חדשות

נשים רווקות שאינן יכולות להרות יוכלו להקים משפחה באמצעות פונדקאות

הצעת החוק שאושרה בכנסת לקריאה שנייה ושלישית מהווה בשורה לנשים יחידניות הסובלות מבעיה רפואית, אך מפלה זוגות הומואים וגברים יחידנים ומונעת מהם לעבור את ההליך

"בנושא הפונדקאות ראוי כי יהיה דיון בין הרופאים ובציבור על מכלול השאלות העולות בנושא, לרבות האם ההליך צריך להיות אלטרואיסטי או בתשלום או על חשבון המדינה לגבי כל אזרחי המדינה באופן שווה"

הצעת חוק ממשלתית, לפיה גם נשים רווקות שאינן יכולות להרות יוכלו להקים משפחה באמצעות פונדקאות, אושרה אתמול (ד') על ידי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. זאת, בניגוד לעמדת בג"ץ שהסתייג מהצעת החוק המפלה זוגות הומואים וגברים יחידנים ומונעת מהם לעבור את ההליך, שכיום זכאים לו רק "איש ואישה שהם בני זוג". כך דיווח "הארץ".

על פי הצעת החוק, פונדקאות תאושר כאשר גילה של האם נמוך מ-54 שנים, והיא והנשאית יעברו אבחון פסיכולוגי. כמו כן נקבעו תנאים לפונדקאות: רק מי שכבר ילדה בעבר לפחות פעם אחת ולא יותר מארבע פעמים וגילה בין 22 ל-38 שנה, תוכל לשמש פונדקאית. בנוסף, שתי הנשים צריכות להיות בנות אותה דת כדי למנוע סוגיות בדבר מעמדו הדתי של הילד.

כפי שמוזכר בדיווח, שופטי בג"ץ ביקרו במסגרת עתירה את הצעת החוק המפלה בין נשים לבין גברים יחידים או זוגות גברים. השופט סלים ג'ובראן ציין בפסיקתו האחרונה כי הוא "מתקשה להסכים למצב דברים שבו נמנע מיחידנים ומזוגות חד מיניים להגשים את זכותם להפוך להורים על ידי התקשרות בהסכמי פונדקאות, שעה שלאחיותיהם ולאחיהם ההטרוסקסואלים מוקנית זכות זו", וגם הנשיאה דאז מרים נאור תמכה בעמדה זו, אך השופטים החליטו דחו את החלטתם לנוכח קידום הצעת החוק.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) הדגיש כי מדובר בחוק "מהפכני כלפי נשים יחידניות הסובלות מבעיה רפואית", ויחד עם ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) הגיש בקשה לדיון מחדש בהצעת החוק כדי לבחון האפשרות שהתנאי לפונדקאות יהיה שלהורים המיועדים אין יותר מילד אחד משותף. בתגובה אמרה עו"ד טליה אגמון ממשרד הבריאות כי "ההצעה מתמקדת אך ורק במצב רפואי. עניין הפונדקאות כולו שנוי במחלוקת ולפעמים מחליטים להשתמש בצמצום בכלי שנוי במחלוקת".

עוז פרבין, יו"ר עמותת אבות גאים, אמר: "למרות ההחלטה המבורכת של הוועדה להרחיב את מעגל הנשים הזכאיות לפונדקאות, שוב אנו עדים לרמיסה בוטה של זכויות האבות הגאים להקים פה בארץ משפחה ככל אזרח אחר ולהתעלם באופן מופגן ובוטה מאמירות בית המשפט בעניין".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) טענה כי ההצעה מפלה זוגות חד-מיניים, אינה דמוקרטית ושוויונית וכי היא סוגרת את הדלת בפני קהילה שלמה הממלאת את כל החובות האזרחיים ומונעת ממנה את הזכות לגדל ילדים. ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) השיב לה בתגובה: "זוהי מדינה יהודית".

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) ציינה כי הצעת חוק הפונדקאות הנ"ל אינה אידיאלית, "אבל היא בהחלט צעד חשוב וראשון עבור רווקות שיוכלו להתקשר עם פונדקאית ולהביא ילד לעולם".

נושאים קשורים:  חוק הפונדקאות,  אפליה מגדרית,  הצעת חוק,  פונדקאית,  אם יחידנית,  עמותת אבות גאים,  חדשות
תגובות
29.06.2018, 11:34

" וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ " הוא ביטוי בתורה, מצוות עשה, ולדעת התנא רבי עקיבא, הוא גם מושג יסוד.
לתשומת לב המתנגדים.

אנונימי/ת
29.06.2018, 11:51

ואהבת לרעך כמוך אמור לכלול גם גברים. לתשומת לבך. זה נראה שאתה דוגל באהבה סלקטיבית על פי תפיסת עולמך.
או שמתירים לכולם, או לאף אחד. אני מקווה ומאמין שעתירה לבג"צ תפסול את החוק הזה במידה והוא יעבור.

29.06.2018, 12:29

אנונימי יקר/ה , שלום רב.
דעתי דעתך, ודעתך דעתי. כוונתי לתשומת לב המתנגדים, למתן שיוויון הזדמנויות לכל האזרחים, לנו, במדינה, ללא יוצא מן הכלל.
למותר לציין, הצעת חוק זו, עומדת בניגוד גמור, למגילת העצמאות של מדינת ישראל, כדלקמן;
"מְדִינַת יִשְׂרָאֵל תְּהֵא פְּתוּחָה לַעֲלִיָּה יְהוּדִית וּלְקִבּוּץ גָּלֻיּוֹת; תִּשְׁקֹד עַל פִּתּוּחַ הָאָרֶץ לְטוֹבַת כָּל תּוֹשָׁבֶיהָ; תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל; תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין; תַּבְטִיחַ חֹפֶשׁ דָּת, מַצְפּוּן, לָשׁוֹן, חִנּוּךְ וְתַרְבּוּת; תִּשְׁמֹר עַל הַמְּקוֹמוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל כָּל הַדָּתוֹת; וְתִהְיֶה נֶאֱמָנָה לְעֶקְרוֹנוֹתֶיהָ שֶׁל מְגִלַּת הָאֻמּוֹת הַמְּאֻחָדוֹת."
תודה רבה, שבת שלום ומבורך אמן.