BRCA1

חלבון חדש המעורב בפתוגנזה של סרטן ראש וצוואר שלילי ל-HPV

החוקרים מצאו במודל in vitro ובמודל חיה עם תאי סרטן אנושיים כי החלבון BRCA-BAP1, משפיע על רגישות לקרינה ב-HNSCC על ידי מודולציה של רקומבינציה הומולוגית וכי ביטוי יתר של החלבון קשור בכשלון טיפולי לאחר רדיותרפיה

תמונת CT של הראש (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה בחן את התפקיד האפשרי של האנזים הגרעיני BRCA1-BAP1 י(BRCA1-associated protein-1) בגרימת עמידות לרדיותרפיה בגידולי ראש וצוואר קשקשיים (head and neck squamous cell cancer-HNSCC).

החוקרים ביטאו ביתר, עשו “knock down” וחילצו ביטוי BAP1 בשש סדרות של תאי HNSCC (שלושה מתוכם חיוביים לוירוס הפפילומה האנושי ושלושה שליליים) ובחנו את ההשפעה של החלבון על רגישות לקרינה in vitro ובמודל עכבר עם תאי HNSCC מושתלים. רגישות לקרינה הוערכה על ידי שרידות תאים קלונוגניים ועיכוב גדילת הגידול. שינויים בביטוי החלבון נותחו על ידי צביעת אימונופלואורסנציה ו-western blotting. בנוסף, החוקרים בחנו את האטלס הגנומי של גידולי HNSCC על מנת לאתר קשרים בין ביטוי BAP1 לתוצאים אצל מטופלים.

החוקרים מצאו כי ביטוי יתר של BAP1 הוביל לעמידות לקרינה בשתי שורות התאים ומודל החיה. לעומת זאת, knock down של BAP1 הוביל לעלייה באוביקוונציה של היסטון H2A אשר ידוע כקשור בתיקון DNA. בנוסף, החוקרים מצאו כי חוסר ב-BAP1, מדכא את ההצטברות של מוקדי BRCA1 אשר קשורים ברקומבינציה הומולוגית אך הינו בעל השפעה מינימלית על מוקדי γ-H2AX ולא השפיע על חלבונים הקשורים בחיבור קצוות שאינם הומולוגיים. ממצא זה מצביע על כך כי BAP1 משפיע על רגישות לקרינה ב-HNSCC על ידי מודולציה של רקומבינציה הומולוגית. לבסוף, החוקרים מצאו כי בחולים עם HNSCC, ביטוי יתר של BAP1, קשור בשיעור גבוה יותר של כשלון טיפולי לאחר רדיותרפיה.

מקור: 

Liu, X. et al. (2018) Clinical Cancer Research. 24(3)

 

נושאים קשורים:  BRCA1,  סרטן צוואר,  HNSCC,  עמידות לטיפול,  קרינה,  BAP1,  פתוגנזה,  מחקרים
תגובות