אוטיזם

הקשר בין נטילת נוגדי דיכאון במהלך ההריון לבין אוטיזם בקרב הצאצאים

מחקר חדש מצא כי הקשר בין שימוש בנוגדי דיכאון במהלך ההריון ואוטיזם, בעיקר אוטיזם ללא נכות אינטלקטואלית, עשוי להיות תוצר יחיד של מבלבלים (confounders)

03.08.2017, 10:04
נוגדי דיכאון, תרופות (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש בוצע במטרה לחקור את הקשר בין שימוש אימהי בנוגדי דיכאון במהלך ההריון והפרעות על הספקטרום האוטיסטי בקרב הצאצאים.

המחקר הינו מחקר עוקבה פרוספקטיבי תצפיתי שעשה שימוש בהשוואות בשיטות רגרסיה, התאמת Propensity score, בקרת אחים ובקרה שלילית. המחקר נערך במחוז שטוקהולם בשבדיה.

254,610 משתתפים בגילאים 4-17, כולל 5,378 עם אוטיזם, שהתגוררו במחוז שטוקהולם ב-2001-2011 ונולדו לאימהות שלא לקחו נוגדי דיכאון והיו ללא הפרעות פסיכיאטריות, אימהות שלקחו נוגדי דיכאון במהלך ההריון או אימהות עם הפרעה פסיכיאטרית שלא לקחו נוגדי דיכאון במהלך ההריון. שימוש אימהי בנוגדי דיכאון תועד במהלך ראיון במהלך יריון ורישומי מרשמים.

התוצא הראשוני בנמדד היה אבחנה של הפרעות על הספקטרום האוטיסטי בקרב הצאצאים, עם או ללא נכות אינטלקטואלית.

מתוך 3,342 ילדים שנחשפו לנוגדי דיכאון במהלך ההריון, 4.1% (136 משתתפים) היו בעלי אבחנה של אוטיזם בהשוואה ל2.9% (353 משתתפים) בקרב הילדים שלא נחשפו לנוגדי דיכאון ואמם הייתה בעלת היסטוריה של הפרעה פסיכיאטרית (adjusted odds ratio 1.45 ; 95%CI 1.13-1.85). אנליזת propensity score הובילה לתוצאות דומות. התוצאות באנליזת בקרת אחים היו באותו הכיוון, אבל עם רווחי סמך רחבים יותר. בהשוואות בקרה שלילית, לא נמצאה עדות לעלייה בסיכון לאוטיזם בקרב ילדים שאביהם לקח נוגדי דיכאון במהלך תקופת ההריון (1.13 ; 0.68-1.88). בכל האנליזות, הסיכון עלה רק בנוגע לאוטיזם ללא נכות אינטלקטואלית.

הקשר בין שימוש בנוגדי דיכאון במהלך ההריון ואוטיזם, בעיקר אוטיזם ללא נכות אינטלקטואלית, עשוי להיות תוצר יחיד של מבלבלים (confounders). חקירה של המכניזם הביולוגי הפוטנציאלי מאחורי הקשר עשוי לסייע להבנה של מכניזם שניתן לשינוי באטיולוגיה של אוטיזם. חשוב לציין, הסיכון האבסולוטי לאוטיזם היה קטן, ובאופן תיאורטי אם אף אישה הרה לא תיקח נוגדי דיכאון, מספר המקרים שעשויים להימנע יהיה קטן.

מקור: 

Rai Dheeraj, Lee Brian K, Dalman Christina, Newschaffer Craig, Lewis Glyn, Magnusson Cecilia et al.
Antidepressants during pregnancy and autism in offspring: population based cohort study
BMJ 2017; 358 :j2811

נושאים קשורים:  אוטיזם,  ASD,  הספקטרום האוטיסטי,  נוגדי-דיכאון,  הריון,  מחקרים
תגובות