חדשות

חוקרים מסקנדינוויה: יש לפחות חמש תת-קבוצות של מחלת הסוכרת באוכלוסייה

החוקרים סיווגו חולים לפי הסיבה לסוכרת, ואמרו כי ניתן לזהות חמש קבוצות נפרדות של המחלה, שיובילו לטיפול שונה ומיטבי בחולים

איי לנגהרנס בלבלב (צילום: ויקיפדיה)
איי לנגהרנס בלבלב (צילום: ויקיפדיה)

סוכרת היא למעשה חמש מחלות נפרדות, ויש להתאים את הטיפול לכל צורה של המחלה; כך טוענים חוקרים משבדיה ופינלנד, במאמר שפורסם בשבוע שעבר ב-The Lancet Diabetes and Endocrinology.

כיום מקובל לסווג סוכרת לשתי צורות בלבד – סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2. החוקרים טוענים, כי המחלה הרבה יותר מורכבת, וכי תגליתם מבשרת בתחום הזה את הטיפול העתידי בהתאם לכללי רפואה-מותאמת-אישית.

סוכרת משפיעה על 1 מכל 11 בגירים בעולם. החולה בה מצוי בסיכון מוגבר להתקף לב, שבץ מוחי, עיוורון, אי ספיקת כליות וקטיעת גפיים.

סוכרת מסוג 1 היא מחלה של המערכת החיסונית ובה מותקפים בטעות תאי הבטא בלבלב, יצרני ההורמון אינסולין, כך שאין מספיק מההורמון הזה כדי לבצע את בקרת רמות הסוכר בדם.

סוכרת מסוג 2 נחשבת למחלה שהיא תוצאה של אורח חיים לא בריא שמביא לעודפי משקל והשמנת-יתר שמשפיעים לרעה על הדרך שבה האינסולין פועל.

צוות המחקר מאוניברסיטת לונד השבדית והמכון לרפואה מולקולרית בפינלנד ריכז נתונים וניתח את הממצאים לגבי 14,775 חולי סוכרת. כולם עברו בדיקות דם קפדניות.

הממצאים הראו שיש לסווג את החולים לחמש קבוצות של חולים, בהתאם להבדלים שיידרשו להתאים לכל אחת מהן את הטיפול הנדרש.

בקבוצה אחת נכללים החולים בסוכרת המערכת החיסונית החמורה – ובאופן רחב מדובר בחולי סוכרת סוג 1 הפוגעת באנשים כשהם צעירים ("סוכרת נעורים").

בקבוצה 2 נכללים חולי סוכרת בחסר חמור של אינסולין, שבתחילה נראים כמו חולי קבוצה 1: צעירים, במשקל גוף בריא, שגופם נמצא במאבק פנימי כדי לייצר אינסולין, אבל המערכת החיסונית איננה אשמה בחסרונו.

בקבוצה 3 נכללים חולי סוכרת שהם עמידי-אינסולין באופן חמור: בדרך כלל עם עודף משקל ניכר. הגוף מייצר אינסולין, אבל חדל להגיב אליו.

בקבוצה 4 נמצאים חולי סוכרת הקשורה באופן בינוני למשקל-עודף: כלומר הם במשקל יתר אבל מבחינה מטבולית קרובים יותר למצב הנורמלי, לעומת אלו שבקבוצה 3.

בקבוצה 5 נמצאים חולי סוכרת הקשורה בגיל, במצב חומרה בינוני. הם מפתחים את תסמיני המחלה כאשר הם באופן מובהק מבוגרים יותר מאלו שבארבע הקטגוריות האחרות. חומרת מחלתם נוטה להיות בינונית.

החוקרים הסבירו כי סיווג החולים באופן זה יוביל לאבחון הרבה יותר מדויק ובהתאם לטיפול שיוצע לחולים. שלוש הצורות היותר חמורות יטופלו באופן יותר אגרסיבי לעומת השתיים האחרות.

חולים המשתייכים לצביר 2 יהיו מסווגים לחולי סוכרת סוג 2, מאחר שמחלתם איננה מחלה של המערכת החיסונית. החוקרים סבורים כי היא נובעת, כנראה, מליקוי בתאי הבטא שלהם ולא עקב עודף משקל, ולכן הטיפול שיש להציע להם יהיה דומה מאד לזה שמקבלים חולי סוכרת סוג 1 בהתאם לסיווג המקובל כיום.

לחולים בצביר 2 סיכון גבוה יותר לעיוורון בעוד שלחולי סוכרת בצביר 3 סיכון גבוה יותר לאי ספיקת כליות. עבורם יהיה זה יתרון גדול כאשר יעברו בדיקות סריקה משופרות לשם סיווג וסינון מדויק יותר.

ד"ר ויקטוריה סאלם, רופאה מייעצת וחוקרת קלינית מ"אימפריאל קולג'" בלונדון אמרה ל-BBC כי "רוב המומחים לסוכרת יודעים שהסיווג הקיים כיום לסוכרת סוג 1 ולסוכרת 2 איננו הכי מדויק וממצאי המחקר החדש, ללא כל ספק, יצביעו על הכיוון שבו נכיר, נדע ונלמד בעתיד על סוכרת".

עם זאת, היא הזהירה באופן מעשי לא יחולו שינויים בדרך שבה מטופלים כיום חולי הסוכרת. "המחקר סולל את הדרך לטיפולים מותאמים-אישית שיינתנו רק בעוד כמה שנים".

כמו כן הדגישה, כי אוכלוסיית המחקר כללה רק חולים במדינות סקנדינביה בעוד שהסיכונים לסוכרת הם שונים בין אזורי תבל, כמו למשל בקרב יוצאי מדינות דרום אסיה. "יתכן מאד שיש 500 תת-קבוצות של המחלה והיא תלויה בגנטיקה ובהשפעות סביבת החיים המקומית של החולים".

נושאים קשורים:  חדשות,  סוכרת,  סיווג,  מחלה,  אינסולין,  תאי בטא,  מחקר
תגובות