חדשות

פרופ' שמחה יגל מ"הדסה" הוכר כ"עמית כבוד" של החברה האמריקנית לאולטרסאונד ברפואה

"מאמרים משפיעים שפירסם על התפתחות העובר ברחם שינו השיח הרפואי-מקצועי סביב האבחון הטרום לידתי", נכתב בנימוקי הענקת אות הכבוד לפרופ' יגל

פרופ' שמחה יגל (משמאל) ותעודת ההוקרה (צילום: פרטי)

החברה האמריקנית לאולטרסאונד ברפואה (AIUM), העניקה לפרופ' שמחה יגל, מנהל האגף לנשים ויולדות וראש היחידה לאולטרסאונד במרכז הרפואי "הדסה", אות הוקרה כ"עמית כבוד". טקס הענקת הפרס התקיים ביום שני בניו-יורק.

בהודעה על הענקת הפרס נאמר, כי הוא ניתן לשם הכרה במי שתרמו באופן משמעותי לתחום האולטרסאונד. "הארגון גאה לזהות את הרופאים, החוקרים, הסונוגרפים ואנשי החינוך מקבלי הפרס הלאומי לשנת 2018, הזוכים להכרה על ידי הארגון על ההנהגה, החדשנות והתרומה בתחום האולטרסאונד הרפואי", הודיעה ה-AIUM.

פרופ' יגל הצטרף לצוות המחלקה למיילדות ולגינקולוגיה בהדסה הר הצופים בשנת 1981 לאחר שירותו בצה"ל כרופא. הוא הקים במחלקה את יחידת האולטרסאונד ובחמש השנים האחרונות הוא מנהל האגף.

בהודעת החברה האמריקנית על הענקת הפרס לפרופ' יגל נאמר: "פרופ' יגל, מעבר להיותו רופא מצוין, הוא מורה ויועץ לתלמידי רפואה רבים ומלווה אותם במהלך כל שלבי לימודיהם. ביחידת האולטרה-סאונד שלו הוא מלמד טכניקות לבדיקת אולטרסאונד ונהלים פולשניים; מנחה סטודנטים, סונוגרפים ומתמחים במחלקה ואף מתמחים מבתי חולים אחרים. בנוסף, פרופ' יגל מלמד גם טכניקות אולטרסאונד מתקדמות בבית הספר לאולטרסאונד של החברה הישראלית לאולטרסאונד מיילדותי וגניקולוגיי בבית החולים מאיר בכפר סבא.

"מסירותו של פרופ' יגל לתחום המיילדות והגינקולוגיה איננה ניתנת לערעור. ב-1994 ייסד את המעבדה לחקר שלית האדם. הוא חבר מייסד של החברה הישראלית לאולטרסאונד במיילדות ובגינקולוגיה וכיהן כנשיאה במשך שנים. החברה הישראלית פועלת ללא לאות לקביעת אמות מידה רפואיות בישראל ותורמת רבות לקידום תחום ההדמיה ברפואת נשים בעולם".

החברה הישראלית לחקר השיליה הוקמה בשנת 2009 ופרופ' יגל שימש כנשיאה הראשון עד לשנת 2014. "האגודה פועלת על מנת לספק פורום לרופאים ומדענים ישראלים להציג את עבודתם וללמוד האחד מהשני על מנת לקדם את התחום המרתק זה", צוין עוד בהודעת ה-AIUM.

פרופ' יגל פרסם עד כה יותר מ-300 מאמרים מחקריים בסיסיים וקליניים בכתבי העת המובילים, ביניהם Science, Lancet, Nature Medicine, New England Journal of Medicine, כתב העת האמריקני לגנטיקה ולגינקולוגיה, כתב עת לאולטרסאונד ברפואה ואחרים.

"פרופ׳ יגל", נאמר עוד בהודעת ה-AIUM, "הוא חלוץ בשיטה של סריקת לב העובר השונה מזו של הילד והמבוגר. על שיטתו דווח במספר רב של מאמרים ומסקנות עבודתו התקבלו כהנחיות מקצועיות באיגודים רבים בישראל ובעולם בביצוע סריקות לב העובר - אחד האיברים הנסרקים ביותר במהלך ההיריון.

"מאמרים משפיעים אחרים שפרסם על התפתחות העובר ברחם - בהקשר של אנומליות בכלל ולב העובר בפרט - שינו את השיח הרפואי-מקצועי סביב האבחון הטרום לידתי של מומים בלב העובר ובאיברים אחרים".

מחקרו הקליני מתמקד באולטרסאונד בתלת ממד ופרופ' יגל עומד בראש צוות המתמקד בחקר רצפת האגן הנשית, כולל לגבי השינויים המתרחשים במהלך השנים ובתפקוד רצפת האגן בשלב מאוחר יותר בחיים. בין פרסומיו המשמעותיים האחרונים: מחקר שזיהה את הקשר שבין היקף ראש העובר לבין משקלו בלידה - וההכנה אליה.

במחקר הבסיסי היה שותף פרופ׳ יגל לכמה חידושים משמעותיים בהבנת תהליכים בתווך העוברי אימהי, בתפקוד השליה המתפתחת ובתאי הרג טבעיים בדצידואה (נישרית) האימהית שנעשה בשיתוף פעולה עם המחלקה לאימונולוגיה שבהובלתו פרופ׳ עופר מנדלבוים.

עם בחירתו לקבלת הפרס אמר פרופ' יגל: "כבוד גדול הוא לי לקבל הוקרה על הבמה הבינלאומית הכול כך מכובדת של החברה האמריקנית לאולטרסאונד ברפואה, הוקרתה המוענקת על עשייה בת כמה עשורים במסגרת פעילותי במרכז הרפואי הדסה.

"אני גאה במערך המיילדותי בבית החולים הגדול בירושלים – שהוא מוקד מרכזי בחינוך דור רופאי העתיד בישראל - ומודה על בחירתי המראה כי מירושלים, מבית החולים הדסה, אנו ממשיכים לפרוץ ולהגיע לזירה הבינלאומית. נמשיך להנהיג את תחום האולטרסאונד ובכלל את התחום המיילדותי בהדסה".

מנכ"ל "הדסה", פרופ' זאב רוטשטיין, שבירך את פרופ' יגל, אמר: "פרופ' יגל הוא מן המובילים שבין אנשינו, ומצעיד זה שנים את אגף הנשים ויולדות בהדסה לשיאים ברמה הבינלאומית, הן בטיפול החדשני והן במחקר הנרחב, כחוקר עצמאי וכמנטור וחוקר-מלווה. פרס עמית כבוד מטעם הארגון האמריקני לאולטרסאונד הוא אכן שלב טבעי בקריירה שלו".

נושאים קשורים:  חדשות,  אות כבוד,  הוקרה,  עמית כבוד,  פרס,  פרופ' שמחה יגל,  המרכז הרפואי "הדסה",  החברה האמריקנית לאולטרסאונד ברפואה,  AIUM
תגובות