דעות

קמפיין משרד הבריאות נגד זיהומים לא מצביע על הבעיה המרכזית

לא המטופל ובני משפחתו הם הבעיה המרכזית המובילה לתמותה מזיהומים בבתי חולים, אלא תשתיות אשפוז מיושנות שאינן מתאימות לצורכי האוכלוסייה, לצד עומסים בלתי־נסבלים

"בישראל מתים בכל שנה כ–4,000 בני אדם מזיהומים בבתי חולים. שמירה על סביבה היגיינית בבתי חולים היא האחריות של כולנו" — זו הכותרת שבה פתח באחרונה משרד הבריאות קמפיין ציבורי רחב בנושא המלחמה נגד תמותה מזיהומים במערכת הבריאות.

הקמפיין חשוב, נכון וראוי, אף אם בפועל יינצלו חיים של אדם אחד בלבד. עם זאת - ומבלי להפחית בחשיבות של כל פעולה שבכוחה לצמצם תמותה שמקורה בזיהומים במערכת האשפוז - יש לומר כי לא המטופל ובני משפחתו הם הבעיה המרכזית.

נכון להיום, תשתיות אשפוז מיושנות שאינן מתאימות לצורכי האוכלוסייה, לצד עומסים בלתי־נסבלים, הם כר פורה לצמיחה ולשגשוג של זיהומים. אף שבשנים האחרונות חלה ירידה בשיעור הזיהומים בפגיות, ישראל ממשיכה להחזיק בנתון לא מחמיא, שלפיו שיעור הזיהומים בפגיות הוא פי שלושה ממדינות המערב. כמו כן, רבים מהמטופלים במערכת האשפוז, בעיקר במחלקה הפנימית והגריאטרית, חווים מציאות של צפיפות איומה בחדרי האשפוז, מיטות אשפוז במסדרון, עומסים בחדרי ההמתנה ובמיון, ותור של מיטות במסדרון בהמתנה לביצוע בדיקת הדמיה.

כל עוד ימשיכו להשכיב שישה מאושפזים ואף יותר (כשלעתים אחד מהמטופלים אף נושא מחולל מחלה זיהומית) בחדר שנבנה במקור לשלוש מיטות, ושלצדו תא שירותים אחד — זיהומים ימשיכו לשגשג, ומטופלים ימשיכו למות מכך. כל עוד זו המציאות, ספק רב עד כמה קמפיין תקשורתי, חשוב וטוב ככל שיהיה, יכול לצמצם תמותה מזיהומים באופן אמיתי ודרמטי.

ראוי שהממשלה תביט בכנות ובאומץ על תנאי האשפוז הקיימים במערכת הציבורית. מנתונים שמתפרסמים מדי שנה עולה התמונה הבאה: מספר מיטות האשפוז הכללי בישראל הוא 2.3 מיטות ל–1,000 איש, בעוד הממוצע ב–OECD הוא 3.7. בנוסף, שיעור תפוסת המיטות הממוצע באשפוז כללי בישראל הוא 94%, בעוד הממוצע ב–OECD הוא 77%. יש הטוענים כי שיעור התפוסה מלמד על יעילות בניצול משאבי ציבור — אך בפועל, את המחיר משלמים חולים בחייהם.

ברוח הקמפיין שטוען כי "שמירה על סביבה היגיינית בבתי חולים היא האחריות של כולנו", יש להפנים כי התמודדות אמיתית עם בעיית הזיהומים במערכת הבריאות הציבורית כרוכה בשיפור תשתיות האשפוז ובפיתוח מואץ של מסגרות טיפוליות בקהילה כחלופה לאשפוז. ראוי שבבתי החולים יאשפזו רק מי שלבית החולים יש יתרון יחסי בטיפול בהם — מכיוון שבמחלקות האשפוז שוכבים מטופלים שלעתים עצם השהייה שלהם בבתי החולים מסוכנת יותר מהבעיה שבגינה הם נמצאים שם. אלה מטופלים שמבחינה מקצועית ואנושית צריך להעניק להם טיפול במסגרת ביתית או קהילתית.

ראוי להתייחס לפיתוח מערך משוכלל של מסגרות טיפוליות בקהילה כחלופה לאשפוז, כאל משימה לאומית רבת חשיבות.

* המאמר פורסם לראשונה ב"דה מרקר"

נושאים קשורים:  דעות,  זיהומים,  אשפוז,  OECD,  מצב מערכת הבריאות,  משרד הבריאות,  קמפיין
תגובות
אנונימי/ת
02.01.2018, 11:28

אני מבקשת לדעת מי אחראי לזיהומים בבית.שמתרחשים ללא ידיעת הדיירים ומסכנים אותם ללא יכולת להתגןנן.רשויות אינטרסנטיות ומימסד נגוע גם כן. מה פשר התופעה הזו??איך יתכן דבר כזה אם במדינת חצר אחורית ועולם שלישי!!!

04.01.2018, 09:17

בתור יועץ המסתובב בבתי החולים, אני תמיד נדהם מכמות הרופאים והאחיות המסתובבים עם בגדי חדר הניתוח הירוקים במסדרונות בית החולים, יושבים עם בגדים אלו בחדר האוכל, לא טורחים להוריד את הכובע בזמן האכילה ואין שום אכיפה בנושא

אנונימי/ת
16.01.2018, 10:24

גם אם כל התשתיות יהיו מצוינות בסופו של דבר המשמעת תתרופף והאחות והרופא לא יבצעו היגיינת ידיים. למה? כי בני אדם לא בנויים באופן טיבעי להקפדה מהסוג הזה. הם לא יבצעו את זה מעצמם ומיוזמתם אם אף אחד לא מפקח עליהם באותו זמן.

06.02.2018, 06:13

לפי כל הדעות שלך בארבע הדפים מרגישים את חוסר הידע ההגיוני ורפואי המינימלי עד כדי פחד . אתה כותב דברים לא ידועים לך בכלל . המטרה שלך פה , הינם התגובות שאתה מקבל מרופאים כמוני שחושבים שאתה תקרא ותבין , אבל המטרה שלך זה לכתוב ממש ללא קשר למציאות בכדי לספוג תגובות שהם הדבר העיקר שאתה חופץ בהם . אני בתור רופא שותק במכללה בזמן לימודים ושואל רק כשלא מובן לי ואתה מוסמך לכתוב כתבות בעיתון מכובד באינטרנט , זה כמו שאני אכתוב מאמר כל שבוע בנושא פיזיקה גרעינית , ולפעמים בתור מומחה לכלכלה . אז תפסיקו להתייחס ולבזבז את זמנכם היקר . בוקר טוב לכולם והמשך שבוע שקט .

06.02.2018, 06:14

סליחה על שגיות כתיב , אני ישנוני עדיין .