כולסטרול

צריכת קפאין בהריון והסיכון להיפרכולסטרולמיה של העובר בבגרות

מחקר זה שבוצע בחולדות מצא כי צריכת קפאין בהריון מעלה סיכון להיפרכולסטרולמיה של העובר בבגרות דרך מנגנונים של סינתזת יתר ושינוע פגום של כולסטרול LDL בכבד

פה (אילוסטרציה)
קפה (אילוסטרציה)

סקרים אפידמיולוגיים שבוצעו בעבר רמזו כי להיפרכולסטרולמיה בבגרות ישנו מקור תוך-רחמי והבדלים תלויי מין. מחקר קודם שבוצע על ידי החוקרים הדגים כי חולדות בוגרת עם עוברים הסובלים מעיכוב צמיחה תוך רחמי (IUGR) הנגרם על ידי חשיפה טרום לידתית לקפאין (prenatal caffeine exposure-PCE) היו בעלות רמות גבוהות יותר של כולסטרול כולל בסרום.

במחקר זה החוקרים ביקשו לנתח את הגורמים המשפיעים, המנגנון והאינטראקציות המשפיעות על היפרכולסטרולמיה בצאצאים בוגרים עם חשיפה לקפאין במהלך ההריון.

חולדות הריוניות קיבלו קפאין (120 מ"ג לק"ג ליום) החל מיום 11 להריון ועד לידה. הצאצאים הואכלו באמצעות תזונה רגילה או תזונה עתירת שומן והומתו בשבוע 24 לחיים. לאחר מכן נאספו דגימות דם וכבד.

תוצאות המחקר הדגימו כי PCE יכול להגביר את רמות הכולסטרול הכולל בסרום, רמות LDL-C וביטוי כבדי של HMGCRי(HMG CoA reductase) ו-ApoBי(apolipoprotein B) אך הפחיתו רמות HDL-C וביטוי כבדי של הקולטן scavenger receptor B1 והקולטן ל-LDL-C. יתרה מכך, PCE, דיאטה עתירת שומן ומין ביצעו אינטראקציה זה עם זה והשפיעו על פנוטיפ הכולסטרול בסרום והביטוי של גנים הקשורים למטבוליזם של כולסטרול בכבד.

תוצאות אלו מרמזות כי היפרכולסטרולמיה בחולדות בוגרות המתווכת על ידי PCE נגרמת בעיקר על ידי סינתזה מוגברת והעברה נגדית מוחלשת של כולסטרול בכבד. דיאטה עתירת שומן מחמירה השפעה זו. יתרה מכך, מטבוליזם כולסטרול בחולדות ממין נקבה היה רגיש יותר לשינויים אנדוקריניים ודיאטה עתירת שומן מאשר בחולדות ממין זכר. מחקר זה מאמת את הגורמים המשפיעים של היפרכולסטרולמיה ב-IUGR ומספק בסיס מחקרי ותאורטי למניעה יעילה של היפרכולסטרולמיה שמקורה בחיים העובריים.

מקור: 

Guo, Y. et al. (2018) Reproductive Toxicology. In Press

נושאים קשורים:  כולסטרול,  קפאין,  עוברים,  LDL,  מחקרים
תגובות