חדשות

סוכרת הריונית עשויה להוות סמן לתחלואת עיניים באמהות בטווח הרחוק

כך מצא מחקר שנערך במרכז הרפואי "סורוקה"; נשים שסבלו מסוכרת בהריון היו בסיכון גבוה פי שלושה לאשפוז על רקע מחלות עיניים, בהשוואה לנשים שלא סבלו מסוכרת

רטינופתיה סוכרתית, עיניים (צילום: אילוסטרציה)

סוכרת הריונית עלולה להוות סמן לתחלואת עיניים אמהית; כך מצא מחקר שנעשה במרכז הרפואי "סורוקה" בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון. המחקר, המבוסס על מעקב ארוך טווח של 25-10 שנים, פורסם החודש בכתב העת Archives of gynecology and obstetrics.

צוות המחקר כלל את ד"ר עופר בהריר, ד"ר רועי קסוס, ד"ר אסנת ולפיש ופרופסור אייל שיינר מהחטיבה למיילדות וגינקולוסיה ב"סורוקה" ואת ד"ר ארז צומעי, סגן מנהל המחלקה לרפואת עיניים.

סוכרת הריונית היא אי סבילות לסוכר המופיעה ברוב המקרים במחצית השנייה להריון. מדובר התופעה שכיחה יחסית וסובלות ממנה 3%-5% מהנשים במהלך ההיריון. לרוב, הסוכרת נעלמת עם סיום ההיריון.

אלא שבאחרונה הצטברו עדויות לכך שהמחלה מהווה סיכון לסוכרת שאיננה קשורה להריון בטווח של כעשור. עתה, כאמור, נמצא קשר גם לתחלואת עיניים של האם - שנים רבות לאחר ההיריון.

המחקר הנוכחי עקב אחרי כ-10 אלפים נשים שהייתה להן סוכרת הריונית במשך לפחות עשור. הן ילדו בשנים 2014-1988. נבחנו סיבוכים כמו היפרדות רשתית העין, גלאוקומה (לחץ תוך-עיני) ורטינופתיה. קבוצת הביקורת כללה כ-100,000 נשים שילדו באותן השנים, ולא סבלו מסוכרת הריונית. המעקב אחר שתי הקבוצות נמשך עד 2014.

במהלך תקופת המעקב, לנשים עם סוכרת הריונית נמצאה תחלואת עיניים גבוהה פי 3-2 לעומת נשים ללא סוכרת הריונית. שיעור האשפוזים על רקע מחלות עיניים היה 0.6% אצל נשים עם סוכרת הריונית לעומת 0.2% בקבוצת הביקורת. הסיכון הגבוה לתחלואת עיניים נשמר באופן מובהק וחזק גם לאחר ניטרול גורמים מערפלים כמו ולדנות, השמנת-יתר והפרעות יתר לחץ דם, ועמד על פי שניים.

ד"ר צומעי הוסיף: "תחלואות עיניים שנמצאו בקרב חולות עם סוכרת הריונית כללו גלאוקומה וריטנופתיה סוכרתית. הגלאוקומה מתאפיינת בלחץ תוך-עיני מוגבר - מצב שעלול להוביל במשך הזמן לאובדן הראייה עקב נזק בלתי הפיך לעצב הראייה. למחלה זו קיים טיפול (תרופתי או ניתוחי) במטרה להפחית את הלחץ התוך-עיני ולעצור את התקדמות המחלה. איתור וטיפול מוקדם יצילו את הראיה ולכן חשוב לזהות אוכלוסייה בסיכון".

לדבריו, "רטינופתיה סוכרתית היא מחלת עיניים הפוגעת בחולי סוכרת ומאופיינת בפגיעה בכלי הדם ברשתית. אם מחלה זו לא מטופלת בזמן, התוצאה עלולה להתבטא בפגיעה קשה בראייה ואף בעיוורון. ניתן למנוע או לעכב את המחלה באמצעות איזון רמות הסוכר בדם בטיפול תרופתי, תזונה נכונה והפחתה במשקל, איזון בלחץ הדם, רמות השומנים בדם וכמובן הפסקת עישון. גם כאן חשוב לזהות אוכלוסייה בסיכון שתפיק ממניעה שניונית".

ד"ר צומעי הוסיף: "המחקר שלנו היה ראשון מסוגו, מאחר שהצביע על הקשר בין הסוכרת בעת ההיריון לתחלואת עיניים. אבל נדרשים מחקרים נוספים כדי לאשש את הקשר הזה. המלצתנו לכל אישה הריונית עם סוכרת הריון היא להגיע למעקב אצל רופא העיניים בכל טרימסטר. לאחר הלידה, אם הסוכרת לא חולפת, יש לבצע מעקב שנתי. אם הסוכרת חולפת לגמרי לאחר ההיריון, מומלץ לבצע מעקב שגרתי תקופתי – שהוא יאה לכל אדם. כשנמצאה פתולוגיה עינית, הטיפול והמעקב הוא בהתאם לפתולוגיה".

הוא הסביר, כי "קשר אפשרי לסוכרת נוגע לפגיעה בכלי הדם הקטנים המספקים דם לאברוני העין השונים. תופעה המוכרת היטב בסוכרת ומשפיעה על כל האיברים בגוף".

פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' ב"סורוקה", הוסיף: "תוצאות המחקר מחזקות את העובדה שסיבוכי הריון עלולים להשפיע גם בהמשך לאורך החיים הבוגרים. יש להמליץ לנשים עם סוכרת הריונית מעקב ארוך טווח אחרי רמות סוכר בצום, לצורך מניעה שניונית של מחלות עיניים".

המחקר המלא 

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "סורוקה",  אוניברסיטת בן גוריון,  סוכרת הריון
תגובות