CNV

אתיולוגיה משותפת למספר הפרעות נוירו-התפתחותיות ופסיכיאטריות

החוקרים זיהו שכפול חדש באתר 9p24 הקשור בסכיזופרניה, מחלה דו-קוטבית, הפרעות הספקטרום האוטיסטי, הפרעות קשב וריכוז ודיכאון

29.03.2018, 13:58
גנטיקה, ריצוף דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

הפרעות נוירו-התפתחותיות ונוירו-פסיכיאטריות מייצגות ספקטרום רחב של מצבים הטרוגניים אך בעלי קשרים רבים. ההתייצגות הקלינית החופפת של מחלות אלו מרמזת על אתיולוגיה גנטית משותפת. מטרת מחקר זה הייתה לזהות וריאנטים מבניים משותפים לחמש הפרעות נוירו-פסיכיאטריות.

החוקרים בחנו וריאציות במספר עותקים (copy number variation-CNV) בחמש עוקבות ובכלל זה עוקבת סכיזופרניה, מחלה דו-קוטבית, הפרעות הספקטרום האוטיסטי, הפרעות קשב וריכוז ודיכאון. במחקר הוכללו 7,849 מקרים ו-10,799 משתתפי ביקורת. CNV נקבעו לפי מידע אינטנסיביות ממערכי SNP גנומיים ותדירות CNV השוותה בין מקרים לביקורות בכל עוקבה בנפרד. החוקרים ביצעו מטה-אנליזה באמצעות גישה מבוססת גנים. PCR כמותי יושם על מנת לתקף אתרים (loci) משמעותיים חדשים.

במטה-אנליזה זו, שני גנים חדשים המכילים CNV עם חפיפה אקסונית השיגו סף משמעות של meta p הקטן מ-9.4*10^-6 עבור מחיקות ו-7.5*10^-6 עבור שכפולים. החוקרים הבחינו בחפיפה משמעותית בין אתרי CNV בסיכון בכל העוקבות. בנוסף, החוקרים זיהו קשרים חדשים משמעותיים בשכפול הגנים DOCK8/KANK1 (ערך meta p=7.5*10^-7) בכל העוקבות ותיקפו את אזור ה-CNV עם PCR כמותי.

מטה אנליזה רחבת היקף זו של CNV במספר הפרעות נוירו-התפתחותיות ופסיכיאטריות זיהתה קשרים חדשים ולא ידועים עד כה בין וריאנטים מבניים באתר DOCK8/KANK1 המשותפים לחמש מחלות. ממצאים אלו מרמזים על אתיולוגיה משותפת לישויות קליניות נפרדות אלו.

מקור: 

Glessner, J.T. et al. (2017) Genome Medicine. 9, 106

נושאים קשורים:  CNV,  DOCK8/KANK1,  אתר גנטי,  סכיזופרניה,  ADHD,  מחלה דו-קוטבית,  אוטיזם,  דיכאון,  מחקרים
תגובות