חדשות

משרד הבריאות ל"מאוחדת": אין להתנות הפלה באישור רופא על אמצעי מניעה

ההבהרה הגיעה לאחר שבכמה מסניפי "מאוחדת" במחוז ירושלים נדרשו נשים שביקשו לעבור הפלה ולקבל החזר כספי מהקופה, להמציא אישור על שהן נוטלות גלולות למניעת הריון או עושות שימוש בהתקן תוך רחמי

גלולות למניעת הריון (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות הבהיר לקופת חולים מאוחדת כי איננה רשאית להתנות ביצוע הפלה באישור של רופא שהאישה לקחה אמצעי מניעה. כך מדווח "מעריב" הבוקר (ג').

בכמה מסניפי קופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים בלבד, קיים נוהל המחייב נשים המבקשות לעבור הפלה ולקבל החזר כספי מהקופה, להמציא אישור מרופא נשים על כך שהן נוטלות גלולות למניעת הריון ואף להציג מרשם חדש וכן קבלה על הרכישה או לחלופין, להראות אישור מהרופא על שימוש בהתקן תוך רחמי או בטבעת.

אישה בשנות ה־30 לחייה, שהגיעה לסניף הקופה בירושלים, חשה מושפלת כאשר הוצג לפניה נוהל זה. היא פנתה לעמותה לקידום בריאות מינית "לדעת לבחור נכון", שבין היתר מספקת ליווי וייעוץ לנשים שעוברות תהליכי הפלה. בתגובה שלחה המנכ"לית ורכזת הייעוץ דינה שלו מכתב להנהלת המחוז ובו הדגישה כי הנוהל נעשה "בניגוד לזכותה של האישה לקבלת החזר בהתאם לחוק ותוך חדירה לפרטיותה וזכותה לקבל החלטות הנוגעות לגופה ולפריון שלה".

בדיווח נמסר כי משרד הבריאות הבהיר ל"מאוחדת" כי "אין שום אזכור בחוק לדרישה המוצגת למבוטחת להראות לקופה אישור על מרשם מרופא נשים ואף לרכוש אמצעי מניעה, כדי לקבל התחייבות להחזר".

"מאוחדת" הודיעה למשרד הבריאות כי הובהר לרופאים העוסקים בנושא שאין לבקש מאישה אישור על רכישת אמצעי מניעה כתנאי למימון הפסקת ההריון".

קודם לכן הסבירה "מאוחדת" את הנוהל הייחודי "בשל פערים תרבותיים דתיים לעומת אזורים אחרים בארץ. אין כאן כל התיימרות חינוכית, מוסרית או דתית, אלא המלצה רפואית עניינית לחלוטין, שכל תכליתה שמירה על בריאות האישה. הדבר תקף שבעתיים באזורים שבהם מסיבות תרבותיות קיימת מודעות מופחתת לאפשרויות מניעת ההריון מלכתחילה".

מסתמנת שביתה עובדים ב"מאוחדת"

בתוך כך עובדי "מאוחדת" הודיעו על כוונתם לפתוח מחר בשביתה כללית. הסיבה: משרד האוצר מתעכב בחתימה על ההסכם הקיבוצי החדש שפרטיו סוכמו לפני כמה חודשים בין הנהלת הקופה לבין ועד העובדים והוגשו לאישור הממונה על השכר באוצר באמצע ספטמבר.

אתמול פנתה הנהלת הקופה לבין הדין האזורי לעבודה בתל אביב כדי למנוע את ההשבתה. במקביל פנה מנכ"ל "מאוחדת", זאב וורמברנד למנכ"ל האוצר שי באב"ד והתריע על הסחבת שנוקט אגף הממונה על השכר במשרד האוצר, "הגוררת את הקופה לשביתה מיותרת ומזיקה, שתפגע בשירות הרפואי שהקופה מחויבת להעניק ליותר ממיליון ומאתיים אלף מבוטחים, רבים מהם בפריפריות הגיאוגרפיות והחברתיות של מדינת ישראל".

נושאים קשורים:  הפלה,  מניעת הריון,  החזר כספי,  חדשות,  הפלות,  קופת חולים מאוחדת,  גלולות למניעת הריון,  התקן תוך רחמי
תגובות