חדשות

צנתור בלב עובר בשבוע ה-28 להריון בוצע בהצלחה במרכז הרפואי "הדסה"

העובר סבל מהיצרות קשה של מסתם אבי העורקים, שאיימה לנוון את החדר השמאלי בלבו; בעזרת בלון שהוחדר באמצעות מחט מדופן בטן האם שוחררה החסימה

צוות רב-תחומי בצנתור שנעשה בעובר בשבוע ה-28 במרכז הרפואי "הדסה" (צילום: "הדסה")

צנתור ראשון מסוגו בלבו של עובר בשבוע ה-28 להריון בוצע בשבוע שעבר במרכז הרפואי "הדסה" בעין כרם. ההליך נועד להציל את חייו של העובר, שסובל מבעיה לבבית קשה, ולדברי בית החולים מדובר בפרוצדורה ראשונה מסוגה בישראל.

את הצנתור ביצע צוות רב-תחומי משולב, שכלל מומחים בקרדיולוגית ילדים ביניהם פרופ' עזריה ריין, מנהל מחלקת לב ילדים, ד"ר שגיא גברי, מנהל שירות צנתורי ילדים, ד"ר גור מיינצר, מומחה בצנתורי לב ילדים וכן מומחים ברפואת העובר, ביניהם ד"ר יובל גיאלצ'ינסקי, אחראי תחום רפואת העובר בעין כרם, פרופ' שמחה יגל, מנהל האגף לגניקולוגיה ומיילדות וד"ר נילי ינאי, מומחית במיילדות ובגניקולוגיה. בנוסף השתתף בהליך צוות מרדימים בראשותה של המרדימה הבכירה ד״ר קרוליין ויליגר.

פרופ' ריין סיפר: ״האם פנתה אלי לקבלת חוות דעת לאחר שעלה החשד להתפתחות מום לב קשה בעובר שלה. המום שאובחן הוא היצרות קריטית של מסתם אבי העורקים. מצב זה מלווה בפגיעה חמורה בתפקוד החדר השמאלי, שלא הצליח כמעט להתכווץ ולבצע את תפקידו אל מול החסימה. להורים הוסבר כי במצב הזה, ללא טיפול, החדר השמאלי עלול להתנוון ולא יהיה מסוגל להעביר דם לגוף התינוק לאחר הלידה. נידונו מולם כמה אפשרויות לפעולה. בני הזוג בחרו באפשרות הצנתור שבה ינסה הצוות לבקע את המסתם המוצר בלב העובר באמצעות בלון".

ד״ר גיאלצ׳ינסקי הוסיף: ״במהלך הצנתור, שנעשה תחת הרדמה אפידוראלית לאם והרדמה גם של העובר, שהרי איננו רוצים שיחוש בכאב, הכנסנו מחט עדינה מאוד דרך דופן הבטן של האם לדופן בית החזה של העובר וישירות לחדר שמאל של לב העובר.

"דרך המחט הועבר תיל עדין לאבי העורקים של העובר, דרך המסתם המוצר, שעליו בלון מתאים. הבלון נופח באופן מבוקר - וכך למעשה הורחב המסתם. הפעולה המורכבת והעדינה דרשה מקסימום של ריכוז ודיוק רב, מכיוון שברור שכל פגיעה בלב עשויה להוביל למוות מיידי של העובר".

ד"ר גברי הוסיף: "הצנתור הזה מבוצע במרכזים מעטים בעולם. בודדים ביצעו אותו. כמובן שהיה חשש גדול, אבל המקרה הציב בפנינו אתגר רפואי שיש להתמודד אתו בדרך לא שגרתית. הפעולה עברה ללא סיבוך. מיד בסיום הפרוצדורה ראינו שיפור בזרימת הדם דרך המסתם המוצר".

לדברי הרופאים, האם והעובר עברו בבוקר שלאחר הצנתור בדיקה מקיפה, שכללה אקו לב עוברי. "נראה לנו כי תפקודו של החדר השמאלי בלב העובר השתפר באופן משמעותי. האם שוחררה למעקב מרפאתי מסודר", נמסר.

ד"ר גברי סיכם, כי ״אנו נמצאים כיום בעידן רפואי חדש בתחום רפואת העובר וקרדיולוגיה, שמציע לא רק אבחון אלא גם טיפול טרום לידתי. ולכן קיימת חשיבות רבה בהפניית נשים הרות לאקו לב עוברי. אנו מאמינים כי הצלחת ההליך תשפר מאוד את סיכוי התינוק לחיים בריאים וארוכים".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  צנתור,  רחם,  עובר,  פרוצדורה
תגובות
09.07.2017, 14:07

מדהים!

16.08.2017, 13:04

מדהים עד כמה הרפואה בארץ מתקדמת....