חדשות

חיסון נגד שפעת מפחית ב-40% את הסיכון לאשפוז נשים הרות בשל המחלה

חוקרי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב, בשיתוף מכון כללית למחקר, שבים וממליצים: על נשים בהריון להתחסן כנגד שפעת בשל הסיכון הגבוה שלהן לפתח סיבוכים המובילים לאשפוז

חיסון נשים בהריון (צילום: אילוסטרציה)
חיסון נשים בהריון (צילום: אילוסטרציה)

ממחקר בינלאומי שהוביל המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) ושבו השתתף מכון כללית למחקר העלה כי במהלך שש עונות של חיסון נגד שפעת, פחת ב-40% בממוצע הסיכון של נשים הרות לאשפוז בעקבות המחלה.

מדובר במחקר ראשון המראה כי חיסון נשים הרות נגד שפעת מגן עליהן גם מפני אשפוז. זאת, בנוסף למחקרים קודמים שהראו כי החיסון מפחית סיכון לתחלואה בקהילה בקרב נשים הרות.

פרופ' מארק כץ ממכון כללית למחקר שהוביל את קבוצת המחקר בישראל אמר הבוקר (ה'): "לאמהות לעתיד יש מספר אתגרים הנוגעים לבריאותן ולבריאות העובר שלהן. אחד  מהם הוא הימנעות משפעת, שכן המחלה כרוכה בסיבוכים בשכיחות גבוהה יותר בקרב נשים בהריון ביחס לבנות גילן שאינן הרות. ממצאי המחקר מראים כי התחסנות היא דרך פשוטה יחסית להפחתה ולהימנעות מסיבוכי שפעת בקרב נשים אלו".

במחקר השתתפו עוד כמה ארגוני בריאות בארה"ב וכן באוסטרליה ובקנדה. מישראל היה זה מכון כללית למחקר של שירותי בריאות כללית.

במסגרת המחקר נותחו רטרוספקטיבית נתונים של שש שנים לגבי נשים הרות אשר אושפזו במהלך ההריון בשל מחלות בדרכי הנשימה. עיבוד הנתונים העלה כי יעילות החיסון לשפעת במניעת אשפוז עקב מחלה זו בקרב נשים הרות עמד על 40% בממוצע - כלומר 40% מהאשפוזים הצפויים עקב שפעת של נשים הרות נמנעו על ידי התחסנות.

ממצאים נוספים:

  • למעלה מ-80% מהנשים ההרות היו חשופות בשלב כלשהו במהלך ההריון לשפעת.
  • חיסון שפעת יעיל במניעת אשפוזים גם בקרב נשים הרות עם מחלות רקע כמו אסתמה, סוכרת ואחרות אשר הופכות אותן מראש לפגיעות יותר לסיבוכי המחלה.
  • ההגנה של חיסון שפעת היתה יעילה במידה שווה בכל שלושת הטרימסטרים של ההריון.

ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות בכל העולם, כמו גם משרד הבריאות הישראלי, ממליצים לנשים הרות להתחסן נגד שפעת. ההסבר הנלווה לכך: במהלך ההריון מתחוללים שינויים במערכת החיסונית, בתפקודי הלב והריאות ולכן נשים בהריון נמצאות בסיכון גבוה לתחלואה בשפעת במהלך ההריון ועד כשבועיים אחרי הלידה.

המחקר הנ"ל גם בחן את סוגיית המניעה של סיבוכי המחלה במהלך ההריון. פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, אמר: "המחקר שבו השתתפנו מצא שחיסון שפעת פועל באופן יעיל ודומה בכל שלב במהלך ההריון. הוא מונע תחלואה משמעותית במהלך ההריון ולאחריו. אנו שבים וממליצים לנשים בהריון להתחסן כנגד שפעת בגלל הסיכון הגבוה שלהן לפתח סיבוכים של תחלואה בשפעת ובכלל זה תחלואה קשה המובילה לאשפוז. סיבה חשובה נוספת בצורך להתחסן בהריון: לאור ממצאים במחקרי עבר נמצא כי חיסון נגד שפעת במהלך ההריון גם מסייע להגנה על הילוד מפני הידבקות במחלה למשך מספר חודשים שלאחר הלידה, וזאת עד להגעתם לגיל שבו ניתן לחסן את התינוק עצמו כנגד שפעת".

לסרטון הסבר על המחקר - ליחצו כאן

נושאים קשורים:  חיסון נגד שפעת,  שפעת בהריון,  מחקר בינלאומי,  חדשות,  סיבוכי שפעת,  מכון המחקר של ה"כללית",  חיסון בהריון
תגובות
12.10.2018, 18:47

מחקר רטרוספקטיבי אינו יכול להוכיח קשר סיבתי. מטא-אנליזה של מחקרים פרוספקטיביים מבוקרי רנדומיזציה יכולה להוכיח תועלת כמו הפחתת תחלואה|תמותה כוללת (אבל נכשלה בכך).
הגיע הזמן להודות בכך ולהשקיע את משאבינו הדלים בפעולות מניעה חשובות ומוכחות (וגם במחקרים התערבותיים מבוקרים חדשים ואמינים).

אנונימי/ת
13.10.2018, 05:52

אז לא הוכח, לשיטתך, קשר סיבתי בין עישון לסרטן הריאות?