חדשות

שר הבריאות ליצמן מבטיח: נפסיק את חטיפות הרופאים בין קופות החולים

ליצמן אמר הדברים בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת, שעסק בהגבלת התחרות בין הקופות; מנכ"ל "מכבי שירותי בריאות": "אנחנו המנכ"לים צריכים להתנהג יותר בסדר"; מנכ"ל "כללית": "הידרדרנו למדרון חלקלק"; ליצמן הודיע כי הוא מסיר את תמיכתו בהצעת החוק בעניין של ח"כ דוד אמסלם

שר הבריאות יעקב ליצמן בתדרוך לתקשורת (צילום: אוהד צוויגנברג / פלאש 90)

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע אתמול (ד') בישיבה שקיימה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, כי יפעל להגביל להגבלת התחרות בין קופות החולים. עם זאת ליצמן הבהיר כי ידרוש להכניס שינו בהצעת החוק שהגיש ח"כ דוד אמסלם ("ליכוד") בנושא.

"כל קופות החולים נוהגות באותה דרך תחרות... תחרות זה בסדר, אבל זה שבן-לילה חוטפים רופאים ומבוטחים ויש גם מאכערים – זה לא. את זה צריך להפסיק. אם אמצא נוסחה המקובלת על כולם ונסתדר יכול להיות שנבקש להוריד את הצעת החוק. ניסיתי שנה שלמה לטפל בנושא הזה ולא הצלחתי. אבל כולם מבינים שצריך לרסן את התחרות הזאת".

שעות אחדות לאחר הדיון בוועדה הודיע ליצמן במליאת הכנסת שהוא עוצר בינתיים את קידום הצעת החוק. "כלכליסט" דיווח הבוקר (ה'), כי ליצמן אמנם הבהיר מתחילת הדרך שהחוק המוצע צפוי לעבור התאמות ושינויים, אולם לאחר שתמך בו בוועדת השרים לענייני חקיקה החליט כי הוא מתכוון להחזיר את הגלגל אחורה. "שלושת רבעי מתוכן החוק המוצע יוצא ממנו", אמר שר הבריאות במליאה, על פי הדיווח. "הצעת החוק המוגשת איננה מושלמת ואיננה מקובלת ודורשת תיאום בין משרדי הממשלה".

הוא הודיע כי בכוונתו לתאם מהלך כולל בנוגע לריסון התחרות בין הקופות שבו ישותפו משרדי ממשלה נוספים ובהם האוצר, המשפטים והכלכלה. רק לאחר מכן יובא החוק המוצע בשנית לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. הצעת החוק במתכונתה הנוכחית כפי שהוגשה על ידי ח"כ אמסלם ונדונה בוועדת הבריאות עברה בקריאה טרומית (42-54), "אלא שכעת אין לה משמעות גדולה" צוין בדיווח.

בדיון בוועדה, שהוקדש לתחרות בין הקופות להעברת מבוטחים, השתתפו 18 חברי כנסת וראשי כל ארבע הקופות .

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר בדיון: "זה נראה כמו 'פסטיבל של מאכערים', ההעברות הללו מקופה לקופה. המאכערים הולכים לקבוצות האוכלוסייה החלשות ביותר - הערבים והחרדים. כי זה קל שם. מצבם הכלכלי קשה, אז בשביל לחסוך 500 שקל מעבירים אותם מקופה לקופה. יותר מדי תלונות ודיווחים בנושא הזה הצטברו בחודשיים האחרונים. צריך לעשות חשבון נפש. על מי בדיוק הן (הקופות) חוסכות? אלה הם בני אדם, מקבלי שירות".

אלאלוף התייחס למקרה שפורסם בתקשורת, לפי רופא מסכנין קיבל כ-300 אלף שקל בחודש מ"כללית" תמורת מעבר עם אלפי מבוטחים לקופה. "הוא רק הראשון בתור", אמר אלאלוף, "רופאים אחרים ידרשו שכר דומה - ואז המדינה תיאלץ לכסות את גירעונות קופות החולים, שרק יעלו".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר: "אין פה באמת בחירה חופשית של מבוטחים שמחליטים לעבור מקופה לקופה כי הם מקווים שהשירות השתפר. הוא לא. צריך להחזיר את המערכת לאיזון, שהתחרות בין הקופות תהיה על הדברים הנכונים, שהמשאבים ישמשו ליצירת שירות טוב".

מנכ"ל "לאומית" שירותי בריאות, נסים אלון, אמר: "הקופות מפרות את הכללים - צפצוף מוחלט. הן מעסיקות סוכני מכירות, מאכערים שעוברים מדלת לדלת, משלמות שוחד כדי לעבור מקופה לקופה. רופאים ועסקנים אומרים לנו: 'אנחנו עושים אקזיט על המרפאה'. אני מעריך שחצי מיליארד שקלים בשנה הולכים על פעילות זאת - ולא על תרופות".

מנכ"ל קופת חולים "מאוחדת", זאב וורמברנד, אמר: "מוטב שהצעת החוק של ח"כ אמסלם לא הייתה באה לעולם. לא יכולה להיות הצעת חוק פרטית, שנכתבה על ידי יועצת משפטית של קופת חולים לאומית. איתי כלל לא דיברו על הנושא הזה. אנחנו תיעדנו 'פשעים' שנעשו בסכנין: איסוף מידע ונתונים מתוך מרפאה עצמאית שלנו. תיעדנו רכב של קופת חולים כללית שחיכה (לקבל את הנתונים). משרד הבריאות יכול לעצור תקציבי פיתוח של הקופות, להדיח מנכ"לים, אבל לא עושה זאת. הגיע הזמן שיתעורר".

מנכ"ל "מכבי שירותי בריאות", רן סער, אמר: "יש דברים שצריך לטפל בהם. התחרות הזאת מתרחשת באזורים שבהם ניתן להעביר כמויות של מבוטחים, בעיקר בגלל מבנה האוכלוסייה. אבל זה שולי, ולא העיקר. לא צריך שום חוק בנושא הזה. לרגולטור יש כלים לטפל בתופעה. אנחנו, המנכ"לים, צריכים להתנהג יותר בסדר. תחרות היא המנוע הכי חשוב במערכת הבריאות. תטפלו בסרחים העודפים ואל תפגעו בתחרות".

מנכ"ל "שירותי בריאות כללית", נועז בר ניר, אמר: "הידרדרנו למדרון חלקלק. הצעת החוק של ח"כ אמסלם בבסיסה נכונה מאוד. למען יראו וייראו".

במהלך הדיון התפתח דין ודברים בין יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, לבין שר הבריאות ליצמן.

פרופ' אידלמן: "במהלך השנים הממשלה ובעיקר האוצר ניסו דווקא לעודד תחרות. שנים שמענו שצריך קופה חמישית כי אין מספיק תחרות. עכשיו יש דרישה הפוכה. מי שסובל מהצעדים האלה הם קודם כל המטופלים. יש פה כל הזמן רמזים שהרופאים הם שורש הבעיה ויש לפגוע בהם. אלא שהרופאים אינם הבעיה, הם הפתרון".

ליצמן: "האם אתה מסכים שאסור לאשר לרופא לקבל מהמתחרה 240 אלף שקל?"

פרופ' אידלמן: "מסכים. זה מוגזם".

ליצמן: "אבל זה קורה אצלך במערכת יום יום".

פרופ' אידלמן: "במדינה מתוקנת יש ממונה על השכר. אנחנו בעד הסכמים קיבוציים".

ליצמן: "אתה מייצג רופאים. האם מותר לי להעלים עין מזה?".

אידלמן: "הרופא איננו הבעיה והוא לא גונב כסף".

רכז הבריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, אורן גבע, אמר: "התחרות הגיעה למקומות שאיננה משרתת, אלא פוגעת באזרח. נתמוך בקידום מהלכים משמעותיים שבהם התחרות מתמקדת בשיפור הרפואה והשירות לאזרח".

חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) ומאיר כהן (יש עתיד) התריעו מפני ריסון חזק מדי של התחרות, ו'כליאת' מבוטחים בקופת החולים חרף רצונם לעבור לקופה אחרת.

ח"כ טאלב אבו עראר (הרשימה המשותפת) סיפר על מקרים שבהם הועברו מבוטחים מקופה לקופה בלא ידיעתם. שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הגיבה: "ייתכן שהפתרון לבעיה הוא לאחד בין שתי קופות חולים או לפצל את קופת חולים כללית".

נושאים קשורים:  חדשות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  קופות החולים,  תחרות,  דיון,  הר"י,  פרופ' ליאוניד אידלמן,  ועדת הבריאות של הכנסת
תגובות
10.11.2017, 09:38

בכלל אין תחרות אמיתית כי החוק מכתיב כל מה שחייב לתת למטופלים. ואף קופה לא תיתן מעל ומעבר לזה ולפעמים תיתן פחות אם היא יכולה. ולגבי מושלם וכל אחיו עם חוק הצינון החדש אין לביטוחים האלו כלל משמעות. למה צריך מבנה אחד בעיר X שבמרתף יש קופה אחד בקומת קרקע קופה שנייה ובקומה 1 קופה שלישית? שילוש של צוות ציוד חשמל וכו. ואותם רופאים עוברים בין קומה לקומה בשעות מסויימות של היום. תעשו בריאות ממשלתית אמיתית עם גורם משלם אחד תשלמו לכולם (רופאים מזכירות וכו) באופן הולם תפסיקו בזבוז וכפל משאבים תעבדו בכל שעות היום שיהיה פחות תורים. 4 הקופות ותחרות זה ישראבלוף אחד גדול כמו כל דבר במדינה הזאת.

אנונימי/ת
10.11.2017, 09:47

מתי לוקחי החלטות יבינו שבסופו של יום התנאים מדברים? הבת אין אני מצקוון לכסף, נוחות הגעה לעבודה, מספר שעות, עומס וכד. למה לא רוצים להבין ששיטות כח לא עובדות. לא למדתם כלום ממה שקרה עם מזרך אירופה. לא למדתם כלום כאשר יותר ויותר רופאים צעירים עוזבים את בארץ לקנדה וראה״ב. לא לומדתם כלום כאשר הרפואה הציבורית מתמותת והרפואה הפרטית רק צומחת. לא למדתם כלום אחרי שמשרד הבריאות באמצו פרסם לפני כמה שנים שגיל הממוצא של הרופאים בישראל הוא הכי גבוה מכל המדינות הOECD. עם רק הייתם מפעילים את הראש הצורה יעילה הייתם מפסיקים את הבדיקה הכלכלית ע״ש ״הסכם קיבוצי״ והייתם עוברים לפול טיימרים. ואז, לא יהיה צורך יותר בכל המקומות הפרטיים למיניהם. אבל כנראה יש אינטרסים אחרים. אז...אל תשאימו את הרופאים שמחפשים פטרונות יותר נורמליים לבעיות שאתם לא מסוגלים לפטור.

אנונימי/ת
10.11.2017, 10:28

פגיעה בסיסית בזכויות חופש הפרט
יש להפסיק לדבר ולהתחיל לאיים בשביתה. לייצמן כוחני ושתלטן
הגיע הזמן לאיידלמן להתנהג כנציג עובדים שפוגעים בזכויותיהם

10.11.2017, 13:32

אידלמן מזמן עזב את הפלנטה שלנו והוא לוקה במחלת גבהים ממרום הפלנטה הבינלאומית שלו.
עם זאת ברור שהפתרון צריך להגיע מהר״י וראשה. בתוך שנה תערכנה בחירות ליו״רות הר״י.
צריך לקדם את סיכויו של מועמד בעל עמוד שדרה ודעה נחרצת נגד הלינץ׳ המבוצע מזה שנתיים ברופאים ובמקצוע הרפואה במקום מועמד צללים המומלך על ידי מנגנון בירוקרטי שמן ושבע שכל מעייניו נתונים למניעת גלים ושקט תעשייתי.
יש מועמד כזה?

אנונימי/ת
10.11.2017, 14:02

"....אמר אלאלוף, "רופאים אחרים ידרשו שכר דומה - ואז המדינה תיאלץ לכסות את גירעונות קופות החולים, שרק יעלו". ומדוע רק לו מותר להעלות את השכר של עצמו? האם הוא השקיע עשרות שנים בלמידת וביישום מקצוע מועיל לחברה? שיעלו את השכר לכלל הרופאים ויקצצו משכרם ומהטבותיהם של חברי הכנסת המכהנים והפורשים.

אנונימי/ת
14.11.2017, 19:15

טעות. אין סכום מוגזם.
אם מציעים לבעל מקצוע סכום מסוים תמורת שרותיו, כנראה שהוא שווה את זה.
הכל ביזנס כמו שברור לכולכם מזמן,
ואף אחד לא תורם או נותן מתנות.
אנו לא צריכים לקבוע תקרת שכר "מוסרית" על מנת לא "להתנשא מעל המטופלים שלנו שלא מרוויחים שכר גבוה, זו צביעות גדולה מאין כמוהה וכולם יודעים למה.
לגבי החוק, נו...
מי שבאמת מקורב לאנשים הנכונים במוקדי הכח זה לא צריך לשנות לו.

אנונימי/ת
15.11.2017, 12:24

בעסקים פרטים אין סכום מוגזם.
כאשר מדובר בכסף ציבורי (לגבי כל מקצוע / תפקיד, לאו דווקא רופא) בוודאי שיש סכום מוגזם, וצריכה להיות רגולציה.