה בלידה מוקדמת יחד עם תאומה. לאחר הלידה התגלה שכלי דם בבית החזה שלה לא נסגר כראוי. הרופאים החליטו לסגור אותו בצנתור ולא בניתוח. ההליך בוצע כאשר הפגה היתה בת ארבעה שבועות.

את ההליך המורכב שחייב הכנות מוקדמות רבות הובילו מנהל המחלקה הקרדיולוגית לילדים, ד"ר גברי שגיא, מנהל יחידת צנתורי ילדים, ד"ר גור מיינצר והקרדיולוגית ד"ר נורית יעקבי.

בית החולים מסר כי מדובר, ככל הידוע, בהליך ראשון מסוגו שנעשה בארץ. הצנתור ארך כארבע שעות ובוצעה בו סגירת דוקטוס ארטריוזוס פתוח - כלי דם המחבר עורק הריאה ישירות לאבי העורקים. במצב תקין, הוא נסגר אחרי הלידה.

ד"ר מיינצר מסר: "בפגים שנולדים בשלב מוקדם מאוד, כלי הדם עלול להישאר פתוח. כשהוא נותר פתוח, כמו במקרה של הפגית, נוצרת זרימת דם עודפת לריאות ועומסים מוגברים על צד שמאל של הלב, מה שמעמיד אותה בסכנה. לכן היה צורך דחוף לסגור אותו".

ד"ר שגיא הוסיף: "לחלק מהפגים הנולדים עם הבעיה עוזר טיפול תרופתי. לאלה שלא מגיבים לטיפול בוצע בישראל עד היום ניתוח מלא, הכולל פתיחת בית החזה וקשירה כלי הדם הפתוח. זה ניתוח קשה יותר להחלמה לכל תינוק, בוודאי לפגה.

"בישראל", אמר עוד ד"ר שגיא, "לא בוצעה עד כה פעולה כזאת בפגים קטנים. זה תחום חדש והמגמה להשתמש בשיטה הזאת הולכת ומתרחבת בעולם. רק מספר לא רב של הליכים דומים בוצעו בבתי חולים בעולם. אני ער למגמה הזאת ולכן עודדתי את צוות מצנתרי הילדים ב'הדסה עין כרם' – ד"ר גור מיינצר וד"ר  נורית יעקבי – להעמיק בו ולהתכונן להליך צנתורי שיחליף את הפעולה הניתוחית החודרנית והמורכבת יותר. שלושתנו השתלמנו בתחום הזה בבתי חולים שונים בעולם וגם למדנו על כך בכנסים ייעודיים. ידענו שקרב היום שבו נבצע את הפעולה לראשונה בארץ".

ד"ר מיינצר הוסיף: "זה היה מבצע שאליו נערכנו רבות, עבדתי מול כל הצוותים לפני הניתוח על סדר האירועים ועל תגובתנו הרפואית לכל מצב ותרחיש. עם תחילת הניתוח, ביצע ד"ר זאב פרלס, קרדיולוג ילדים בכיר, אקו-לב לשם הכוונת הפעולה ובשיתוף פעולה עם הנאונטולוגים והמרדימים – ד"ר נועה אופק וד"ר שלי סטול – בוצעה הסגירה המוצלחת של הדוקטוס".

מבית החולים נמסר כי הפגה מתאוששת עתה ביחידת טיפול נמרץ ביילוד ב"הדסה הר הצופים".

נושאים קשורים:  ד"ר גברי שגיא,  ד"ר גור מיינצר,  ד"ר נורית יעקבי,  חדשות,  סגירת דוקטוס ארטריוזוס פתוח,  ד"ר זאב פרלס,  נאונטולוגיה,  ד"ר נועה אופק,  ד"ר שלי סטול,  צנתור,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות