טבלאות גדילה

טבלאות גדילה ליילודים ועוברים - מנבאות תוצאים שליליים?

טבלאות הסיווג שנבדקו במחקר זה לא היוו כלי ניבוי טוב לתוצאים שליליים, אך נראה קשר טוב יותר בין משקל נמוך לגיל לידה לבין תוצאים שליליים כשנעשה שימוש בטבלאות גדילה עובריות

תמונת אולטרה-סאונד של עובר בחודש הרביעי (צילום: אילוסטרציה)
תמונת אולטרסאונד של עובר. צילום: אילוסטרציה

לא ברור האם טבלאות גדילה ליילודים או עוברים מהוות מנבאים טובים יותר לתוצאות שליליות ביילודים הנולדים בבית חולים. מטרת המחקר הייתה להעריך ולהשוות את העוצמה של הערכת משקל לידה ביחס לגיל הריון על מנת לחזות תוצאים שליליים ליילודים. עוצמה זו הוערכה בעזרת שימוש בטבלאות גדילה ליילודים ולעוברים. היחס בין גיל ההריון למשקל היילוד הוערך בצורת אחוזון או בתור ערך בינארי העומד על נמוך מ-10% (Small for Gestational Age – SGA) בעזרת שלוש טבלאות גדילה עובריות (National Institute of Child Health and Human Development, ו -Intergrowth-21st) וטבלת גדילה ליילוד לפי מין.

יילודים מהריון עם עובר יחיד שנולדו בין השנים 2006-2014 בשבועות 22-29 ב-1 מתוך 852 מרכזים בארה"ב שהשתתפו במחקר Vermont Oxford Network נכללו במחקר. התוצאים כללו מוות, Necrotizing Enterocolitisי(NEC), דימום תוך חדרי חמור (Severe IVH), רטינופתיה חמורה של הפגות (Severe ROP) ומחלת ראות כרונית. האנליזה לנתונים בוצעה עם Receiver Operating Characteristics Curve ובעזרתה הוערכה העוצמה של משקל לידה ביחס לגיל הריון בעת השימוש בארבעת טבלאות הגדילה. בנוסף בחנו החוקרים את הסיכון היחסי של התוצאים בעוברים במשקל נמוך לגיל הריון (SGA) לעומת משקל לא נמוך לגיל הריון בכל אחת מארבעת הטבלאות.

אחוז היילודים שנחשבו קטנים לגיל הריון עמד על 29.7%-25.9% כאשר נעשה שימוש בטבלאות הגדילה העובריות לעומת 10% כאשר נעשה שימוש בטבלאות הגדילה ליילודים. הניתוח שבוצע על הטבלאות הצביע על עוצמה נמוכה ויכולת חיזוי נמוכה לכל הטבלאות (<0.6). סיווג של יילוד בתור קטן לגיל הריון לפי הטבלאות העובריות הראה קשר יותר חזק לתמותה, NEC, Severe ROP, ומחלת ריאות כרוניות, בהשוואה לטבלאות האחרות.

מסקנת החוקרים היא שכל הטבלאות בהן נעשה שימוש לסיווג משקל לגיל הריון לא חזו בצורה טובה תוצאים שליליים בבית החולים, אך שימוש בטבלאות לעוברים הראה קשר יותר טוב בין משקל קטן לגיל הריון לבין תוצאים לא רצויים.

מקור: 

Boghossian N.S et al (2018). AJOG, volume 219, Issue 2, Pages 195.e1–195.e14

נושאים קשורים:  טבלאות גדילה,  משקל לידה,  עיכוב גדילה תוך רחמי,  משקל לידה נמוך,  מחקרים
תגובות