חדשות

החוק תוקן ומעגל הנשים הזכאיות לבצע הליך פונדקאות בישראל הורחב

הצעת חוק הפונדקאות תוקנה והורחבה אך עדיין אינה כוללת חד מיניים. ח"כ אילן גילאון ממרצ הגדיר את החוק המוצע "הומופובי"

ח"כ אמיר אוחנה. "החיסונים הם עתה בגדר משאב לאומי מוגבל". צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ברוב של שמונה מול ארבעה, תיקנה אתמול (ב') ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת - בעקבות בקשה לדיון מחודש - את הצעת חוק הפונדקאות, לפיה יורחב מעגל הנשים הזכאיות לבצע הליך פונדקאות בישראל. מעתה הוא מתיר זאת גם לנשים בלא בן זוג הסובלות מבעיה רפואית שאיננה מאפשרת להן לשאת הריון. אולם, התיקון בחוק לא יחול על חד מיניים.

לדרישת יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), נקבע בתיקון לחוק כי מי שנזקק לפונדקאות יוגבל לחמישה ילדים במשפחה ולא לשני ילדים כפי שקיים כיום.

בנוסף, נושאת ההריון תהיה בת 22 עד 39 שנה, ולא 38 כפי שקיים כיום. עוד נקבע כי פונדקאית תוכל לבצע עד חמש לידות, כולל ילדיה הפרטיים. זאת במקום מגבלה של עד ארבע לידות, כיום. עם זאת, אם נושאת יכולה להיות מעורבת בשני תהליכי פונדקאות מקסימום.

הסתייגותו של ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), לפיה יש לאפשר הליכי פונדקאות גם לזוגות חד מיניים, נדחתה.

בעקבות זאת אמר ח"כ אוחנה הנסער בוועדה: "כשאני ובן זוגי רצינו להקים משפחה, נאלצנו להרחיק אלפי קילומטרים למדינה אחרת. התאומים נולדו לפני הזמן המתוכנן ולא היינו שם לצידם. הפכתי עולמות כדי למצוא יהודי שלא הכיר אותי, שגר בקרבת מקום, על מנת שיהיה לצידם של הילודים. אני לא מתריס נגד הרבנות ונגד הדת. רק מבקש קצת אנושיות".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הוסיף: "אני רוצה להיות אבא ואני לא יכול להיות אבא. כדי לעשות זאת, עלי לפנות למדינה זרה, מעבר לים, לשלם 140 אלף דולר ולקוות שהכל יהיה בסדר. חיי מלאים וגדושים, אבל תמיד יש את המרכיב החסר המלווה אותי לכל מקום.

"אנחנו מספיק טובים כדי לשרת את המדינה, אבל לא כדי להיות הורים. זה עלבון שאני לא יכול לתאר אותו. זה מצב שהוא פשוט מפלה לרעה, כואב ומלא בעלבון ולא הגון. זה לא בסדר!".

יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף השיב לשניהם: "אצביע בעד החוק, אבל אני יודע שיום אחד עוד נכיר בכל זוג, כפי שצריך". על הדברים הללו של היו"ר, אמרה ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) בתגובתה: "זה מעשה פחדני - עכשיו זאת המשמרת שלך".

ח"כ אילן גילאון (מרצ) הגדיר את החוק המוצע "חוק הומופובי".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), לשעבר שרת הבריאות:  "החוק הזה אומר לקהילה הגאה: אתם טובים כדי להתגייס לצה"ל וליפול בשדה הקרב, תמלאו את כל החובות, אבל זכויות כמו פונדקאות, אימוץ, נישואין – לא ניתן לכם. יורקים בפניהם של האנשים האלה. סוגרים להם את הדלת ואומרים להם אתם לא שווים. 5% מחברי הכנסת כופים את רצונם ואת אמונתם על 95% מהח"כים, ועל כלל החברה".

נושאים קשורים:  חוק הפונדקאות,  חדשות,  הריון,  פוריות,  זוגות חד-מיניים,  אפליה מגדרית
תגובות