חדשות

ייתכן כי הסיבות להפלות חוזרות בנשים טמונות דווקא בזרע הפגום של הגברים

ממחקר חדש עולה כי בריאות הזרע משפיעה על בריאות ההריון: בתאי זרע של גברים שבנות זוגם עברו הפלות חוזרות יש פי שניים נזקי דנ"א

זרע אנושי. אילוסטרציה

בתאי הזרע של גברים שבנות זוגן עברו הפלות נתגלה שיעור גדול כדי פי שניים של נזקי דנ"א בהשוואה לקבוצת ביקורת. כך נמצא במחקר שבוצע בבית הספר לרפואה ב"אימפריאל קולג'" בלונדון ופורסם בסוף השבוע ב-Clinical Chemistry.

מחברי דו"ח המחקר הדגישו כי גברים צריכים לעבור מבדקים כאשר בנות זוגם סובלות מהפלות חוזרות והחוקרים מעריכים כי בריאות הזרע הגברי, במקרים רבים, היא הגורם לכך.

בדרך כלל מתמקדים הרופאים בגוף האישה כדי לברר סיבות לכשלונות מרובים של הריון. הבדיקות שאישה כזאת עוברת ממוקדות בבעיות במערכת החיסונית שלה או בזיהום דלקתי. אלא שמחקר, בהיקף מצומצם אמנם, שנעשה בבריטניה במימון ממשלתי טוען כי הפלות עלולות להיות גם כתוצאה מפגמים ונזקים בזרע, במיוחד כאשר לא נעשות בדיקות שגרתיות בנושא הזה.

ד"ר צ'אנה יאיאסנה (Channa Jayasena) שהובילה את המחקר אמרה: "באופן מסורתי, הרופאים ממקדים את תשומת הלב שלהם בנשים כאשר הם מנסים לברר את הסיבות להפלות חוזרות. בריאות זרע הגבר איננו בדרך כלל נושא לבחינה". אלא שהמחקר הנוכחי הוסיף עוד ראיות לפיהן יש צורך לברר את בריאות הזרע כיוון שגם הוא מכתיב את בריאות ההריון. מחקר קודם טען כי הזרע ממלא תפקיד חשוב בעיצוב השלייה – גורם קריטי באספקת חמצן וחומרי הזנה לעובר.

במחקר נטלו חלק 50 גברים שבנות הזוג שלהם סבלו מהפלות חוזרות ואלו הוגדרו כאובדן שלושה הריונות רצופים שהסתיימו לפני השבוע ה-20. כל משתתפי המחקר טופלו במרכז הרפואי סט. מארי בלונדון. החוקרים ביצעו אנליזה של הזרע שלהם והשוו את הממצאים לאלה של 60 גברים מתנדבים.

כך נמצא כי בזרע של הגברים בקבוצת ההפלות החוזרות נמצאו פגמים ונזקי דנ"א כדי פי שניים בהשוואה לקבוצת הביקורת. הסברה שעלתה: מולקולות של חמצן, המיוצרות בתאי נוזל הזרע כדי להגן עליו מפני זיהום וחיידק, גורמות בריכוזים גבוהים לנזק משמעותי לתאי הזרע. החוקרים מצאו כי בזרע של גברים שבנות הזוג שלהם סבלו מהפלות חוזרות היתה כמות גדולה כדי פי ארבעה של מולקולות אלו בהשוואה למה שנמצא בקבוצת הביקורת. בשלב הבא של המחקר ינסה הצוות לברר מהי הסיבה לכך.

בדו"ח שפורסם הודגש כי אצל אף אחד מהגברים שהשתתפו בניסוי לא נתגלה זיהום כמו כלמידיה "שאנחנו יודעים שעלול להשפיע על בריאות הזרע. אולם ייתכן שחיידק אחר מזיהום קודם נשאר לאורך זמן בבלוטת הערמונית שבה מיוצר הזרע, וזה מצב שיכול להוביל לרמות גבוהות קבועות של תגובה חמצונית".

בנוסף גם השמנת יתר עלולה לגרום לבעיות פוריות. רמות גבוהות של שומן בגוף יכולות לעודד תגובה חמצונית.

עוד צוין במחקר כי הגברים שבנות זוגם סבלו מהפלות חוזרות היו מבוגרים יותר לעומת אלה שבקבוצת הביקורת, בגיל ממוצע של 37 לעומת 30 וגם היו עם משקל עודף מסוים.

עם זאת נמצאו הבדלים קטנים ברמות ההורמון ולא ברור עדיין אם יש לכך בכלל רלבנטיות קלינית – שכן הרמות הממוצעות של ההורמון בשתי הקבוצות שנבדקו היו בטווח הנורמלי ונתגלו הבדלים קטנים באיכות הזרע, אולם המובהקות בעניין הזה עדיין איננה ברורה.

ראש צוות המחקר אמרה כי "אף על פי שבוצע מחקר בהיקף קטן, סופקו בו רמזים שיהיה עלינו להמשיך ולברר. אם נאשר בעבודת מחקר נוספת שרמות גבוהות של תגובה חמצונית בזרע מגדילה סיכון להפלה, ננסה לפתח טיפול רפואי כדי להוריד ברמות הללו כך שיגדל הסיכוי להריון בריא וללידת תינוק בריא".

נושאים קשורים:  הפלה,  הפלות,  בריאות ההריון,  זרע,  זרע פגום,  דנא,  הריון,  חדשות
תגובות