• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
בנזודיאזפינים

בנזודיאזפינים והסיכון לתמותה מכל הסיבות

מחקר עוקבה מבוסס אוכלוסייה גדול מצביע על כך כי לא קיימת עלייה, או לכל היותר קיימת עלייה מינורית, בסיכון לתמותה מכל הסיבות הקשור עם התחלת טיפול בבנזודיאזפינים

18.07.2017, 10:27

מחקר חדש בוצע במטרה להעריך את הסיכון לתמותה מכל הסיבות הקשור עם התחלת, בהשוואה לאי התחלת, טיפול בבנזודיאזפינים בקרב מבוגרים, ולנגוע במגבלות הטיפול הפוטנציאליות ומבלבלים הקשורים לשימוש בקבוצת ביקורת לא פעילה. המחקר הינו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שהתבסס על מסד נתונים גדול בארה"ב.

נכללו במחקר ביקורי רופא/ה מותאמים 1:1 של מתחילי בנזודיאזפינים ועוקבה אקראית של לא מתחילי בנזודיאזפינים, בתוך 14 יום מהביקור (1,252,988 ביקורים), בין יולי 2004 ודצמבר 2013. על מנת לבחון מגבלות הטיפול ומבלבלים, מטופלים נדרשו למלא לפחות מרשם אחד לתרופה כלשהי ב-90 יום ו91-180 יום לפני מועד קבלת הנתונים (תאריך תחילת הטיפול בבנזודיאזפינים עבור מתחילי טיפול ותאריך הביקור במרפאה עבור לא מתחילי טיפול), ובוצעה הערכה של high dimensional propensity score על בסיס יותר מ-300 משתנים. התוצא הראשוני שנמדד היה תמותה מכל הסיבות, כפי שנבדק על ידי רישומי תמותה בביטוח הלאומי.

במהלך תקופת מעקב של 6 חודשים, 5,061 ו-4,691 מקרי תמותה אירעו בקרב מתחילי טיפול בבנזודיאזפינים ולא מתחילי טיפול בבנזודיאזפינים (9.3 בהשוואה ל-9.4 אירועים ל-1,000 שנות אדם ; Hazard ratio 1.00 ;י95%CI 0.96-1.04).עלייה של 4% (95%CI 1-8) עד 9% (2-7) בסיכון לתמותה נצפתה קשורה עם התחלת טיפול בבנזודיאזפינים בתקופת מעקב של 12 ו-48 חודשים בתת קבוצה של מטופלים צעירים יותר ומטופלים שהחלו טיפול בתרופות קצרות טווח. באנליזה שניונית שהשוותה 1:1 מטופלים תואמים שהחלו טיפול בבנזודיאזפינים עם בקרה פעילה, למשל מטופלים שהחלו טיפול עם SSRIs, שימוש בבנזודיאזפינים היה קשור עם 9% (95%CI 3-16) עלייה בסיכון.

מחקר עוקבה מבוסס אוכלוסייה גדול זה מציע כי לא קיימת עלייה, או לכל היותר קיימת עלייה מינורית, בסיכון לתמותה מכל הסיבות הקשור עם התחלת טיפול בבנזודיאזפינים. אם אכן קיימת השפעה מזיקה, היא ככל הנראה קטנה בהרבה מכפי שהוצע בעבר ובעלת משמעות קלינית לא ברורה. מבלבלים שאריים עשויים להסביר לפחות חלק מהעלייה הקטנה בסיכון לתמותה שנצפה באנליזה מסוימת.

מקור: 

Patorno Elisabetta, Glynn Robert J, Levin Raisa, Lee Moa P, Huybrechts Krista F.  Benzodiazepines and risk of all cause mortality in adults: cohort study
BMJ 2017; 358 :j2941

נושאים קשורים:  בנזודיאזפינים,  תמותה,  BZ,  מחקרים
תגובות

hello Can you pls publish the sponsor of this article