חדשות

דו"ח משרד הבריאות: שיפור כמעט בכל מדדי האיכות שנמדדו בבתי החולים השנה

המשרד פירסם אתמול את דו"ח מדדי האיכות של בתי החולים בישראל, שכלל 15 מדדים חדשים; לגבי 19 המדדים שנמדדו בשנים שעברו, נמצא שיפור כמעט בכולם; דירוג בתי החולים לפי הציון הכולל: "סורוקה" עם 94.3, "רמב"ם" עם 93.9, "מאיר" עם 93.7, "הדסה" עם 93.1 ו"קפלן" עם 91.6

בית חולים בישראל (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות פירסם אתמול (ד') את דו"ח מדדי האיכות של בתי החולים בישראל לשנת 2016, המציג שיפור כמעט בכל המדדים שנבדקו השנה לעומת השנה הקודמת. המדד הקיף 28 בתי חולים כלליים, 42 מוסדות גריאטריים, 20 מחלקות ובתי חולים פסיכיאטריים ושירותי אמבולנסים וגם בחן את תחנות טיפות חלב. אלו, ברובן, לא עמדו ביעדים שהוצבו להן. הדו"ח הוצג בכנס השנתי של "שקיפות ואיכות בבריאות".

בשקלול כל 34 מדדי האיכות שנבחנו הפעם (לעומת 19 בלבד בדו"ח השנה שעברה), לגבי כל היעדים שהוצבו לבתי החולים, החמישה שבראש הרשימה הם: "סורוקה" עם ציון כולל של 94.3, "רמב"ם" עם 93.9, "מאיר" עם 93.7, "הדסה" עם 93.1 ו"קפלן" עם 91.6. בתחתית הרשימה ניתב "לניאדו", עם 69.6.

שבץ מוחי - מהדו"ח עולה, כי זמן ההמתנה הממוצע של מטופל לביצוע בדיקת MRI או CT מרגע ההגעה לבית החולים במקרה של שבץ מוחי התקצר מ-55 דקות בשנת 2015 ל-38 דקות בשנת הדו"ח - 2016. המרכז הרפואי "זיו" בצפת מוביל במדד זה עם 18 דקות המתנה בלבד לבדיקה זאת, אחריו "הדסה" עין כרם עם 21 דקות ואחריו והמרכז הרפואי לגליל בנהריה עם 25 דקות המתנה. אחריהם ניצבים: "בני ציון" 25, "שערי צדק" 28, "רמב"ם" 28.5, "סורוקה" ובית החולים הסקוטי בנצרת 30.

זמן ההמתנה הארוך ביותר מבין כל בתי החולים נמצא ב"וולפסון" - 75 דקות. לפניו בתחתית ניצב לניאדו עם 60.5, השרון ואיכילוב 59 ובילינסון 53.

צנתור לב - ביצוע צנתור בתוך 90 דקות מרגע ההגעה לבית החולים עם אוטם הוא היעד שנקבע למדד. בשנת 2013 רק 68% מבתי החולים עמדו בלוח הזמנים הזה. ב-2016 כבר מדובר על 90% מבתי החולים. בהשוואה בין בתי החולים: "כרמל" בחיפה בראש הרשימה עם 95% מהמקרים שצונתרו בתוך פרק הזמן שנקבע. "פורייה", "קפלן" ו"אסף הרופא" עם 94% מהמקרים. "וולפסון", "ברזילי" ו"סורוקה" עם 93% מהמקרים. "מאיר" עם 88% (בשנה שעברה היה הראשון במדד זה, עם 94% מהמקרים). "שיבא", "שערי צדק" ו"זיו" עמדו ביעד בכ-85% מהמקרים.

הדו"ח מצא, כי נשים מקבלות טיפול זה מאוחר יותר מגברים. בתוך 90 דקות, בעיקר בגילאי 80 ומעלה, רק 73% מהנשים צונתרו בתוך פרק הזמן של 90 דקות, לעומת 85% מהגברים.

נטילת אספירין - מדד זה בחן את ההמלצה לנטילת אספירין לאחר התקף לב. אספירין מוריד את הסיכוי לתמותה, לשבץ לב ולשבץ מוחי, ומפחית אירועים לבביים חוזרים בכ-20%. כלל בתי החולים הראו נתונים גבוהים של 94% לפחות. בראש הדירוג: "מעייני הישועה", "פורייה" ו"מאיר " עם 100% מהמקרים. "בילינסון", "שערי צדק", "קפלן", "אסף הרופא" ו"זיו" עם 99% מהמקרים.

מתן אספירין על ידי צוות האמבולנס  - זאת, במקרים שבהם קיים חשד לאירוע חד בלב. פעולה זו נכנסה למדד רק השנה ונמצא כי בוצע ב-95% מהמקרים בממוצע.

הנחיות ממוקדן בטלפון לביצוע החייאה בעת חשד לדום לב ניתנו ב-91% מהמקרים. ב-38% מהמקרים הפונים לדווח על חולה למוקד סירבו לבצע בו החייאה, למרות שידול המוקדן והנחיות שהוא העביר. במרחב ירדן נרשמו 48% סירוב, במרחב לכיש 47% ובמרחב אשר 46%. שיעור הסירובים הנמוך ביותר - במרחב ירושלים - 19% בלבד.

ניתוח לתיקון שבר בצוואר הירך בתוך 48 שעות מרגע ההגעה לבית החולים - היעד שנקבע כמדד הוא 85% מהמקרים. בקנדה הוא 86.1% ובבריטניה 88.5%
בתי החולים שעמדו במדד בשיעור הגבוה ביותר הם "מאיר" (96%), "שערי צדק" (94%) ו"נהריה" (93%). בתחתית הרשימה: "לניאדו" (47%), "הסקוטי" (70%), "וולפסון" (81%) ו"בני ציון" (75%).

המלצה לנטילת ויטמין D לחיזוק העצמות בעת שחרור משיקום לאחר ניתוח שבר בצוואר הירך (למניעת שברים חוזרים) - היעד שקבע משרד הבריאות עמד על 90% מהמקרים. בראש הרשימה: בית החולים השיקומי בנהריה (99%) בית הדר אשדוד (98%), בית בלב רעננה ורעות תל אביב (97% כל אחד). בתי החולים (כולל הגריאטריים) שלא עמדו ביעד: הוד עמל ירושלים (57%), בית בלב עומר (74%) ופלימן בחיפה (74%).

מתן אנטיביוטיקה לפני ניתוח קיסרי כפעולה מניעתית לזיהומים לאחר הלידה - היעד שקבע משרד הבריאות הוא ש-90% מהנשים שעוברות ניתוח קיסרי אלקטיבי או דחוף צריכות לקבל אנטיביוטיקה לפניו. ביעד עמדו: נהריה (100%), "סורוקה" (99%), "קפלן" (99%), "העמק" (99%). בתחתית הרשימה: הצרפתי (71%), "מעייני הישועה" (72%) והמשפחה הקדושה (79%).

הערכת סיכון לפקקת ורידית - מהסיבוכים השכיחים והניתנים למניעה בקרב מאושפזים. היעד שקבע משרד הבריאות הוא ש-90% מהמאושפזים במחלקות הפנימיות שגילם מעל 40 יעברו את הערכת הסיכון לפקקת ורידית. בראש הרשימה של בתי החולים שעמדו ביעד זה: "המשפחה הקדושה" בנצרת (100%), נהריה (100%), "בני ציון" (100%), "רמב"ם" (99%) ו"שערי צדק" (99%). בתחתית הרשימה: לניאדו (63%), וולפסון (81%) ובילינסון (88%).

הערכת כאב בקרב מאושפזים ב-12 השעות הראשונות לאשפוז (במיוחד כשמדובר בחולים גריאטריים) - היעד של משרד הבריאות היה שהערכת הכאב תבוצע ב-95% מהקשישים מעל גיל 65 שהגיעו לבית החולים. בראש הרשימה: מאיר (100%), נהריה (100%), אלישע (100%) ופורייה (100%).
בתחתית הרשימה: המוסדות הגריאטריים הוד עמל ירושלים (55%), נאות טבריה (65%) ונווה שבא באר שבע (71%).

איתור נשים עם דיכאון קליני לאחר לידה - היעד שסימן משרד הבריאות הוא ש-80% מהנשים ימלאו בטיפת החלב שאלון הבוחן דיכאון לאחר לידה תוך שלושה חודשים מרגע הלידה. בראש הרשימה מבחינת הביצוע: תחנות טיפות חלב של מכבי שירותי בריאות (87%) ושל הכללית (83%). בתחתית הרשימה: טיפות החלב של עיריית תל אביב (31%) וטיפות החלב של עיריית ירושלים (63%).

מתן מסמך סיכום מחלה מפורט בתוך שבועיים מהשחרור מבתי חולים פסיכיאטריים (לשמירת הרצף הטיפולי ולהעברת המידע לקהילה) - היעד שקבע משרד הבריאות הוא ש-80% מהחולים המשוחררים מבתי החולים הפסיכיאטריים יקבלו סיכום מחלה בתוך 14 יום שחרורם. בראש הרשימה -שיבא (98%), בית החולים באר יעקב (97%) ומרכז בריאות הנפש באר שבע (92%). בתחתית הרשימה: מעלה הכרמל (39%), הלל יפה (45%) וזיו (47%).

בדיקת התפתחות שפה ותקשורת בגילאי 3-2 בטיפות חלב - היעד שקבע משרד הבריאות הוא ש-90% מכלל הילדים הרשומים בתחנת טיפת חלב שמלאו להם שלוש שנים יעברו בדיקת התפתחות שפה ותקשורת. בראש הרשימה של אלו שעמדו בו: טיפות חלב של מכבי (80% מהילדים) וטיפות חלב של משרד הבריאות (85%). בתחתית הרשימה: טיפות חלב של עיריית ירושלים (71%) וטיפות חלב של לאומית (72%).

מתן מנה אחת של חיסון משולש או מרובע לפעוטות עד גיל 13 חודש בטיפות חלב. איגוד רופאי הילדים בישראל תומך במדד שהציב משרד הבריאות - 75% מהילדים. אולם אף נותן שירות לא עמד ביעד הזה. בראש הרשימה: תחנות טיפת חלב של מכבי (67%) וטיפות חלב של משרד הבריאות (63%). בתחתית הרשימה: טיפות חלב של קופ"ח לאומית (46%) וטיפות חלב של הכללית (52%).

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בתגובה לדו"ח, כי "מה שלא מדיד איננו מנוהל. דבר שאין לו כלי מדידה ומעקב, עלול להיות מטופל בחוסר מקצועיות ובאי קידום נכון. המחויבות שלנו לוודא שאיכות הטיפול הרפואי בישראל תמשיך להיות מהטובות בעולם. לשם מטרה זו, אנו מובילים בשנים האחרונות את התכנית הלאומית למדדי איכות במערכת הבריאות".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף: "תכנית המדדים הלאומית היא דוגמה ליישומו של מידע הנאסף במערכת הבריאות, לשם קביעת מדיניות ותכניות התערבות המבוססות ראיות. התכנית מאפשרת בדיקה קבועה ודינאמית של איכות שירותי המניעה, האבחון, הטיפול והשיקום הניתנים על ידי ארגוני הבריאות. הממצאים העולים מהמדידה מאפשרים לזהות פערים, מגמות ושינויים בין מקומות, ומובילים להחלטות מדיניות ולנקיטת פעולות בשטח".

הדו"ח המלא של משרד הבריאות

נושאים קשורים:  חדשות,  דו"ח,  משרד הבריאות,  דו"ח מדדי איכות,  בתי החולים בישראל,  איכות הטיפול,  שבץ,  התקף לב,  לידה,  טיפות חלב
תגובות

השיטה של מדדי איכות גלויים בודדים למחלקה במדידה ודווח עצמיים נפסלה והוגדרה כמסוכנת במספר מדינות וזאת בשל העובדה שבמחלקות מסוימות השיטה הזו הוותה אמצעי "להלבנת" עבודה ברמת בטיחות נמוכה ביותר תוך שימת דגש מוגזם על ביצוע אותה פעולה בודדת הנמדדת כמדד איכות.
הדרך היחידה לבצע הערכת איכות אמיתית היא בדגימה סמויה של גליונות ממוחשבים על פי מדדים אחדים משתנים, בזמן לא ידוע על יד צוות בקרה חיצוני ולא תלוי.
לשם כך נפרסו המדינות רבות מערכות מחשוב העונות על הצורך לשמש כלי כתיק רפואי + כלי בקרה+ סטטיסיטקה כל זאת תוך קידוד מלא של כל שדות התוכנה סה"כ כ310000 קודים.
אם המחלקות בבריטניה סקנדינויה בנלוקס ועוד עומדות במלחה במשימה הזו אין שום סיבה שלא יבוצע גם כאן.
השיטה הנוכחית של מדדי איכות גלוים בודדים מגוחכת מלאת הטיות ומסוכנת.
לכל התענין תקראו על SNOMED CT.